Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 14:21:15 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Holder til små ting  (Læst 3197 gange)

Peer S

• Gæst
Holder til små ting
« Dato: Maj 27, 2009, 20:08:04 pm »

Når man har nogle små dele som skal males eller slibes kan de være vanskelige at holde på.
Jeg bruger et skruelåg fra en mælkekarton med ”tyggegummi” på og trykker delen godt ned i ”tyggegummiet”, en effektiv holder.

Eksempel; et resin trimhjul som skulle slibes ned.

Logget

Kent

• Bygger som en pro
Sv: Holder til små ting
« Svar #1 Dato: Maj 28, 2009, 00:27:54 am »

God ide  ;D

Jeg bruger ofte en tandstikker, hvor jeg har rullet en lille smule "tyggegummi" om den ene ende, til at holde f.eks små æts dele. Så skal delen bare holdes på plads i få sekunder, til limen binder mere end "tyggegummiet". Man er jo også dejlig fri for "twiiing" effekten.

"Twiiing" er lyden af æts, eller en anden lille del, der smutter ud af pincetten.  :-\
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #2 Dato: Maj 28, 2009, 09:21:33 am »

"Twiiing"

En lyd man virkelig hader som modelbygger

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

kristensen

• Gæst
« Svar #3 Dato: Maj 28, 2009, 12:35:06 pm »

Ja den, og så lyden af små fødder fra de mystiske væsner, der i samme øjeblik en del lander på gulvet, kommer susende, stjæler den, og gemmer den på et ukendt sted.   ;D
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #4 Dato: Maj 28, 2009, 12:35:38 pm »

hej Kent!

Du skriver: - Jeg bruger ofte en tandstikker, hvor jeg har rullet en lille smule "tyggegummi" om den ene ende, til at holde f.eks små æts dele.

I stedet for "pædagog-tyggegummi" taper jeg en stump malertape på et stykke tonkin, skærer tapen til, så malertapen forlænger pinden med 3-5 millimeter. Dette "redskab" er glimrende til at opsamle og fastholde små ting.

Fit before glue
Ove

NB: Spætter (fugle) gør noget lignende. De har en lang tunge med en klæbrig spids, så de kan hive larver ud af træstammerne.
Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #5 Dato: Maj 28, 2009, 13:31:50 pm »

Tonkin???!!!
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #6 Dato: Maj 28, 2009, 14:08:36 pm »

Tonkin???!!!

Ja, mine forsyninger af "småpinde", der også anvendes til for eksempel at påføre CA-lim, fremskaffes ved at flække grill-spyd og blomsterpinde af tonkin (bambus?). Efter tilpasning og slibning kan samme alsidige materiale anvendes som  vingestivere på 1/72 biplaner. Tonkin er her meget stærkere end hvidmetal, sprøjtestøbt plast og resin.

Fit before glue
Ove
Logget

svinehunden

• Gæst
« Svar #7 Dato: Juni 08, 2009, 13:09:00 pm »

Ja den, og så lyden af små fødder fra de mystiske væsner, der i samme øjeblik en del lander på gulvet, kommer susende, stjæler den, og gemmer den på et ukendt sted.   ;D

det er da ikke så svært... den ligger ALTID sammen med den anden sok... ;)
Logget