Danske Modelbyggere Forum

• Maj 28, 2020, 05:52:20 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 9.april 1940, Bofors, 37 mm. med danske besætning  (Læst 3100 gange)

Hyllemose

• Lettere øvet
  • **
9.april 1940, Bofors, 37 mm. med danske besætning
« Dato: Maj 04, 2015, 19:16:56 pm »

Jeg har prøvet at begå en vignet af forsvaret af Danmark den 9. april 1940 (Haderslev, men det tør jeg ikke skrive, da der findes billeder af det!). Det er Maquettes Bofors, 37 mm. med dens 5 mands besætning, der er lavet af russiske artillerister fra Trumpter (bob,bob-kvalitet). Model 23 hjelmene er russiske hjelme med Tamiya-putty på top og sider; ikke at det ligefrem gør dem mere danske-men lidt dog! Frakkerne er skåret af og der er givet dem bukser med opslag. Frakken er lavet to-radet med de 5 knapper i hver side; tæl dem og I vil se, at jeg tog fejl. Udstyr er fra Miniart - fortrinsvis - med gasmaskebeholder fra det østrigske sæt og vandflaske ligeso, bajonetter til Krag-Jørgensen 89'er er tyske, tornystre hjemmeavl - ikke lige ens alle sammen, men pyt. Manden, der spør' om 'det er alvor' er Miniart med Hornethoved. Decor'en er -as bloddy usual - hjemmelavet.

Farverne!! Det påstås, at det er model '15 der blev brugt hér; altså grå model og ikke 23 modellem (khaki). Det kan være forkert, men billedet fra Haderslev giver ikke meget hjælp.

'Er det alvor, eller hva'?!'

'Hva' tror du selv??!'

lasse
Logget

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
Sv: 9.april 1940, Bofors, 37 mm. med danske besætning
« Svar #1 Dato: Maj 04, 2015, 20:16:41 pm »

Ser godt ud, hvad endte du med at gøre ved hjulene ?

Jeg synes dog lidt det mangler lidt højde, måske en lygtepæl, vejskilt eller væggem ?
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Hyllemose

• Lettere øvet
  • **
« Svar #2 Dato: Maj 04, 2015, 22:07:29 pm »

Hej Jan
tak for dit indlæg. Hjulene.....blev som dem i sættet; altså ikke som dem på kanonen i Haderslev, hin morgen i april. Kompromisets svære kunst for at få noget fra hånden!

Skilt, lygtepæl...interessant.  Der er helt sikkert mulighed for et skilt.
mvh
lasse
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #3 Dato: Maj 05, 2015, 10:07:14 am »

Jeg formoder det er kampen ved Sønderbro du har kikket på - http://historiskarkiv.dk/index.asp?id=308
Jeg læste et eller andet sted at uniform 15 blev båret med sort frakke som her http://www2.forsvaret.dk/nyheder/overige_nyheder/Pages/Kampene9april1945.aspx
Så jeg går ud fra at dine folk bør være i 1929 (gulbrun).
Om det er den ene eller anden uniform der huskes kan vel også hænge sammen med at afværgedelingen på mc var delvist i uniform 15 med sort frakke - dem der kommer her http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=23057 næstsidste foto.
Logget

Hyllemose

• Lettere øvet
  • **
« Svar #4 Dato: Maj 05, 2015, 10:22:34 am »

Hej Carsten,
Nyt Nordisk Forlag, Arnold Busk, har hér i 2015 udgivet en lille bog: 9. april 1940, Våben, udrustning og uniformer, af Karsten Skjold Petersen og Torsten Cumberland Jacobsen. Det var egentlig den jeg brugte som udgangspunkt og her figurerer alene grå uniformer og grå/sorte kapper. På det billede fra Sønderbro, som jeg kiggede på var tonerne meget lysere, end det fine billede, som du har sat ind. Det fik mig til at tro, uden videre, at uniformerne var model 15. Men du har sikkert helt ret i, at de burde have været gul-brune. Det må jeg have in mente til 'kommende arbejder'. Tak for dit - lærerige - besyv!
mvh
Lasse
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #5 Dato: Maj 05, 2015, 13:14:38 pm »

Hej Hyllemose

Jeg har ikke set bogen du refererer til men den må jeg da have kikket i. Jeg kan som sagt heller ikke huske hvor det var jeg læste om danske uniformer men vil lige prøve at kikke stakken igennem derhjemme.
Generelt synes jeg det er vigtig at se masser af reference fotos igennem uanset hvad der skal bygges - siger manden der i øjeblikket har begrænset sig til fly og en enkelt Tiger I samt et påbegyndt slagskib.  :-X
Det giver selvfølgelig mulighed for endnu flere indtryk med belysning osv.

Jeg synes det er en virkelig fin vignet og god detalje med tilskueren.  :)
Må virkelig have været en surrealistisk oplevelse at vente på tysken og samtidig skulle genne nysgerrige væk der ikke havde ide om faren.
Logget

Hyllemose

• Lettere øvet
  • **
« Svar #6 Dato: Maj 05, 2015, 14:05:18 pm »

Hej Carsten,
Du kan se bogen/hæftet on-line (det er det jeg har). Den står på denne adresse:

http://issuu.com/nytnordisk/docs/9_april_1940_bladrefil

Eller google: 'våbenfrakke april 1940' så kommer siden frem øverst.

mvh
Lasse

Logget

Hyllemose

• Lettere øvet
  • **
« Svar #7 Dato: Maj 05, 2015, 14:09:03 pm »

Jeg har den mistanke, at ikke alle siderne er vist i denne 'udgave'. Der bliver sprunget noget i sidetallene! Den skal nok erhverves fysisk for at få det hele med!?
Lasse
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #8 Dato: Maj 06, 2015, 09:58:39 am »

Jeg blev ellers lige så glad i går da jeg googlede hærens uniformer - fandt "daisy" søgemaskine på statens arkivalier men desværre kunne jeg ikke se de dokumenter jeg var interesseret i. Det krævede en bestilling og derefter fremmøde på et af arkiverne for at læse.

Nu fik jeg også set på bogen du linker til - med tekst og fotos bliver det jo rigtig herligt! Det bliver åbenbart til en vis grad en afklaring af hvor langt soldaterne var i uddannelsesforløbet om de var iklædt grå eller gulbrun uniform og lidt af et tilfælde om de var i sort, grå eller gulbrun kappe/frakke.

Så dine tropper kan være helt korrekte. Der rum til det kunstneriske udtryk eller basis for arkivsøgning/google osv.
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #9 Dato: Maj 06, 2015, 21:25:41 pm »

Som altid spændende hvad du har gang i, Lasse. Men du skal passe med at få alle støbegrater væk - det gælder navnlig dem på figurers håndled og inde i håndfladerne. Det ses tydeligst på de 2 mænd, nærmest fortovet. En forglemmelse, du ikke er den første til at lave: Selv nogle af de dygtig spanske figurerbyggere kan falde i - jeg har selv eksempel på det, i en af Ospreys tidligste Modelling Figures Manuals, hvor et nærbilled af en konverteret tysker fra Airfix Multipose sæt med panserfaust, stadig har en støbegrat, fra ærmekanten og ud til tommelfingeren.

En detalje, hverken forfatteren eller forlag lader til at have observeret, for det nævnes ikke med et ord! :o 

Logget

Hyllemose

• Lettere øvet
  • **
« Svar #10 Dato: Maj 07, 2015, 10:35:37 am »

Ja, der vil altid være 'detaljer', som det skarpe øje vil spotte, som skaberen ikke (altid) har bemærket, før det færdige værk blev blæst op i større størrelse.
Logget

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
« Svar #11 Dato: Maj 07, 2015, 18:29:27 pm »

fortvivl ej, det kan fixes i Photoshop.
Derudover er det rigtigt, at noget bliver alt for stort på billeder. Det kan man især se på fora for 1:72 myresoldater. De er godt nok ikke lavet for at blive set i den størrelse.
Logget
"It's only a model"

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #12 Dato: Maj 07, 2015, 20:10:55 pm »

Digitale billeder er uden nåde.....
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...