Hej Modelbyggere
De sidste par indlæg har jeg været lidt omkring lys og skrevet lidt om hvordan og hvorledes lys virker
og lidt om hvordan vi kan løse de udfordringer vi støder på.
Der er stadig nogle løse ender, som jeg ikke har været omkring – Jeg er lidt i tvivl om det hele
bliver for omfattende og uden for dette forums interesse og formål.
Jeg skal have samlet op på dybdeskarphed, farver og multilight setup, flash mm.
Mit største problem er tid eller rettere sagt, mangel på tid, så vi må tage det, som vi kommer frem.
Anyway - Spike E skrev ” Fotografi = at male med lys. ” og han har fuldstændig ret - >Det gav
mig en ide mht. lys som jeg brugte meget i gamle dage –
Lys er som sagt lys og jeg kom til at tænke på min snoot, som gør det muligt at lyse meget lokalt på
det emne vi vil fotografere og dermed lave meget dramatisk lys – Vi kan opnå samme effekt med
en lommelygte.
Jeg har endnu ikke vist hvordan vi bruger flash med snoot og hvilke fordele dette giver, men jeg
synes lige vi skal se lidt på hvordan man kan male med lys, det minder meget om den måde vi
kan lyse lokalt med en snooted flash.
Den største forskel på flash og lommelygte er den mængde lys der er til rådighed og den tid der
bruges til eksponeringen -
Når vi skal male med lys skal vi bruge et stativ en lommelygte eller lignende og et kamera hvor
vi kan stille eksponerings tiden manuelt.
Når vi maler med lys skal der være 100% mørkt, således det kun er lyset fra lommelygten, som
har indflydelse på billedet.
Blænden er dit valg ( stor eller lille dybdeskarphed ) og eksponerings tiden bestemmes af effekten
på lommelygten.
Her er jeg gået ned i baggangen hvor det er muligt at lave 100% mørke, jeg har lånt et lille bord
fra børneværelset, det er godt nok grønt og normalt ikke anvendelig ( husk hvordan farver reflektere
lyset ) men i dette tilfælde er det lige meget, da jeg ikke lyser på bordet -
Jeg bruger en gammel finer plade hvor jeg har monteret noget mat folie ( det var hvad der lige var
i nærheden )
Som du kan se lyser jeg på modellen med en lommelygte, lyset fra lygten er blå fordi det ikke har
Samme farvetemperatur, som halogen lampen i loftet – min hånd er rystet fordi eksponerings tiden
er 2 sekunder og jeg kan ikke holder hånden stille – lommelygten er ikke særlig god til at
fotografere med, fordi den ikke lyser med hele farvespekteret, det retter jeg i post produktion -
Der sidder 3 led pærer i lygten og jeg kan vælge om jeg bruger 1 eller alle 3 på samme tid -
Opstillingen ser sådan ud

Nu flytter jeg kameraet og laver det crop jeg vil have – jeg flytter lygten ind i hånden og skærmer
således kanten af og undgår overstråling fra kanten af lygten – min eksponerings tid er 5 sekunder
og blænden er f 8 – Tiden har jeg fundet ved at prøve mig frem -
Her kan du se hvad jeg mener, når jeg lyser meget lokalt. Husk at dobbelt klikke på billedet ved postimage.

Denne gang har jeg øget eksponerings tiden til 15 sekunder stadig f8 og denne gang maler jeg
med lyset, ligesom når du maler med en pensel – læg mærke til, at skyggerne bliver en blanding
mellem hård og blød alt efter hvordan jeg flytter lampen. Du skal også lægge mærke til, at den
hvide dør ikke er synlig fordi jeg ikke lyser på den. ( husk hvordan vi registrere reflekteret lys )
Det er noget der skal eksperimenteres lidt med, for at opnå et acceptabelt resultat, men det er ikke
umuligt Jeg har prøvet det mange gange, så det tog mig Tre forsøg før denne var i kassen -

Billedet har meget blåstik, fordi lampen mangler farver i spekteret, jeg kunne godt ændre
farvetemperatur i kameraet, men valgte 5800k og rettede farverne efterfølgende.
nu ser billedet således ud -

For mig er det meget mere attraktiv lys end noget der er blæst ud på en hvid baggrund.
_____________________________________________________________________________
Tidligere kom Jeg lidt hurtigt over mine papkasser og jeg vil lige vise at de har samme formål
som snooten på min speedlight – eneste forskel er størrelsen på området der oplyses.
Her er det madpapiret fra tidligere hvor jeg bruger skotøjsæsken på ca. 1m afstand.

Nu flytter jeg æsken ned på 20cm – gradueringen er ikke jævn, fordi sweepet er krøllet ( kasseret Baggrund )
hvis du kan se kassen over den røde markering, står din monitor for lyst – det er fint hvis du kun
kan ane den meget svagt – hvis du rejser dig op og kikker skråt ned på din monitor kan du sagtens
se kassen tydeligt -

Her er det papkassen med snoot og grid jeg bruger – den er ca 10cm over rullen og virker som en striplight. Igen formålet er kontrol kontrol kontrol.

Inden jeg slutter for i dag vil jeg gerne lige skrive et par ord om underlag / baggrund mm.
Det er egentlig ris til egen bagdel, fordi jeg helst ikke vil ind på hvordan vi kan styre lyset i
blanke overflader, men jeg undgår nok ikke helt emnet -
Her er det propellen fra 190`eren som er blank sort – den står på et underlag af hvidt papir.
Det vi skal lægge mærke til er skyggen, som fortæller at lyskilden er meget stor, samtidig at
underlaget er mat – egentlig skulle jeg også forklare hvorfor den er svær at fotografere, fordi
spinneren er rund og reflektere lyset næsten 360 grader og du burde kunne se kameraet -
men det vil jeg ikke ind på denne gang.
Rent teknisk dur billedet ikke, fordi jeg ikke har styr på reflekserne, men det du skal fokusere
på er underlaget og reflekserne i underlaget.
Denne gang har jeg brændt baggrunden ud til 100% hvid men jeg har stadig en smule skygge
tilbage, hvis ikke skyggen var der vil det se ud som propellen svævede i luften og det er jeg
som fotograf ikke interesseret i – det er noget web tosserne har fundet på.

Nu skifter jeg underlaget ud med en akrylplade der er malet hvid på undersiden.
lyset er det samme som før, denne gang er der bedre styr på reflekserne, men igen det er refleksen
i underlaget der er interessant i dette tilfælde – Ved at ændre på underlaget kan jeg lave et mere eksklusivt udseende -

Se nu skifter jeg underlaget over til et spejl og hvis du husker fra tidligere, at speculer er = den
direkte spejling af lyskilden - kan du se, at jeg har lavet en graduering i baggrunden og samtidig
belyser mit emne indirekte og har styr på mine refleksioner – Igen det springer jeg over, men læg
mærke til refleksionen fra spejlet, som afsløre, at bagsiden af propellen er malet med en kost -

Et spejl er ikke ideelt som baggrund, fordi vi får dobbelt refleksion – kort så får vi en refleksion
fra sølvet på bagsiden og en fra den blanke overflade ( glasset )

Hvis i har fulgt lidt med, så har jeg før understreget, at kameraet registrere reflekteret lys -
Det betyder at jeg har fuld kontrol med om mit hvide papir skal være sort eller om det skal være
hvidt eller en eller anden gråtone imellem, det styre jeg ved at lyse mere eller mindre på det
der nu engang skal reflektere lyset og dermed danne mit billede -
Det er måske svært at forstå og derfor jeg ikke vil ikke ind på hvordan jeg styre dette -
men husk jeg også kan lave en sort baggrund hvid, alt efter hvor meget lys jeg bruger og hvordan
materialet reflektere lyset -
For mig er den nemmeste måde at lave en graduering og samtidig opnå skygge og dybde i et
billede ved, at bruge et stykke glas der er malet sort på bagsiden -
så her er det en sort propel på sort baggrund -

Det er ikke fordi jeg vil være en dum skid, men det vil være uoverskueligt at skulle forklare teorien
mht. refleksioner i blanke overflader mm – men indrømmet det er løsningen til bedre billeder.
Der er ikke noget der er hemmeligt og her er opstillingen på den med spejlet.
det indsatte billede viser hvordan jeg lyser på min diffuser i den røde cirkel og opnår gradueringen
i spejlet ( specular = den direkte refleksion af lyskilden ) papiret er fillcard og dem der oplyser
propellen og samtidig laver refleksionen i spinneren – fordi jeg har flyttet kameraet for at vise
opstillingen ligger refleksionerne off center i spinneren.

Ikke mere for i aften – aftenen er blevet til nat -
Hvis der stadig er nogen der følger denne tråd, så vil jeg prøve at få samlet trådene og lave en
afslutning inden længe.
Er der spørgsmål eller kommentarer - så fyr løs. Det er ikke sikker jeg svare med samme, men jeg
skal nok vende tilbage.
mvh. Finn