Danske Modelbyggere Forum

• Juni 04, 2020, 10:17:56 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Skrotbil diorama  (Læst 6064 gange)

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
Sv: Skrotbil diorama
« Svar #15 Dato: September 27, 2015, 06:53:59 am »

Jeg er næsten klar over, at det ikke står til at ændre nu, men måske du kunne have lavet lidt mere spil i rustgrundfarven ved at blande den med gul og orange. Det giver alt sammen lidt mere til øjet...
Logget
Sturmer

Ole Østergaard

• Modelbygger
« Svar #16 Dato: September 27, 2015, 12:03:47 pm »

Hej Lars

Jeg har lidt input til selve dioramaet, du bør overveje om der ikke skal mere fin sand el. Lign. De steder, hvor der er bare pletter og vær opmærksom på at stenene skal ligge godt nede i mulden og ikke "svæve" for meget ovenpå jorden.

Ellers forsæt det gode arbejde :)

Mvh
Ole
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #17 Dato: September 27, 2015, 13:16:35 pm »

Det er det der er fedt ved at smide sine wip på forum.
Du har helt ret Ole og det havde jeg stirret mig blind på. Jeg har justeret med sand så stenene kommer lidt dybere i overfladen. Nu skal det jo ikke være en strandkant så når det er tørt vil jeg dække med kunstgræs og andet godt fra diokassen.

Mht vognen. Der er planen at rustprimeren er basen for hairspray og salt. Når jeg har hærget topfarven så bygger jeg rust nuancer op udefra og ind. Hmm ja det giver mening i mit hoved anyway men nu ser vi hehe :)

/Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #18 Dato: September 27, 2015, 17:40:16 pm »

Hej Lars

Det ser rigtig godt ud. Noget andet, der er fedt ved at smide WIP på forum, er, at andre kan få del i og glæde af de erfaringer, der bliver delt. Og jeg suger til mig her. Derfor lige et enkelt spørgsmål, som knytter sig til følgende:
Vognen er samlet færdig i hovedelementer, grundet og har fået en gang af AK's Worn Effects 088, den svarer til hårlak.
Hvis det er tilfældet, hvorfor så ikke bare bruge hårlak, som garanteret kan fås billigere, sikkert endda i en større mængde pr. krone? Har AK's Worn Effects egenskaber, som hårlak ikke har, f.eks.: Er det nemmere at arbejde med, eller virker det bedre i forbindelse med efterfølgende effekter, salt, bemaling o.lign.?

Mvh
Jacob
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #19 Dato: September 27, 2015, 19:09:18 pm »

De overvejelser jeg gør mig når der vælges materialer er oftest at bruge dem til det de er beregnet til. Forstået på den måde at hårlak skal i håret og future på gulvet. Vallejo maling på modeller osv :) . For mig giver det god mening. Når det ikke er nødvendigt at finde alternativer så bruger jeg det der nu er beregnet til den opgave jeg nu skal udføre.
Når det så er sagt så er der rigtig mange der bruger hårlak som chipping medium og med stort held har jeg indtryk af. Jeg tænker bare at udvalget af hårlakker er stort og dermed chancen for at få noget der er skidt til opgaven, måske enda ødelægger modellen, stor. Det chipping medium jeg bruger er af samme kvalitet altid. Resultatet er altid det samme  og for mig er det betryggende at vide....

Hilsen Lars.
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #20 Dato: September 27, 2015, 21:08:03 pm »

Basen er nu færdig på nær det kunstige vand. Jeg dkal lige finde ud af hvad og hvor jeg køber.
Der hvor der er en grøn bræmme skal der være vand.
Siderne sf dioramaboksen er blevet beklædt med balsa og kanten er malet sort. Den skal have en gang til men det bliver til sidst tror jeg.

Logget

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #21 Dato: September 27, 2015, 21:35:01 pm »

Hej Lars

Igen: Det ser altså rigtig godt ud! Tak for dit svar vedr. AK Worn Effects. Dit princip om materialernes brug giver rigtig god mening, men jeg må tilstå, at jeg ikke er helt så konsekvent ::). Jeg har kun prøvet hårlakteknikken en enkelt gang, hvor jeg brugte en billig hårlak. Selvom det fungerede fint, vil jeg - når jeg skal prøve det igen, og det skal jeg snart - helt klart overveje AK Worn Effects med henvisning til din pointe om ensartethed i kvalitet og resultat.

Mvh
Jacob
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #22 Dato: Oktober 08, 2015, 17:52:50 pm »

En lille update.
Bilen er nu malet færdig og afventer den helt store weathering tur så rust og slid rigtig slår igennem.
Det endte med at jeg malede den hvid da den røde farve jeg havde udset mig faldt for meget i med rustprimerfarven. Om denne beslutning ender med at blive god vil tiden vise hehe...

Figurerne er prøvemonteret og jeg tror det nogenlunde er der de ender....

to be continued....

Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #23 Dato: Oktober 08, 2015, 18:16:04 pm »

Det ser altså rigtig godt ud. Og jeg er egentligt ret vild med at det ikke er "krig", men et ganske roligt øjebliks billede du laver. Dramaet og historien ligger i bilen.
Spændende at følge.
Logget
Per M

Færdige 2020
F-8E Crusader
F-100C Super Sabre
QF-100D Super Sabre
F-35 Draken
F-4N Phantom

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #24 Dato: Oktober 08, 2015, 18:44:37 pm »

Hej Lars,

Jeg er tosset med det! Det spiller. Glæder mig til at se dit arbejde med vand. Er det still-water, du skal bruge? Lav gerne solid dækning af denne del :)

Hvis jeg må... ham der drengen, han ser super creepy ud. Ansigtet ligner en voksen :0

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #25 Dato: Oktober 08, 2015, 18:56:38 pm »

Hej Lars

Der er rigtig mange gode ting og ideer i dit dio.
Nu er det ikke fordi jeg kun vil se hullerne i osten, men jeg synes den hvide lak er lagt på i alt for tykt et lag. Det ses ret tydeligt omkring afskalningerne og giver et urealistisk look.
Det er nok svært at undgå, når en mørk rustfarve skal dækkes med hvidt.
Logget
Sturmer

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
« Svar #26 Dato: Oktober 08, 2015, 20:12:36 pm »

Apropos hårlak, så var jeg også lokket til den billige løsning til fiksering af løvet på mit savanne-træ. Men hold da kæft hvor det stank. Dioramaet måtte stå til gennemluftning et par dage sør det kunne komme ind instumenter igen.
Jeg tror Lars' holdning er ret fornuftig
Logget
"It's only a model"

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #27 Dato: Oktober 09, 2015, 11:18:41 am »

Hejsa.

Tak for jeres kommentarer, det er fedt med noget pingpong når projektet ruller......

Ja, Per jeg havde pludselig et behov for et civilt indslag og havde samtidig Simca'en liggende. Det er meget rart at komme ud af ens comfort zone engang imellem.

Carsten jeg tror jeg ender med "Deluxe Material - Solid Water" Det virker så vidt jeg kan se som Andreas lidt dyrere produkt og så er det til at få herhjemme hos http://witzelhobby.dk/product_info.php?products_id=131
Jeg skal nok lave en god reportage fra "søsætningen" ;-)
Drengen er total spooky, han ligner en dræberdværg fra en gyserfilm men mit bedste bud på et barn ;-D

Du skal tro på det Stormer :-D men du har en pointe, det er svært at lave en ordenlig dækning med den hvide uden at gå overbord, hvilket jeg har gjort nogle steder. Hvis ike man går helt amok så mener jeg ikke det er urealistisk med maling i flager, om jeg så har for mange er så spørgsmålet. Jeg lægger min lid til efterbehandlingen, weathering så selv Mig ville tabe skuffen hehe, men nu må jeg se.....

Jeg har sat vinduer, lygteglas og nummerplader på - første wash er påført. Nu skal vognen lige tørrer godt igennem før Lifecolors rustsæt skal luftes.....

/Lars
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #28 Dato: Oktober 09, 2015, 11:22:34 am »

I får lige et par billeder som er min reference for weatheringen, et håndværkertilbud af en vogn :-D

Logget

Johan Søltoft

• Modelbygger
« Svar #29 Dato: Oktober 09, 2015, 14:00:02 pm »

Utroligt flot Lars.
- Johan
Logget
Johan Søltoft.