Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2020, 03:54:29 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Bildstock aus Holz  (Læst 1227 gange)

Ole Tønnesen

• Garvet modelbygger
Bildstock aus Holz
« Dato: November 02, 2015, 16:57:59 pm »

Hej alle

I min salig svigerfars fotoalbum, faldt jeg over dette billede taget under en ferie i Østrig.

Jeg fik lyst til at eftergøre det i miniature og evt. benytte det i et diorama.
Problemet var blot Kristus figuren. Efter lang tids googlen, hvor jeg kun fandt Andreas vignette af Kristus på korset som desværre vender ansigtet mod himlen, opgav jeg og satte min lid til at jeg kunne finde et eller andet som kunne bruges, på vores forårstur til Moson.
På vej hjem fra Ungarn, gjorde vi holdt i den skønne tyske middelalderby Rothenburg ob der Tauber. Jeg søgte blandt religiøse ting som der udbydes meget af i katolske turistmål og en butiksejer sendte mig hen i Hafengasse, hvor en billedskærer har butik. Hold da op en masse smukke, dygtigt skårede ting. Adspurgt om det mindste krucifix i butikken, fandt hun et kors i 110 mm højde, med Kristus, alt skåret ud af ét stykke træ.
Forsigtigt fik jeg Jesus savet ned af korset uden at knække de tynde arme, en skitsetegning blev lavet og ramin trælister i forskellig størrelse brugt og bejdset med en tynd blanding af nødde- og mahognispritbejdse. Tagbeklædningen er strimler af sort karton, slidset og limet ovenpå hinanden og malet i forskellige nuancer for at illudere gamle træfliser. Ornamentlisten er overskudsmateriale fra Limes Models Transylvanian gate.

Groundwork, for nu at bruge et godt dansk ord, er kattegrus, Eduards 1/72 prepainted metal flowers og tørrede planter fra Detail in Scale.

Johan: Jeg har ikke opgivet tanken om at bruge det i dit forslag til sceneri, derfor kan det let tages op af træsoklen ;)

Mvh
Ole
« Senest Redigeret: November 02, 2015, 16:59:43 pm af Ole Tønnesen »
Logget
Plastic modelling is the new Black

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
Sv: Bildstock aus Holz
« Svar #1 Dato: November 02, 2015, 17:06:32 pm »

Jeg er så betaget af din fantasi og uhyrlige præcision når du laver dine lækre vignetter.
Du formår at fortælle en historie med få, men fantastisk flotte virkemidler.
Logget
Per M

Færdige 2020
F-8E Crusader
F-100C Super Sabre
QF-100D Super Sabre
F-35 Draken
F-4N Phantom
SM.79 Sparviero
Mig-29
Okha
X-15

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: November 02, 2015, 18:46:26 pm »

Hej Ole

Lige siden du viste mig den lille Jesus-figur og fortalte om din idé, har jeg glædet mig til dette øjeblik. Resultatet er intet mindre end fantastisk, og ligheden med forbilledet er ganske enkelt imponerende. Jeg gætter på, at "INRI" på domstavlen er skrevet/malet i hånden. Har jeg ret? Det er simpelthen bare flot. Ja, med en vignette som den her har jeg svært ved at skjule, at jeg er fan af good old Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum ;) ;D

Mvh
Jacob
Logget

Marschall

• Bygger som en pro
    • Århus Modelbyggeklub
« Svar #3 Dato: November 02, 2015, 19:17:26 pm »

Jeg er så betaget af din fantasi og uhyrlige præcision når du laver dine lækre vignetter.

Som Per sagde!

Mvh
Christian
Logget
I don't have a short temper. I just have a quick reaction to bullshit...

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #4 Dato: November 02, 2015, 19:22:40 pm »

WAUU med WAUU på.
Logget
Hilsen Henning

Thomas Lund

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: November 06, 2015, 03:52:56 am »

Wow ja, siges ikke bedre end det. Suverænt
Logget