Danske Modelbyggere Forum

• Juni 06, 2023, 01:23:34 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Detalje fra dansk F-16 på 1:72 model  (Læst 2320 gange)

KristianH

• Nyt medlem
  • *
Detalje fra dansk F-16 på 1:72 model
« Dato: December 20, 2015, 11:50:41 am »

Hej modelbyggere

Dette er så mit første indlæg. Det virker som et rigtig godt forum så jeg ser frem til at debatere med jer. Jeg så lige et indlæg fra en anden gut, som var kommet tilbage til modelbyggeriet efter 35 år. Jeg er i nogenlunde samme situation. Har siddet som dreng og bakset med limfingre og overførelsesmærker som krøllede tørre sammen efter noget tid. Jeg tror ikke at jeg havde andet en en tube lim og en pincet dengang! Nu skal den så stå på airbrush (har købt en lækker Iwata model), maskering, wash paint osv...

Mit første projekt bliver en gammel klassiker, nemlig en dansk RDAF F-16. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål til jer:

Der kommer sikkert andre spørgsmål hen ad vejen....

Forventningsfulde hilsner
Kristian
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Detalje fra dansk F-16 på 1:72 model
« Svar #1 Dato: December 20, 2015, 12:56:17 pm »

Velkommen til Kristian.

Først og fremmest vil det være nemmest, hvis du enten beslutter dig for et bestemt halenummer og periode eller et bestemt byggesæt. Det har noget at sige mht. modifikationer.

Grundlæggende er der to block-numre og tre perioder:

- Block 10 (små haleplaner, lidt anderledes halefinne og indsugning samt en anden placering for antenner).
- Block 15 (store haleplaner med skråt bageste hjørne, IFR flood light på halefinne).

Perioderne:

- Classic (før MLU, dvs. meget begrænsede ydre modifikationer), ca. 1980-1999.
- Tidlig MLU (AIFF-antenner foran cockpit, flyttet landingslys, nyt instrumentpanel og nye pylons), fra slut 1990'erne.
- Sen/nutidig MLU (som ovenfor men endnu nyere pylons samt forstærkninger på ryggen).

På min hjemmeside er der en beskrivelse af, hvordan man bygger en tidlig MLU:

http://www.amarc.dk/index.php/feature-articles-mainmenu-28/24-jet-modelling/26-building-an-f-16-mlu

Som sagt, hvis du kan komme lidt nærmere ind på block-nummeret og især perioden, så er det nemmere at guide dig i den rigtige retning.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #2 Dato: December 20, 2015, 13:13:08 pm »

Velkommen til.
Og jeg bemærker selvfølgelig din skala - dejligt med endnu en 1/72 bygger.
Hvilket sæt??
Umiddelbart vil jeg tage udgangspunkt i et Hasegawa eller Revell sæt. Tamiya har godt nok udgivet et kongefedt F-16C/J sæt men uden at vide det tror jeg det kræver lidt modifikation for at ligne en dansk (Jens??)

Spørg endelig herinde, gerne med billeder.
Logget
Per Madsen

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #3 Dato: December 20, 2015, 13:44:20 pm »

Velkommen til, dejligt med endnu en der starter op igen.
Jeg glæder mig til at se nogle billeder af dit byggeri.
Logget
Hilsen Henning

Den der vægrer sig ved at spørge, værger sig ved at lære.

KristianH

• Nyt medlem
  • *
« Svar #4 Dato: December 20, 2015, 14:08:13 pm »

Hehe, jeg vidste det: I er sgu seje! Og tak!

Jens, så langt er jeg faktisk slet ikke nået. Men hvis jeg nu tænker tilbage på min gloværdige 4-dage lange karriere som pilotaspirant (jeg røg heldigvis ud med det samme) så ville jeg, hvis det var gået så galt, have været færdiguddannet pilot i slutningen af 1990'erne. Så jeg skal da bygge en tidlig MLU. Jeg vil følge dit link...

Der var i øvrigt ingen kommentarer til de små forhøjede dele på flyets ryg. Beskriver jeg det mon dårligt?

Logget

M.Thau

• Modelbygger
« Svar #5 Dato: December 20, 2015, 15:13:05 pm »

Hehe, jeg vidste det: I er sgu seje! Og tak!

Jens, så langt er jeg faktisk slet ikke nået. Men hvis jeg nu tænker tilbage på min gloværdige 4-dage lange karriere som pilotaspirant (jeg røg heldigvis ud med det samme) så ville jeg, hvis det var gået så galt, have været færdiguddannet pilot i slutningen af 1990'erne. Så jeg skal da bygge en tidlig MLU. Jeg vil følge dit link...

Der var i øvrigt ingen kommentarer til de små forhøjede dele på flyets ryg. Beskriver jeg det mon dårligt?

Hej Kristian

Endnu en gang velkommen tilbage til modelbyggeverdenen  :D

"De små forhøjede dele på flyets ryg" lyder som de forstærkninger, der er eftermonteret på ryggen af mange F-16 flystel for at forhindre brud grundet metaltræthed. Som Jens skriver, er de mest relevante for en sen/nutidig MLU, men tjek reference-billeder for at se, om de er aktuelle for den flyver, du gerne vil bygge.

For at eftergøre dem i model kan de evt. skæres ud af tyndt plastic-card eller folie. Alternativt har et firma kaldet Orion Models på et tidspunkt lavet dem i et materiale, der minder meget om afmaskningstape (varenummer OMV72001 - se http://www.cybermodeler.com/hobby/details/om/detail_omv72001.shtml), men om de stadig kan købes nogen steder, ved jeg ikke.  ???

Held og lykke med projektet  :)

Martin
Randers

Logget

KristianH

• Nyt medlem
  • *
« Svar #6 Dato: December 20, 2015, 23:31:04 pm »

Super fedt, Martin. De er fundet og købt på ebay (http://www.ebay.com/itm/381486606154). Jeg har fundet f-16.net en masse billeder, men det kommer sgu til at tage noget tid at finde de rigtige farver, til den en given model, fra en given eskadrille og fra et givent år.

Men det er jo vel så også netop det der gør en model til et stykke historie, og ikke bare nogle stykker plastik der er limet sammen og malet....
Logget