Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 14:02:05 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Skagenshus  (Læst 5157 gange)

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
Sv: Skagenshus
« Svar #15 Dato: Maj 13, 2015, 20:37:31 pm »

Hej Bliktuden,

Kan man slibe på den puds du har lavet? Hvad er den egentlig lavet med?

Der er nogle spartelmærker, som måske med fordel kan udjævnes (med mindre at mureren har påført det med en 1,5 m bredt murerbræt ;))

Der er også overgange, hvor man kan se skillelinjen mellem de underliggende plader. Skal det spartles yderligere eller er det husets sokkel?

Bare lidt feedback! Jeg glæder mig også til at se træarbejdet :)

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #16 Dato: Maj 14, 2015, 09:21:50 am »

Hej Carsten

pudslaget er lavet af 3 lag. Først det her modeling paste som egentlig er beregnet til at give struktur til malerier. Men jeg var ikke helt tilfreds og gav det derfor et lag Polyfilla. Dermed fik jeg så de der lidt voldsomme spartelmærker som du nævner. Har så ikke slebet dem helt væk da jeg gerne vil have nogle ujævnheder i overfladen. Endnu et lag modeling paste kom på og regner så med et sidste lag for at få det til at se realistisk ud.
Mht. ujævnheder er det jo meget heldigt at det sådan set handler og at skabe noget der ikke må være for lige og jævnt, for det er de her huse absolut ikke. De kan svinge op til både 10 og 20 cm i virkeligheden, så det falder jo lidt ud til min fordel nu hvor jeg har fået lavet lidt flere lag end planlagt :D

Mht. overgangen i bunden så ville jeg faktisk have skåret rillen op hele vejen for at vise at det var en sokkel. Men kom til at tænke på at de her huse jo ikke står "løst" på en sokkel pga. de mange pudslag som det har fået gennem årene. Så jeg skal i stedet have spartlet den hele vejen rundt. Det plejer kun at være farven der illustrerer overgangen (det er muligvis en form for tjære der bliver brugt for at holde fugten ude )Så den bliver sort mens huset er gult.

Tak for feedback - det er altid velkommen :D Glæder mig efterhånden meget til at komme i gang med karme og tagkonstruktion.
« Senest Redigeret: Maj 14, 2015, 11:38:41 am af Bliktuden »
Logget

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #17 Dato: Maj 28, 2015, 14:50:13 pm »

Nu er det ikke fordi jeg ikke har lavet noget de sidste 14 dage, men på billeder ser det ikke rigtig ud af noget, så dem er der ingen af.
Men alle vinduer er skåret op til 5 mm fra gesimsen. Ved ikke lige hvad der er gået galt med målene, men det er jo ikke dværge der skal bo i huset :/ Udover det er pudslaget færdigt. Det fik et lag mere og nu mener jeg at det har det udseende det skal ha'.

Nu har jeg endelig fået fat i min træleverandør og træ i alverdens tykkelser er på vej, sammen med styrenprofiler til tagrender og nedløb.
Udover det er der købt gips og støbeforme til teglsten, så tagkonstruktionen kan startes op i næste uge.

« Senest Redigeret: Maj 28, 2015, 15:03:01 pm af Bliktuden »
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #18 Dato: Maj 28, 2015, 18:07:38 pm »

Billeder, ellers er det ikke sket ;D

Jeg vil gerne se nærmere på de styrenprofiler, som du nævner, så billeder og erfaringer med dem tak.

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #19 Dato: Maj 28, 2015, 19:33:53 pm »

Jeg får taget billeder af alt hvad der er bestilt. Regner med alle 3 pakker er her i starten af næste uge.
Jeg har høje forventninger til de styrenprofiler. Regner med at den runde også kan bruges til at bygge et lille stillads.
Logget

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #20 Dato: December 09, 2015, 21:25:51 pm »

Efter sommer og efterår med en masse 1:1 projekter herhjemme, har jeg endelig fundet lidt tid til mit Skagenhus igen.
Jeg har givet det en gul som jeg nok ikke er helt tilfreds med. Det var en farve jeg fandt i gemmekassen og troede jeg kunne blande til den rigtige nuance.  Den burde nok være mere  solsikkegul  :-\ Så regner med at købe en gul der ligger tættere på, og så justere den lidt.

Men vinduesrammerne er alle limet sammen nu, og kan monteres når de er tørre.
Udover det har jeg forsøgt lidt med tegl, som dog er et betydeligt større projekt end jeg troede. Så satser på at lave alt under gesims færdig først, og så fokusere på tagkonstruktionen derefter.

Logget

Bliktuden

• Nyt medlem
  • *
« Svar #21 Dato: Maj 16, 2016, 20:42:43 pm »

Længe siden jeg har kigget på hus. Men projektet lever stadig ;D
Jeg har endelig fået lavet mit eget arbejdsbord, så jeg slipper for at sidde ved køkkenbordet. Det skulle gerne gøre det lidt mere oplagt at få lavet noget mere på huset fremover.

I dag fik jeg limet vinduerne om igen, da det lim jeg havde brugt ikke var optimalt. Fik også skåret alle 9 vindueshuller til så vinduerne kan monteres når de er malet og der er lavet sprosser.
"Glassene" blev også klippet ud af én af konens Tupperware bøtter (håber ikke den skulle bruges ;D)

Så i løbet af ugen regner jeg med at få samlet vinduer og måske malet huset i den nye gule farve.
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #22 Dato: Maj 30, 2016, 18:08:04 pm »

Jeg vil nok mene at du skal over i en lidt mere dæmpet gul, der trækker over i en appelsingul nuance. Husk på at den gang husene blev bygget, har man brugt kalkmaling og senere hen casein (limholdig) maling. Kalkmaling af dengang har der nok heller ikke været så meget farveudvalg af, som du kan få i dag til plastmaling.   
Logget