Danske Modelbyggere Forum

• Juni 04, 2020, 10:51:27 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Ørken diorama  (Læst 7365 gange)

Lars R.

• Bygger som en pro
Ørken diorama
« Dato: Juni 06, 2015, 21:25:10 pm »

Hejsa.

Her er lidt wip billeder af en lille ørken scene som jeg pusler med..... fortsættelse følger....

/Lars

Basen er bygget af bla en 15 kroners billedramme fra Harald Nyborg, terrænget bygges op i flamingo...

... og ler.

Derefter dækket med vandfortyndet trælim og dækket med sand og sten fra Vallensbæk Strand :-D

Basefarve påført...

Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
Sv: Ørken diorama
« Svar #1 Dato: Juni 07, 2015, 10:39:34 am »

Hej Lars
Godt at se du har kastede dig ud i et ørken dio indtil videre ser det meget godt ud.
Hvad skal der stå på pladen af køretøj.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Juni 07, 2015, 11:51:03 am »

Hej Jesper
Jeg pønser på en lille pz 1, en MC med sidevogn og et par figurer.... Men nu må vi se

/Lars
Logget

Johan Søltoft

• Modelbygger
« Svar #3 Dato: Juni 08, 2015, 10:20:51 am »

Flot dio Lars. Det vil jeg glæde mig til at følge. - Johan
Logget
Johan Søltoft.

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #4 Dato: Juni 08, 2015, 18:34:29 pm »

Ser godt ud. Husk at der nok skal være hjulspor  ;)
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Juni 08, 2015, 19:53:07 pm »

Hej Lars

Det ser rigtig godt ud. Strandsandet virker meget overbevisende, og da jeg selv har planer om et ørkendiorama i 1/72, har jeg to spørgsmål i den henseende: Har du præpareret sandet på nogen særlig måde, f.eks. ved at si det? Og hvad er din vurdering; vil det gå an at bruge (meget fint) sand i et 1/72-dio, eller skal jeg overveje andre løsninger? På forhånd tak.

Mvh
Jacob
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #6 Dato: Juni 08, 2015, 22:09:49 pm »

...Og hvad er din vurdering; vil det gå an at bruge (meget fint) sand i et 1/72-dio, eller skal jeg overveje andre løsninger? På forhånd tak.

Hvad med aske fra grillen? Jeg er sikker på, du kan skrabe et par modelbyggere og noget kød sammen til at lave aske nok. ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #7 Dato: Juni 08, 2015, 22:23:11 pm »

Cement eller flisefuge/klæb er også en ret godt skala repræsentation af sand
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #8 Dato: Juni 08, 2015, 22:24:01 pm »

Hvad med aske fra grillen? Jeg er sikker på, du kan skrabe et par modelbyggere og noget kød sammen til at lave aske nok.
Det er for tydeligt, hvad du er ude på, Jens, og det er ikke pænt af dig at kapre Lars' tråd på den måde ;). Rådet er noteret, men jeg vil alligevel gerne høre Lars' vurdering, selv hvis han også siger, at f.eks. aske er bedre :D.

@Jan: Det er også noteret. Takker.

/ J:J
Logget

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #9 Dato: Juni 08, 2015, 22:37:10 pm »

Du kan hente cement i små protioner hos mig - jeg kommer fra et "gør det selv" hus...  :o
Logget
"Jamen, så byg da!"

Hyllemose

• Lettere øvet
  • **
« Svar #10 Dato: Juni 09, 2015, 10:54:16 am »

Først og fremmest et tillykke til Lars med en god start på et lovende dio.

Til Jacob: Hvis du synes, at selv fint siet sand bliver til store sten i din skala så gentager jeg lige, hvad jeg skrev til Peer Schmidt i juli 2012 på IPMS Forum:

'Et underlag til dine fly i 1/48 (dine i 1/72), når du synes, at selv fint sand er for kornet, kan bestå af; pollyfilla (der ikke bliver så glat som gips) iblandet farvepigment (for at undgå de kedelige hvide spots). Pigmenten kan du få i små bægre. Jeg køber mine (okker, sienna/natur,brændt) hos Københavns Farvehandel i Badstuestræde. Hvis du ikke har den mulighed, så tror jeg dog nok, at du alligevel kan få noget et andet sted. Prisen på bægrene er i omegnen af 30-40 kroner. Det holder længe. Jeg har bægre tilbage fra 2005 og jeg har brugt pigmentet meget flittigt. Det har den fordel, at man med en forsigtig blanding, hvor forholdet bør være 1/20 (man prøver sig frem) får en lysere jord, end pigmentet lægger op til. Det er så ikke altid nødvendigt, at male hele historien bagefter, da du kan varierer farverne på jorden med pigmentwash (jeg bruger MIGs pigment hertil; de mørke farver. Det 'højereliggende' jord bevarer således sin lysere farve, og du behøver ikke drybrushe. Washen gør endvidere, at ALLE detaljer kommer frem, hvilket kunne være en fordel på 1/48, så længe skalaen overholdes; altså skalaen på 'jorden'. Selv om du alene vil bruge den som base, gør det jo ikke noget, at basen bibringer noget/meget til helheden.

Hvis du vælger IKKE at blande hvid lim i din pasta (eventuelt for at kunne bearbejde pollyfillaen efter at den er tør) så giv den en omgang hvid limvand, INDEN du går i gang med washen, ellers suges der for meget ned i blandingen, hvilket gør, at det tager længere tid for terpentinen at tørre (pigmentet skal bindes med noget; terpentin er olierigt og nemt at have med at gøre. Du kan tørre det på ingen tid med en hårtørrer, så du hurtigt kan se, om det vrker eller ikke, og så starte forfra med mere pigment, lysere/mørkere). Behandlingen med hvid limvand gør endvidere basen mere resistent.

Dette er mine betragtninger. Prøv selv, og du vil finde det, der passer dig bedst. Udgangspunktet som ovenfor beskrevet, har jeg selv haft meget glædet af.'

Efter min bedste overbevisning vil selv det fineste sand ikke give en troværdig bund i et 1/72 dio...men overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen, og det er ikke alt, man kan bevare skalarigtigt, hvis man vil vise en pointe.
mvh
Lasse

Logget

Ole Østergaard

• Modelbygger
« Svar #11 Dato: Juni 09, 2015, 20:23:30 pm »

Hej Lars

Det ser supergodt ud og jeg ser frem til at der kommer lidt køretøjer og figurer på.

Mvh
Ole
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #12 Dato: Juni 16, 2015, 23:23:08 pm »

Hej Lars

Det ser rigtig godt ud. Strandsandet virker meget overbevisende, og da jeg selv har planer om et ørkendiorama i 1/72, har jeg to spørgsmål i den henseende: Har du præpareret sandet på nogen særlig måde, f.eks. ved at si det? Og hvad er din vurdering; vil det gå an at bruge (meget fint) sand i et 1/72-dio, eller skal jeg overveje andre løsninger? På forhånd tak.

Mvh
Jacob

Hej Jacob, beklager det sene svar. Sandet er ikke siet eller noget. Jeg ville umiddelbart sige at det strandsand jeg har brugt er for groft til 1/72. Der ville jeg nok bruge aske o.l. som de andre drenge skriver om...

/Lars
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #13 Dato: Juni 16, 2015, 23:32:55 pm »

......En lille update. Hansi Ørkenkrieger og vennerne er blevet klargjort og grundet og afventer at jeg kommer over min figurmalingsblokering ;-)

Basen har fået en justering, der er kommet bælte/hjulspor til køretøjerne og der er airbrushet shadows/highlights og enkelte sten er blevet fremhævet ved at penselmale dem.

Næste step er drybrush, pigmenter, lidt vegetation og måske filter.
Der kommer mere om køretøjerne senere.....

/Lars
Logget

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
« Svar #14 Dato: Juni 17, 2015, 08:06:24 am »

Bare "fat figurerne".
Det der ikke ud som om der er grund til nogen form for Blokering hos dig.  ;)
Logget
"It's only a model"