Danske Modelbyggere Forum

• Juni 04, 2020, 11:34:53 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Skrotbil diorama  (Læst 6065 gange)

Lars R.

• Bygger som en pro
Sv: Skrotbil diorama
« Svar #30 Dato: Oktober 19, 2015, 22:21:33 pm »

Jeg har ikke haft så pokkers meget tid på det sidste. Men jeg har fået det der kunstige resin vand hjem. 2 bøtter med hhv resin og hærder som skal blandes i forhold 2:1.
Jeg har læst mig til at man kan køre det på i et tykt lag men lavede en tester først. Ca 5 mm lag i en bøtte. Det nivelerede fint og tørrede op efter ca et døgn uden at krybe og uden luftbobler.  En god ide er at lægge noget over, en bøtte el. så der ikke lægger sig støvi det mens det tørre.

Jeg har haft problemer med min base. Som så tit med mine projekter så udvikler de sig undervejs og da jeg startede ud havde jeg ikke overvejet vigtigheden af at bassinet hvori vandet skal støbes skal være tæt. Jeg testede med vand og det væltede ud under dioramabasen. En opskrift på en katastrofe når den tyndflydende og langsomtørrende resin skulle i. 
Så med lodder og trisser blev basen tætnet uden at ødelægge for meget.
Jeg har nu hældt i til kanten. Tonet med en dråbe Vallejo maling. Når det er tørret bygger jeg en barrierer så jeg kan støbe op over kanten og her snuden af bilen.

Fortsættelse følger......
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #31 Dato: Oktober 19, 2015, 22:32:27 pm »

Hej Lars jeg kan læse at du har gjort samme fejl som jeg gjorde første gang jeg lavet vand i et dio jeg tæste bare ikke mit inden jeg hælde det kunstige vand inden  :P
Det har jeg så lært af så blander altid en lille smule til at tætne med inden jeg hælder det i.
Indtil videre ser det godt ud det du har fået lavet glæder mig til næste lag.
Skal der ikke fisk i vandet  ;) fordelen ved at lave tynde lag er at man kan putte noget i vandet så det ser ud som om der er noget der flyder rundt nede under vand overfladen.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #32 Dato: Oktober 26, 2015, 23:11:12 pm »

Hej igen....

Nej Jesper der kommer ikke fisk i dammen denne gang ;-) Jeg har undladt at putte for meget i vandet med undtagen af lidt bevoksning og en olietønde. Sidstnævnte er måske den virkelige årsag til at der ikke er fisk i vanden :-D

Nå men næste støbning nåede jeg til. Den endte med en katastrofe og et par feberredninger.....
som form til vandet brugte jeg et par stumper plexiglas til siderne og en trærørepind til enden. Jeg skulle skære en ny plexiplade i stykker for at have nok til alle tre sider så det undlod jeg... BIG MISTAKE!!! 

Formen blev smurt med silicone spray for at resinvandet ikke skulle sidde fast når de skulle afmonteres. Torsken her havde ikke lige overvejet at træ suger, dvs det meste at siliconen på træsiden havde ingen effekt så da jeg skulle have formen af efter jeg havde fyldt op og ventet på at skidtet var tørt, sad den bare fast. Jeg endte med at brække træstykket af med en lille mejsel med store skader på vandet til følge.... Inden dioramaet røg i skraldespanden forsøgte jeg at slibe den beskadiget side helt plan igen, først med korn 80 og så finere og finere sandpapir, jeg endte med korn 1500 som jeg vandsleb med en times tid. Arene var nu næsten væk men vandet var blevet mat, jeg har så nu lavet nye formsider i plexiglas på ALLE TRE SIDER og støbt en gang til uden på det slebne. Slutresultatet kan i se her, det blev ok, ikke perfekt men ok og jeg kan leve med det. Jeg er nu mange erfaringer rigere og næste diorama med sådan en støbning bliver noget bedre er jeg sikker på :-D

/Lars

Logget

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #33 Dato: Oktober 27, 2015, 08:54:40 am »

Hej Lars

Det er lige til at få grå hår i hovedet (billedlig talt ::)) af bare at læse om dine frustrationer, men hvor er det godt, at du ikke valgte skraldespanden. Efter min mening er resultatet absolut hæderligt, og som det ofte går, når man læser spændende og inspirerende WIP-tråde som den her, har det givet mig lyst til selv at prøve kræfter med at lave et diorama med vand på den her måde ... engang.

Mvh
Jacob
Logget

Johan Søltoft

• Modelbygger
« Svar #34 Dato: Oktober 27, 2015, 22:23:49 pm »

Den kan du godt være glad for Lars. Det er skide svært at arbejde med vand i diorama.
- Johan.
Logget
Johan Søltoft.

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #35 Dato: Oktober 27, 2015, 23:27:14 pm »

Hej med jer og tak for kommentarerne :-D
Det der betyder meget for mig er det at jeg får prøvet og rykket grænserne for min formåen, jeg er nået muren lidt her med det vand men har fået en masse erfaringer som skal bruges på det næste vandpantomime :-D

Anyways.... figurerne, gammelfar og den sataniske gnom (det skal vist ligne et barn) er ved at være færdige. Som sædvanlig gør blitz og closeup ikke noget godt hehe, de ser altså lidt pænere ud i virkeligheden...måske når jeg at have dem med til Valby?!

/Lars
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #36 Dato: Oktober 29, 2015, 07:22:25 am »

Jeg tilslutter mig fanskaren, endnu en showstopper
Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #37 Dato: Oktober 29, 2015, 08:18:16 am »

Flot Flot.
Jeg syntes det vand ser rigtig godt og inspirerende ud. Det skal en gang i fremtiden prøves.
Logget
Hilsen Henning

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #38 Dato: Oktober 29, 2015, 10:03:28 am »

Tak tak :)

Jeg har monteret figurerne men syntes at basen er lidt tomt og layoutet huer mig ikke. Et træ bliver svaret og da jeg ikke før har lavet et så er det på høje tid. Jeg er gået ud fra bogen "Lets Bild Diorama". Den er nævnt andetsteds på forum og er en investering værd.
Jeg har strippet et elkabel og twistet derudaf for at få formen. Jeg har valgt at lodde trådene til stammen sammen da det giver en fast og stabil base for resten af arbejdet.

Fortsættelse følger.....

Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #39 Dato: Oktober 29, 2015, 10:48:29 am »

Hej Lars,

Jeg har prøvet den metode af. Det er ultra tidskrævende og ingen af de resultater jeg kom frem til har været tilfredsstillende - Tror at Mr. Adoba har en umenneskelig tålmodighed.

Derimod er rigtige grene et langt bedre alternativ synes jeg. Det skal naturligvis være tørt eller gået ud. Så årstiden nu er nærmest perfekt. Det fede er, at man man lufttørende ler, kan sætte det sammen til den vækst man gerne vil have. Endelig kan man lave tekstur i stammen med ler og en tandbørste.

Glæder mig dog til at se dit resultat - det kan jo også bare være mig, som er dårlig til den løsning, som du har valgt.

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #40 Dato: November 06, 2015, 19:54:43 pm »

Hej Carsten.
Jeg syntes at det er rimelig nemt at arbejde med især fordi jeg lodder det sammen, det gør træet godt stift og det holder fint formen. Jeg viklede derefter de tykkeste dele ind i wc papir og duppede og strukturerede det hele med hvid lim.

.....jeg melder hermed dette lille værk for færdigt. Jeg er ret godt tilfreds med det selv. Missionen lykkedes som primært var at prøve at lege med kunstig vand og dertil kom forsøget med at bygge et træ.....

/Lars

Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #41 Dato: November 06, 2015, 20:54:57 pm »

Hej Lars
Du har sgu gjort det igen tillykke med det. 
Dit træ er blevet meget godt men måske der skulle være nogle flere visne blade på jorden.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #42 Dato: November 06, 2015, 23:16:46 pm »

Jeg har mareridt over den der gnom fra helvede... han er satme creepy :)

Alt i alt super flot arbejde!

/Carsten

Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Jhl1908

• Nyt medlem
  • *
« Svar #43 Dato: November 07, 2015, 01:12:08 am »

Det ser fantastisk ud.

Jesper.
Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #44 Dato: November 07, 2015, 07:17:39 am »

Det er et fedt diorama du har lavet. Efter at have fulgt din byggedagbog og nok have troet basen ville blive lidt flad tilføjede du træet som tilføjer den højde og diversitet som gør basen levende.
(Men den lille dreng ville jeg nødig møde... Han er creapy) :)
Logget
Per M

Færdige 2020
F-8E Crusader
F-100C Super Sabre
QF-100D Super Sabre
F-35 Draken
F-4N Phantom