Hej Søren
Som jeg forstår dig, er du interesseret i teknikker til bemaling af hjul både med pensel og AB. Jeg benytter mig af begge dele. Når jeg bruger AB, maler jeg fælgen først, maskerer jf. Dans beskrivelse (eller ved hjælp af de færdige masker, man kan købe) og maler så dækket. Når jeg bruger pensel, bruger jeg følgende teknik:
På hjul med en fremtrædende fælg, typisk større hjul, maler jeg fælgen først. Dernæst tager jeg en kraftigt fortyndet sort, som jeg med en fin pensel lader løbe rundt langs fælgen efter samme princip som en pinwash i panellinjer. Herefter maler jeg helt tæt på med en fin pensel. Det kræver to-fire gange 'wash', før det dækker ordentligt, så jeg bruger typisk Vallejos matsorte fortyndet med vand eller Tamiyas akrylfortynder, fordi det tørrer hurtigt.
På hjul med sænket fælg, f.eks. halehjul, maler jeg dækket først, hvorefter jeg maler fælgen efter samme princip som netop beskrevet, så malingen flyder pænt på plads af sig selv. Nøgleordet i begge tilfælde er tålmodighed.
Jeg har fundet teknikken på Youtube, men har desværre forgæves forsøgt at genfinde filmen, da jeg ikke kan huske søgeordet/-ordene

.
Mvh
Jacob