Danske Modelbyggere Forum

• September 28, 2023, 12:03:08 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Futura  (Læst 4662 gange)

Claus K

• Nyt medlem
  • *
Sv: Futura
« Svar #15 Dato: Marts 05, 2015, 12:32:52 pm »

Hej Toldbod
Jeg bruger også Vallejo Air. Jeg har også brugt en bred pensel og der var der virkelig problemer med at malingen løb. Jeg gav glanzer tre dage efter jeg havde malet.
Jeg har muligvis fundet problemet.. Jeg giver ikke grunder. Jeg pre-shader og maler og giver glanzer.. Kan det måske være problemet at malingen ikke har noget at binde sig til??

Hvilke problemer får du, hvis du airbrusher galnzer på?

Hilsen Claus 
Logget

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #16 Dato: Marts 05, 2015, 13:54:45 pm »

Hej Claus

Ligesom Tolbod har jeg ikke oplevet det problem, du beskriver, hverken med oliemaling, som jeg primært bruger (både med og uden grunder), eller Tamiya-akryl, som jeg bruger af og til. Om udeladelsen af grunder kan være forklaringen, når man bruger Vallejo Air, skal jeg ikke kloge mig på. Mht. decaler har jeg brugt både Micro Set og -Sol og Daco-serien oven på Glänzer, igen uden problemer.

Jeg påfører Glänzer med både airbrush og pensel; det afhænger af opgaven. Med airbrush har jeg tre gange oplevet, at Glänzer'en ikke udjævner sig selv, som den bør, men 'perler' og giver en nærmest ru overflade, når den er tørret helt op. Uden at vide det med sikkerhed tror jeg, det kan have noget at gøre med sprøjteafstanden og/eller luftfugtigheden og temperaturen. Jeg står altid i bryggerset og maler, og hvis vaskemaskinen og tørretumbleren er eller har været i brug, kan de influere på det sidste. Det er dog ikke noget stort problem; det løses hurtigt med en let polering med et stykke bomuldsstof klippet af en gammel t-shirt eller en fin polereklods (jeg bruger en neglepolereklods købt i Matas).

Mvh
Jacob

Logget

Claus K

• Nyt medlem
  • *
« Svar #17 Dato: Marts 05, 2015, 15:15:27 pm »

Hej Jacob.

Tak for de hurtige svar.
Jeg har også haft problemer med at overfladen satdig er lidt ru når jeg har airbrushed med Glanzer. Jeg vil prøve med afstand og fugtighed og til sidst med klude og fint sandpapir.

Hilsen Claus
Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #18 Dato: Marts 05, 2015, 15:32:26 pm »

Det er som Jacob skriver, det perler på overfladen.
Logget
Hilsen Henning

Den der vægrer sig ved at spørge, værger sig ved at lære.

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #19 Dato: Marts 05, 2015, 15:34:43 pm »

Hej Claus

Selv tak. Bare lige for at komme en evt. misforståelse i forkøbet, idet du skriver, at du vil prøve med fugtighed: Jeg tror ikke, at høj temperatur og luftfugtighed er gavnligt. Tværtimod opnår jeg de bedste resultater med Glänzer i airbrushen, når jeg arbejder i nogenlunde tør luft og ved stuetemperatur.

Når jeg henviser til, at vaskemaskine og tørretumbler nogle gange har kørt, mens jeg har malet, er det kun i et forsøg på at give en mulig forklaring på, hvorfor Glänzer'en kan finde på at blive ru. Jeg har nemlig slet ikke forstand på, hvordan den slags miljømæssige parametre påvirker malearbejdet (negativt såvel som positivt). Der findes andre, mere kyndige på det område her på forum; vi må håbe, de melder sig i tråden ;).

/ Jacob
Logget

Claus K

• Nyt medlem
  • *
« Svar #20 Dato: Marts 05, 2015, 17:04:18 pm »

Bare rolig Jacob. Tænkte også på fugtigheden skulle være så lav som muligt. Der er vel også forskel på vallejo model air og bare vallejo model. Kunne min fejl også komme derfra? Den skyraider der er "offeret" er bemalet i SEA bemaling og det er en blanding mellem model air og bare model.. Bare en tanke om at model skal primes.

Hilsen Claus
Logget