For at vende tilbage til min bemærkning om Fokker D.XXI J-41, så har jeg nu fået checket fakta lidt bedre. Det viser sig at det kun var J-42, der havde fået monteret maskinkanonerne (en 20 mm Madsen under den ene vinge og en tilsvarende 23 mm under den anden - de var tilsyneladende ret ens, selvom det var to forskellige kalibre).
Ifølge sædvanligvis velunderrettet kilde (Orla Kragh Jensen) var hverken J-41 eller J-42 på "linen" på Værløse den 9. april. J-41 var mere eller mindre skilt ad og blev brugt som model ved fremstillingen af de danskbyggede D.XXI´ere, mens J-42 vist befandt sig på Flyvertroppernes værksteder i forbindelse med testinstallationen af våbnene.
Dette passer også med at alle de billeder jeg har af J-41 er uden kanoninstallation og samtidig viser alle mine billeder af J-42 denne installation.
Der var i øvrigt en del forskelle mellem de to hollandskproducerede maskiner (J-41 og J-42) og de danskfremstillede. De væsentligste forskelle var at de danske havde længere understelsben og større motor. Cowlingen på J-41 og J-42 havde små dråbeformede forhøjninger ud for hvert cylinderhoved, mens de øvrige havde glat cowling. J-41 og J-42 skulle dog senere være blevet ført op til "dansk standard", så de svarede til de øvrige.
Hvad de færreste formentlig er klar over, er at J-43 nåede at fremstå i den helt sølvfarvede bemaling, lig J-41 og J-42, i modsætning til alle de øvrige, der (så vidt jeg ved) blev leveret i camouflage.
mvh
Michael