Danske Modelbyggere Forum

• September 28, 2023, 12:47:37 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Maskering af flyhjul  (Læst 1681 gange)

Søren A

• Lettere øvet
  • **
Maskering af flyhjul
« Dato: Maj 12, 2015, 13:34:45 pm »

Hej med jer garvede modelbyggere - Nu er det mig der har brug for et godt råd eller to. Eller rettere nogle tips til at male fælgene på flyhjulene så disse ser runde ud !!!
  Jeg kommer til kort over at skulle penselmale især meget små hjul så det ser narturligt ud. Kender godt det der med en tandstikker og noget 'abesnot' og så med den lille pensel. Er der nogen herinde som har andre erfaringer evt. maskere til airbrush ell. lign. Her tænker jeg på dæk&fælge som er støbt i eet stykke.

Mvh. Søren
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
Sv: Maskering af flyhjul
« Svar #1 Dato: Maj 12, 2015, 13:58:30 pm »

Prøv at fabrikere dine egne malings-masker til hjulene! Tamiya tape i rette diameter prikket ud med en cirkulær hugpibe der fås i små størrelser. Evt. med div. udskæringer til "benet".
Det er absolut en farbar vej.
Nu er det ikke lige et hjul med fast ben men hovedhjulet på photo-Lightningen herunder er maskeret og bemalet med pensel på foreslåede måde:

Logget

Dan Mouritzsen

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Maj 12, 2015, 14:13:13 pm »

Jeg bruger sådan en her.

Dan

[vedhæftning slettet af admin]
Logget

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Maj 12, 2015, 20:16:10 pm »

Hej Søren

Som jeg forstår dig, er du interesseret i teknikker til bemaling af hjul både med pensel og AB. Jeg benytter mig af begge dele. Når jeg bruger AB, maler jeg fælgen først, maskerer jf. Dans beskrivelse (eller ved hjælp af de færdige masker, man kan købe) og maler så dækket. Når jeg bruger pensel, bruger jeg følgende teknik:

På hjul med en fremtrædende fælg, typisk større hjul, maler jeg fælgen først. Dernæst tager jeg en kraftigt fortyndet sort, som jeg med en fin pensel lader løbe rundt langs fælgen efter samme princip som en pinwash i panellinjer. Herefter maler jeg helt tæt på med en fin pensel. Det kræver to-fire gange 'wash', før det dækker ordentligt, så jeg bruger typisk Vallejos matsorte fortyndet med vand eller Tamiyas akrylfortynder, fordi det tørrer hurtigt.

På hjul med sænket fælg, f.eks. halehjul, maler jeg dækket først, hvorefter jeg maler fælgen efter samme princip som netop beskrevet, så malingen flyder pænt på plads af sig selv. Nøgleordet i begge tilfælde er tålmodighed.

Jeg har fundet teknikken på Youtube, men har desværre forgæves forsøgt at genfinde filmen, da jeg ikke kan huske søgeordet/-ordene :-\.

Mvh
Jacob
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #4 Dato: Maj 12, 2015, 20:20:31 pm »

Smart pensel teknik J:J - den tyvstjæler jeg.  ;)
Logget

Søren A

• Lettere øvet
  • **
« Svar #5 Dato: Maj 13, 2015, 00:39:28 am »

1000 tak for info og gode tips - Det er med have ro på og tålmodighed. Tamiya tapen er alfa & omega til mange opgaver under byggeriet.
Men havde nok ikke lige tænkt tanken at lave et rundt hul/maske med omtalte hugpiber eller tegneskabelonen !!!
Jeg tror sku konen har et sæt af de der små/mindre 'hug-piber' liggende fra dengang hun havde gang i noget papirklip.
Tegneskabelonen ( godt alternativ ) vil jeg se om den lokale boghandler skulle have på lager

Mvh. Søren
Logget