Danske Modelbyggere Forum

• September 29, 2023, 14:31:54 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Weserübung 9/4/40-10/6/40  (Læst 22609 gange)

Touvdal

• Modelbygger
Weserübung 9/4/40-10/6/40
« Dato: April 08, 2015, 11:22:46 am »

Jeg synes i anledning af 75 året for Weserübung, kan vi vise hvad vi har på hylderne som deltog til land, vands eller i luften.

MVH
Jes
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
Sv: Weserübung 9/4/40-10/6/40
« Svar #1 Dato: April 08, 2015, 19:27:59 pm »

Spændende valg.
Hvilket skib er din Arado 196 fra?

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Touvdal

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: April 08, 2015, 21:10:16 pm »

Hej Bo

Den var ikke skibs baseret, men enheden lå i Ålborg, faktisk er det et af de fly som var med til at erobre den engelske ubåd SEAL.

MVH
Jes

Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #3 Dato: April 08, 2015, 22:49:15 pm »

Den Arado er på min todoo list.
Her er lidt historie.
http://dioramas-and-models.com/Drama%20in%20Kattegat.html
Logget
Hilsen Henning

Den der vægrer sig ved at spørge, værger sig ved at lære.

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #4 Dato: April 09, 2015, 13:59:52 pm »

God ide Touvdal.

Mit bidrag:

Vickers Wellington Mk.Ic fra 75. sqn, R(NZ)AF, der deltog i bombeangreb mod Sola flyveplads Stavanger 17.4.40 og 7-8.5.40. Skudt over Dinant, Belgien 21.5.40.

Endnu en gang Wolfgang Falcks Bf-110 denne gang under indflyvning til Værløse.

Hawker Hurricane Ia fra 46. sqn, RAF, som blev sejlet til Nordnorge ombord på hangarskib HMS Glorious. De første Hurricanes der lettede fra et hangarskib og senere ved tilbagetrækningen fra Nordnorge var de første Hurricanes til at lande på et hangarskib - uden fangkrog! Alle evakuerede fly gik tabt ved sænkningen af Glorious d. 8.10.40.

Arado 196, A-2 der nødlandede på en norsk fjord 8.4.40 og blev sat i norsk tjeneste. Senere fløjet til Helensburg, Scotland for test, hvor det havarerede og sank. Formentlig et af KM Admiral Hippers fly.

Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #5 Dato: April 09, 2015, 21:54:06 pm »

Rigtig god ide at vise modeller med tilknytning til 9. april!

Det får mig til at tænke på at jeg har dette decalark på lager, netop nu meget aktuelt:

Det er ark nr 7215 Weserübung, April-June 1940 fra DP Caspers serie "Forgotten Operations" - selvom jeg nu ikke synes at det er nogen specielt "glemt" operation!

Er du i øvrigt sikker på, Jes, at din Fokker D.XXI ikke skal have maskinkanoner installeret under vingerne for at være korrekt? Jeg må dog indrømme, at jeg kun har set billeder af J-42 med dem installeret, så måske J-41 ikke havde dem?

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #6 Dato: April 09, 2015, 23:39:07 pm »

Hov ! , Har du lavet en Hurricane mere ?

Bo

Hawker Hurricane Ia fra 46. sqn, RAF, som blev sejlet til Nordnorge ombord på hangarskib HMS Glorious. De første Hurricanes der lettede fra et hangarskib og senere ved tilbagetrækningen fra Nordnorge var de første Hurricanes til at lande på et hangarskib - uden fangkrog! Alle evakuerede fly gik tabt ved sænkningen af Glorious d. 8.10.40.

Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #7 Dato: April 10, 2015, 14:19:39 pm »

Hov ! , Har du lavet en Hurricane mere ?

Bo

Ja - jeg kunne ikke leve med et forkert camo-skema så da jeg fik en Hurricane I i overskud var der ingen vej udenom.  ;)
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #8 Dato: April 10, 2015, 14:33:58 pm »

Respekt !, det ser også ud til at du har droppet Humbrol 30 og valgt en væsentlig bedre RAF Dark Green :)
Har du flere billeder af den ?
Jeg har siden den første snak om 46 Sqn, gravet dybere, og det ligger efter min mening nagelfast at 46 Sqn
fløj i tidligt RAF skema og intet andet.

Bo

Ja - jeg kunne ikke leve med et forkert camo-skema så da jeg fik en Hurricane I i overskud var der ingen vej udenom.  ;)
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #9 Dato: April 10, 2015, 14:35:51 pm »

Ja jeg skiftede til Hu116 som Dark Green. Undersiden er hvid/sort men skal males om da jeg har byttet om på højre og venstre.  ::)
Jeg fandt også fotos af 46 sqn maskiner med bunden i vejret og i Norge hvor det er tydelig at undersiden er hvid/sort.
Flere fotos kommer til at vente lidt.
« Senest Redigeret: April 10, 2015, 14:37:29 pm af Carsten »
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #10 Dato: April 10, 2015, 15:32:08 pm »

Jeg har et par stykker

Det første billede punktere ideen om at de blev malet om inden de forlod England

De her billeder er fra Bardufos:

Her ser man PO-M

De sidste billeder viser de nogen primitive forhold, som 46 Sqn opererede under på Bardufoss

Bo

Ja jeg skiftede til Hu116 som Dark Green. Undersiden er hvid/sort men skal males om da jeg har byttet om på højre og venstre.  ::)
Jeg fandt også fotos af 46 sqn maskiner med bunden i vejret og i Norge hvor det er tydelig at undersiden er hvid/sort.
Flere fotos kommer til at vente lidt.
Logget

Touvdal

• Modelbygger
« Svar #11 Dato: April 10, 2015, 19:13:24 pm »

Hej Bo

Det var nogle spændende billeder du har der, en del jeg aldrig har set før, tak fordi du viser dem  :).

Jeg har faktiskt også lavet en 46.sqd. maskine, og jeg bruger også 116 som grøn.
Jeg bruger SAM Pub. The Battle for Britain may to december 1940 som reference bog, synes den giver mange gode oplysninger.

Og så havde jeg lige glemte et par enkelte tyskere i farten.

MVH
Jes

Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #12 Dato: April 10, 2015, 21:56:16 pm »

For at vende tilbage til min bemærkning om Fokker D.XXI J-41, så har jeg nu fået checket fakta lidt bedre. Det viser sig at det kun var J-42, der havde fået monteret maskinkanonerne (en 20 mm Madsen under den ene vinge og en tilsvarende 23 mm under den anden - de var tilsyneladende ret ens, selvom det var to forskellige kalibre).

Ifølge sædvanligvis velunderrettet kilde (Orla Kragh Jensen) var hverken J-41 eller J-42 på "linen" på Værløse den 9. april. J-41 var mere eller mindre skilt ad og blev brugt som model ved fremstillingen af de danskbyggede D.XXI´ere, mens J-42 vist befandt sig på Flyvertroppernes værksteder i forbindelse med testinstallationen af våbnene.

Dette passer også med at alle de billeder jeg har af J-41 er uden kanoninstallation og samtidig viser alle mine billeder af J-42 denne installation.

Der var i øvrigt en del forskelle mellem de to hollandskproducerede maskiner (J-41 og J-42) og de danskfremstillede. De væsentligste forskelle var at de danske havde længere understelsben og større motor. Cowlingen på J-41 og J-42 havde små dråbeformede forhøjninger ud for hvert cylinderhoved, mens de øvrige havde glat cowling. J-41 og J-42 skulle dog senere være blevet ført op til "dansk standard", så de svarede til de øvrige.

Hvad de færreste formentlig er klar over, er at J-43 nåede at fremstå i den helt sølvfarvede bemaling, lig J-41 og J-42, i modsætning til alle de øvrige, der (så vidt jeg ved) blev leveret i camouflage.

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Touvdal

• Modelbygger
« Svar #13 Dato: April 11, 2015, 16:06:36 pm »

Hej Michael

Tak for oplysningerne, jeg faldt i den gamle hul med ikke at checke før jeg skrev model oplysningerne  ::). Hvilket jeg burde have gjort, især når det ligger uden for det område jeg ved mest om.  8)

Når jeg nu tænker over det så er det uhyggeligt lidt der er skrevet om flyvevåbnet før krigen, håber Orla en dag får noget færdigt ud over hans Fokker G-1 bog.

Kan se at det kun var J-49 der blev ødelagt, var den i Camo ?.

MVH
Jes
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #14 Dato: April 11, 2015, 17:55:35 pm »

Pssst Touvdal
Du har fået byttet farverne rundt på undersiden af din Hurricane, ligesom jeg har gjort. Hvis du ser på Bo's foto's kan du se det.

Her er min underside...

... yrrrk, endnu ikke malet om.  :-[
« Senest Redigeret: April 11, 2015, 17:57:34 pm af Carsten »
Logget