Jeg har et stykke tid gået og overvejet et fly diorama .... ikke det traditionelle med et fly som står på jorden.
Mine tanker går i retning af et F-16 som laver en del af et loop, mens det fyrer flares af.
En sokkel, som kan stå på gulvet .... og een eller anden form for rør, som ikke er for tydeligt, og som kan bukkes til at gå fra soklen, i en let bue op i en meters højde.
For enden af røret skal der sidde en F-16 (f.eks. str. 1:72), som trækker vanddamp hen over vingerødderne (vat el. lign.).
Fra røret skal der flere steder udgå røgstriber, med flares ude i spidsen.
Der skal være flares nok til at ihvertfald det meste af røret kan skjules i "røgen".
Min idé bygger så på at der i skolen skal kunne monteres strømforsyning og et print, som så via tynde ledninger forsyner en kraftig LED for hvert flare (ledningerne skjult i røgen), og helst også fortsætter op i fly modellen, hvor der så kan være LED til at simulere motoren, og eventuelt blinkende positionslys.
Lyder det helt umuligt at bygge?
Og er der nogen af jer, der har indsigt i elektronikken til sådan et foretagende?
(Det skal lige siges at udover at dioramaet kunne være fedt nok i sig selv, så er det samtidig optakten til et meget større lys-projekt ... en 1:350 Polar Lights model af Rumskibet Enterprise, med fuld belysning (interiør, positionslys, motorer, strobe lights ... det hele. Så det er en slags "opvarmnings projekt")
På forhånd tak for alle former for input omkring både det elektriske, men også selve diorama idéen.