For 6 år siden fik jeg listet min kone til at lade en miniferie gå forbi Mosonmagyovar i Ungarn, for at se, hvad rygter betegnede som Europas bedste modelshow. Jeg blev så begejstret at jeg besluttede mig for, hvis jeg fik mulighed for det, at tage derned igen, medbringende nogle modeller til konkurrencen.
I år var muligheden der så og jeg fik pakket fem modeller ned som jeg tog med.
Turen derned blev delt op med en nødvendig overnatning. Ufattelig meget "Stau" og "Elefantvæddeløb" gjorde det til en anstrengende tur. Men vi var fremme fredag aften og lørdag morgen stod jeg klar med mine modeller til indskrivning.
Ligesom standarden her hjemme er røget i vejret de seneste år, var der også i Moson sket noget på de seks år, så da jeg satte modellerne op tænkte jeg: Hvad gør jeg her!
Ud over konkurrencen som fylder op i en stor aula med naturligt ovenlys, samt balkoner og et stort rum på 1.sal, er der også mange klubber og SIG'er. Salgsstande både i forbindelse med konkurrencen og i en hel skolelignende bygning ved siden af, så der er ufatteligt meget at se på.
Jeg vil lægge nogle billeder fra showet op senere, og forsøge at tilgodese de ting som andre hjemmesider ikke har vist, Sci-Fi f.eks.
Her et vue ud over aulaens udstillingsborde:

Her bordene med fly, flydiorama på midterste bord gemt bag publikum:

Bordene med panzer og diorama:

Min ven Charlie i fint selskab:

Og min lumre motorcykel-ordonans og hans offer, ligeledes i fint selskab:

Flere flotte figur-dioramaer, jeg nød at stikke næsen helt ned i dem og nyde detaljerne:

Ham til højre er Tyrion Lannister fra Game of Thrones, ham med cigaren kender jeg ikke.

Tre barske krigere:

Flot fyr:

Langskib i kort udgave:

Min kobberfisk skaffede mig sølv, måske fordi de syntes at det var sjovt at sige Fichtenfoo's Fantastical Fishshaped Submersible:

En deltager med endnu en kobberfisk:

Guld fik jeg for Borlotti bønnedioramaet:

Mere fra Sci-Fi klassen:

Biler har jeg ikke forstand på, men der var mange som sikkert var flotte.

Civile køretøjer i diorama:

Diorama:

Et kæmpe diorama, jeg tror det var et gruppe projekt, hvis ikke var det et livsprojekt:

Og her i 1/72 skala:

Utrolig detaljering, stadig 1/72:

Stadig 1/72. Billede taget med min telefon:

Alberts flotte diorama. Ikke kun udvendigt er alt 100% autentisk, men også indvendigt i flyet er alt tro mod det billedmateriale han har fået af piloten.

En nødlanding mere, i en anden tid:

Skyray 72 skala:

Me 110 i 72 skala:

Jeg er pjattet med Vampire og disse to kunne jeg godt have tænkt mig frem i lyset:

Straks jeg så denne Zero i 1/72 og satte min egen på samme bord, gik det op for mig, at jeg havde glemt at bruge nittehjul på min

Ki 84 Hayate i 48 skala. Både nitter og stressed skin. Billedet er taget med mobilen.

Ses bedre her. Stadig med mobilen:

Og til slut Junior klasserne. De har den luksus at have så mange juniorer at de kan dele dem op i flere aldre.

Og i en kvalitet som var imponerende flere steder: