Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 12:33:33 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hjælp til en Dremel Stylus  (Læst 1728 gange)

Finn Søndergaard

• Modelbygger
Hjælp til en Dremel Stylus
« Dato: December 28, 2015, 15:07:48 pm »

Hej

Jeg har en Dremel Stylus - batteridrevet boremaksine, som egentlig er en meget god maksine.Dog oplevede jeg i går, at strømmen hurtig var væk på maskinen, og at den ikke vil lade i laderen.

Via Google fandt jeg ud af, at flere har haft samme problem. Problemet skulle åbenbart være en kondensator i laderen. Den hedder 220 uF. Jeg prøvede så, at skille laderen ad, og fandt flere komponenter eller kondensatorer, hvorpå der står 220 uF, men med forskellige volt bl.a. 16v og 25v. Har nogen af jer en ide om, hvordan jeg finder den, som er i stykker? Kan en af dem være en kondensator og de andre er noget andet?? Står den f.eks. en kode for en kondensator. Mange spørgsmål, men er sku sværet for en bankmand at se forskel på disse dimser.

h/Finn
« Senest Redigeret: December 28, 2015, 19:23:01 pm af Finn Søndergaard »
Logget

Klaus K. Jakobsen

• Garvet modelbygger
  • Nakskov
    • Ullerslev Lokalbane og modelbyg
Sv: Hjælp til en Dremel Stylus
« Svar #1 Dato: December 28, 2015, 21:46:19 pm »

Kondensatorer findes i mange afskygninger, her er de nok de mest gængse:

Hvis det er elektrolytkondensatorer, så skift dem allesammen, hvis en er dårlig, varer det ikke længe inden der kan komme flere. Mange ladere er ikke konstrueret smart, så en "normal" fejl, er at kigge efter kondensatorer i nærheden af transistorer og køleplader, det kan tage livet af meget elektronik at det ikke kan komme af med varmen.

Hvis du udskifter, så anvend samme kapacitet som den/m du skifter, spændingen også den samme eller større (men pas på med den fysiske størrelse, når de kan klare en højere spænding, er de normalt også fysisk større)

Prøv evt at smide et billede op af den adskilte lader  :)
Logget
Med venlig hilsen

Klaus

Jobsøgende igen..

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: December 29, 2015, 09:32:22 am »

Hej Klaus

Tak for dit hurtige svar.

Jeg har prøvet at tage nogle billeder, som dog ikke er optimale, da ledningerne forhindre at printpladen i at blive vist fra en ordentlig vinkel.

Så vidt jeg kan se, så er der en sortgylden kondensator nr. 220 uF 16v, og en større 220 uF 25v samt 2 stk. 100 UF en på 10v og en på 16v.

Tænker du, at alle 4 skal skiftes??

h/Finn

Logget

Klaus K. Jakobsen

• Garvet modelbygger
  • Nakskov
    • Ullerslev Lokalbane og modelbyg
« Svar #3 Dato: December 29, 2015, 09:37:30 am »

Hej igen.

Ja, det ville jeg gøre, de koster jo ikke alverden  :)

Nu ved jeg ikke hvor i landet du er fra, og om du har en lokal elektronikbiks i nærheden. Men ellers er der jo det store internet, jeg bruger selv El-supply eller Vejle RC elektronik til sådan noget. Der er vist også noget der hedder i retning af Lavpriselektronik.

Hvis du skifter, så husk at de skal vende rigtigt (+/-)!!  ;)
Logget
Med venlig hilsen

Klaus

Jobsøgende igen..

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #4 Dato: December 29, 2015, 10:07:05 am »

Hej

Nu vil jeg slet ikke gøre mig klog på elektronik. Men når jeg oplever noget skidt der ikke vil holde strøm længe eller ikke vil lade nok op... ja så er det batteriet i enheden den er gal med.

Det ser dog ud til at det OGSÅ er en kompliceret opgave:

http://www.instructables.com/id/Replacing-the-batteries-on-a-dremel-Stylus/

Hvis du har et voltmeter kan du jo se om der er spænding på kontakterne på laderen. Er der det så kan det jo være et batteriproblem.

mvh

Flemming
Logget

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #5 Dato: December 29, 2015, 15:18:59 pm »

Hej Klaus og Flemming

Klaus - du har nok ret. Jeg bor i Kolding, og er ikke viden om vi har en biks i byen. Fint du gør opmærksom på minus og plus, da jeg ikke har den store viden på området.

Flemming, som jeg tidl. skrev, så har andre gjort opmærksom på problemer med laderen. Næste step bliver så batteriet, med mindre det bliver for besværligt og dyrt i forhold til en helt ny. Tak for linket!

h/Finn
Logget