Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2023, 08:46:41 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Aros Open 9-10 september 2023 - info og tilmelding her: https://arosopen.dk

Forfatter Emne: Skagenshus  (Læst 6194 gange)

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
Skagenshus
« Dato: April 26, 2015, 20:28:51 pm »

Måske lidt fesent at starte en tråd når billederne ikke er klar, men desværre kan kameraet ikke kobles til iPad, så det må ordnes på arbejds pc'en i morgen. Så indtil videre bliver det bare en lille præsentation.

Mit første diorama skal være et klassisk skagenshus - gult med rødt tegltag. Jeg har selv arbejdet på massevis af den slags huse, men når nu den tid er ovre, så kan jeg i det mindste bygge et på mit køkkenbord  ;D
Jeg tænkte at der, i det her valg af projekt, vil være de udfordringer som kan være spændende når nu man er helt ny i det her. For det handler for mig om at få afprøvet materialer, værktøj og idéer for at få erfaring.

Anyway, huset bliver bygget op i 5 mm skumplader, hvor vinduer og døre skal laves i balsatræ. Tagkonstruktionen skal ligeledes rejses i balsalister hvis jeg kan finde noget passende til den tid.
P.t er elementerne skåret ud - inkl. vinduer og døre. "Murene" har fået pudslag som er en strukturpasta som er duppet på med en lille svamp. Jeg synes effekten var som jeg ønskede.
Næste skridt bliver nok at få samlet huset og malet det. Det kan sikkert tage lidt tid at få blandet den helt rigtige "skagensfarve", da en forkert nuance jo nærmest er blasfemi  ;D

Nå, men jeg satser på lidt billeder i morgen.

Logget

Poul m.

• Modelbygger
Sv: Skagenshus
« Svar #1 Dato: April 26, 2015, 20:37:31 pm »

hejsa

lyder spændende hvad skala laver du det i ?

Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #2 Dato: April 26, 2015, 20:49:03 pm »

Hej Bliktuden,

Det lyder jo spændende. Det fede ved diorama er alle de eksperimenter man laver ved siden af, for at opnå en bestemt effekt. Ofte finder man løsninger på andre udfordringer i den proces.

Glæder mig til at se billeder.

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #3 Dato: April 26, 2015, 20:53:14 pm »

hejsa

lyder spændende hvad skala laver du det i ?

Det bliver i 1:35 :)
Logget

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #4 Dato: April 26, 2015, 20:54:54 pm »

Hej Bliktuden,

Det lyder jo spændende. Det fede ved diorama er alle de eksperimenter man laver ved siden af, for at opnå en bestemt effekt. Ofte finder man løsninger på andre udfordringer i den proces.

Glæder mig til at se billeder.

/Carsten

Det er lige præcis research og eksperimenter jeg nyder mest ved det :)
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #5 Dato: April 26, 2015, 23:35:43 pm »

...og så at se tingene vokse frem mellem hænderne ;)

/Carsten
Logget

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #6 Dato: April 27, 2015, 17:06:46 pm »

Lidt billeder.

Det første er elementerne stillet løst op og den ene gavl med et mislykket forsøg på et pudslag.

Her med et nyt forsøg:

Endte så med at skære gavlene ned, da hældningen på taget skal være mindre

Logget

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #7 Dato: April 27, 2015, 17:27:17 pm »

Næste skridt bliver så at få finpudset elementerne. Synes stadig pudslaget er lige groft nok, så vil få købt lidt rigtig fint sandpapir til det, inden det hele skal sættes sammen.
Er så stødt ind i den lille udfordring, at skumpladerne "slår" sig når man skærer i dem. Det havde jeg ikke lige regnet med, så der skal en form for afstivning på, så det ikke kommer til at ligne et  hurlumhejhus  :-\
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #8 Dato: April 27, 2015, 19:53:10 pm »

Måske en top og en bundrem, som kan holde formen på murene? Disse kan eventuelt samles i smig og hjælpe med at holde gavlene på plads?

Blot en idé.

Glæder mig til se når vinduesproduktionen går i gang :)

/Carsten
Logget

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #9 Dato: April 27, 2015, 21:33:16 pm »

Måske en top og en bundrem, som kan holde formen på murene? Disse kan eventuelt samles i smig og hjælpe med at holde gavlene på plads?

Blot en idé.

Glæder mig til se når vinduesproduktionen går i gang :)

/Carsten

Ja, jeg tænkte også i top- og bundrem. Skal bare have fundet det rigtige til det. Men det er bare en mindre detalje. Heldigvis skal den indvendige del ikke være synlig.
Der er lige blevet bestilt trælister til spær, lægter og karme, samt et par profiler der muligvis kan bruges til tagrender og nedløb. Skotrenden regner jeg med at finde noget egnet til herhjemme.
Så vinduesproduktionen kan snart starte op  :)

Fandt i øvrigt både støbeform til tegl på den side du linkede til, Carsten, men også en form til skifer. Må have begge, da der helt sikkert skal laves skifertag på et tidspunkt  :P
Logget

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #10 Dato: April 28, 2015, 20:53:24 pm »

Murersvende søges!
Jeg fik den idé i dag, at mit hus skal være under renovering og der skal bygges et lille stillads op ved den ene gavl. I den forbindelse skal jeg bruge et par murersvende. Fand nogle forskellige håndværkere på et par modeltogsider, men de kører jo en anden skala, så det kan ikke rigtig bruges.
Tænkte jeg lige ville høre herinde, selvom det selvfølgelig varer noget tid før de skal møde på pladsen ;)

Det kan jo også bare være figurer der kan tilpasses. Men det er lidt svært at finde andet end militær- eller fantasyfigurer i 1:35
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #11 Dato: April 28, 2015, 21:05:34 pm »

Hej bliktuden
Hvis du for brug for en elektriker til dine huse må du sige til så kan jeg nok hjælpe dig ;) men mure kan jeg ikke.
Prøv her der er nogle civile måske et par stykker du kan bruge
http://www.dersockelshop.de/militaermodellbau/militaermodellbau-1-35/1-35-figuren/1-35-zivile-figuren/?p=1

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #12 Dato: April 28, 2015, 21:50:28 pm »

Hej bliktuden
Hvis du for brug for en elektriker til dine huse må du sige til så kan jeg nok hjælpe dig ;) men mure kan jeg ikke.
Prøv her der er nogle civile måske et par stykker du kan bruge
http://www.dersockelshop.de/militaermodellbau/militaermodellbau-1-35/1-35-figuren/1-35-zivile-figuren/?p=1

Jesper

Tak for linket, Jesper. Der var et par fyre der muligvis kunne bruges.
(Og så var der nogle som passede perfekt til et kommende projekt ;))
Logget

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #13 Dato: Maj 04, 2015, 12:25:29 pm »

Så blev der bygget lidt i weekenden igen. Jeg fik limet huset sammen og lavet lidt (jammerligt) spartelarbejde. Det kommer jeg helt klart til at arbejde mere på. Havde købt noget "modelspartelmasse", som desværre virker for tyndt og flydende til den her slags arbejde. Tænker at almindelig Polyfilla vil virker bedre, og så må hele huset nok have et lag.
Derefter fik jeg lavet en gesims som jeg faktisk synes jeg slap meget heldigt fra. Gavlene blev samtidig hævet til samme niveau så der egentlig er klar til tagkonstruktion nu.
Jeg besluttede samtidig at sætte en sokkel under - både for at hæve huset, som egentlig var blevet for lavt, men også for at få noget afstivning på bygningen, efter mit første forsøg med nogle lister indvendigt mislykkedes. Nu er den let at flytte rundt på og dermed betydelig lettere at arbejde med.

Regner med at modtage træ i løbet af ugen, så jeg kan begynde at eksperimentere med vinduer, spær og lægter.

Malearbejdet er en del jeg både ser frem til med spænding og frygt...måske derfor jeg bliver ved med at finde på ting der kan udsætte det  :-\ Jeg tror det bliver noget der kræver både fordybelse, men også en del tålmodighed og frustrationer. At male huset gult bliver nok ikke den store udfordring. Men at få det til at ligne et hus det har stået på spidsen af Danmark i 100 år, kommer sikkert til at teste mig alvorligt.
Godt det varer lidt tid endnu  ;D
« Senest Redigeret: Maj 04, 2015, 12:29:58 pm af Bliktuden »
Logget

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #14 Dato: Maj 13, 2015, 15:13:36 pm »

Jeg har fået fuldspartlet hele huset. Egentlig havde jeg forventet det ville være lettere og give en mere jævn overflade. Men der tog jeg fejl. Endte med at måtte slibe en del, hvilket så resulterede i at overfladen blev for glat  ::)
Gav så hele huset en omgang modeling paste med svamp og synes nu at strukturen begynder at ramme det jeg gik efter. En hurtig tur med sandpapir, så tror jeg den er der.

Venter stadig på træ, selvom det er 14 dage siden jeg bestilte, så overvejer om jeg skal få weekenden til at gå med farve eksperimenter i stedet.
Men ser frem til at komme i gang med træ- og malerarbejdet.
Logget