Danske Modelbyggere Forum

• Maj 17, 2022, 22:25:27 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Type A Whippet diorama, Frankrig 1918  (Læst 3515 gange)

wisny

• Lettere øvet
  • **
Type A Whippet diorama, Frankrig 1918
« Dato: Januar 04, 2016, 19:47:11 pm »

Jeg tager lige en pause fra det moderne Mellemøstens støvede slagmarker, og i kølvandet på markeringen af  Hundrede Års  Jubilæummet, prøver jeg kræfter med et første gangs forsøg med et 1. Verdenskrigs diorama.:
Indfarvet papermache med lim og grus tilsat, plælene i front får pigtråd, nålene markerer to engelske figurer figurers placering som vil stå med skødesløse, men stadigt interesserede miner , mens de ser på whipppeten der møjsommeligt mere pløjer sig igennem, end kører over terrænet, det bliver den naturligvis møgbeskidt af så det glæder jeg til at gøre den :-) - intet er færdigt:

Så er der brugt Vallejo Still Water til at lave mudret vand i granathullerne og pytterne - jeg synes det er et hyr at arbejde med, men resultatet er vel ok - her er der lige hældt anden portion i, der skal nok bruges en gang mere, og så vil der nok skulle bruges lidt mere terræn masse til at få overgangen mellem land og vand til at se lidt mere naturtro ud - jeg kan i øvrigt anbefale brug af kanyle, til en mere præcis ilægning af epoxyen.
terrænet har også fået et par farvespil via airbrush:

Jeg er ikke meget for at pille ved selve dioramaet mens epoxy'en hærder, så næste opdate  er enten figurer (*suk*) eller "tilmudring" af whippet'en . som jeg  - modsat figurerne - glæder mig til.

Steven

Logget

HHS

• Bygger som en pro
Sv: Type A Whippet diorama, Frankrig 1918
« Svar #1 Dato: Januar 05, 2016, 17:31:22 pm »

Hej

Det ser super godt ud. Glæder mig til at følge projektet.

Hvilke figurer bruger du ? Tamiya ?

Hvad med Wippet er det TAKOM`s ?

MVh  HH
Logget

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #2 Dato: Januar 05, 2016, 19:19:01 pm »

Hej HH  - Takoms? I wish  - nej det er Emhars - crap.. Men tak for roserne :-)
Figurer er fra Master Box:

Nu jeg er ved tasterne, en lille opdate:
Whippeten bliver møgbeskidt - samme materiale som resten af terrænet - nys påført på billedet

når det er tørt mister det det våde look som så skal genskabes med (nogle af) disse:

Nu vi er ved crap - min vallejo "Still Water" hærder op som - well, crap - til trods for at jeg har fulgt alle de gode råd desangående, der gives her på siden. Efter anden påfyldning startede det , som det kan ses af billedet i første post, meget godt, men senere:

Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #3 Dato: Januar 05, 2016, 21:20:04 pm »

Hey!

Det bliver da fedt! Måske det er lyset som snyder, men jorden ser meget mørk ud?

Den med Still-Water har jeg også være igennem. Hvis ikke underlaget er 100% vandtæt så sker det der. Det kan også være at du har påført det i for tykt lag. Men crap er det!

/Carsten
« Senest Redigeret: Januar 05, 2016, 21:23:28 pm af Carsten S. »
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #4 Dato: Januar 05, 2016, 22:26:22 pm »

Tak for roserne Carsten - de ryger i vase....Mht jorden så går  jeg efter meget vandmættet (som generelt er mørkere end normalt) - specielt i hjulsporet, men den er ikke så mørk i virkeligheden, og vil få et par washes eller to. Jeg er helt enig med mht SW jeg gav alle områder der skulle have det, flere gange lak for at tætne det , men lige meget hjalp det, men det største problem er at det synker ved hærdning -vandstanden falder så at sige - og efterlader en rand hvor det har gået til - min plan er at dække den med mere tærren masse så overgangen mellem vandspejlet og jorden bliver så pæn som muligt.
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #5 Dato: Januar 06, 2016, 13:57:47 pm »

Hej igen,

Når man ser noget fedt - så skal det roses, så velbekomme! Det er jo din egen fortjeneste 8)

Jeg sad og studerede dit landskab. Jeg antager, at hullerne stammer fra nedslag fra artilleri? Det jord der var, der hvor der nu er hul, det vil ligeg sig som en forhøjning rundt om hullet - men det kommer måske på senere?

/Carsten
Logget

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #6 Dato: Januar 06, 2016, 14:00:43 pm »

Det havde jeg ikke tænkt på , men du har fuldstændigt ret - det er en mangel og vil forsøgt rettet
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #7 Dato: Januar 06, 2016, 16:22:35 pm »

Det var flot, at du kunne læse dig igennem meningen af det vrøvl, som min "smartphone" fik sendt afsted :)

Glæder mig til at se løsningen.

/Carsten
Logget

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #8 Dato: Januar 06, 2016, 16:34:30 pm »

Det (og alt andet*suk*)  kommer lige efter jeg er gået sejrrig ud af kampen med Still - Water -  som ikke giver sig uden kamp  >:( 
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #9 Dato: Januar 06, 2016, 16:52:28 pm »

Til still water plejer jeg at bruge denne her

Den er der ikke nogle problemer med.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #10 Dato: Januar 06, 2016, 17:56:40 pm »

Tak Jesper, jeg har den også , det er mit første dio, ever med vand og skulle starte et sted - jeg startede bare med det forkerte, men det kan ske at Heki får lov til at afslutte hvad Vallejo begyndte :-).

Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #11 Dato: Januar 06, 2016, 17:59:04 pm »

Ok så er du jo på rette vej heki virker hver gang

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #12 Dato: Januar 07, 2016, 22:44:45 pm »

Sideløbnede med arbejdet på terrænet og mine kvaler med still-water, har jeg arbejdet  på modellen, og lagt lidt mudder på bælterne etc. den proces er ikke færdigt  blandt andet skal mudderet have "wet effects", men måtte lige se hvordan den så ud i terrænet:

Jesper bemærkede, at mine granat kratre manglede den vold af opkastet jord der dannes efter eksplosionen, det har jeg forsøgt at eftergøre her, der mangler nok lidt mere vold, men jeg løb tør for terrænmasse.:

Jeg gør ikke mere ved vandet i hullerne, det bliver som det bliver, og jeg synes egentligt det ser  ok på det seneste billede ovenfor....

Logget

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #13 Dato: Januar 09, 2016, 22:21:46 pm »

så har jeg leget lidt AK's "damp/ wet effects i de meget våde områder i hjulsporet. Jeg har ladet det ene spor stå ubehandlet på billedet, for at give et indtryk af hvordan det ser ud når det lige er lagt i, det ser meget vådt ud på billedet, men effekten bliver dæmpet efter tørring. Det bliver nok nødvendigt, at give de meget våde områder lige ved kanten af vandpytterne en gang mere.

Jeg har også brugt effekten på køretøjet, for at fremhæve området omkring den friske mudder og den tørrede støvede overflade højere op på køretøjet, men mangler et billede.

Resterne af en fjendtlig linie, eller bare en opgivet britisk - der er kommet pigtråd på stolperne og landskabet har fået en gang drybrushning: 

Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #14 Dato: Januar 10, 2016, 20:33:33 pm »

Hej igen,

Jeg kan godt lide dit arbejde! Det bliver fedt nok.

Der er to ting der fanger mit øje, så jeg håber det er ok, at jeg giver lidt konstruktiv kritik?

Vandet er lidt livløst, jeg kan godt se, at det er muddervand som er dernede, men selv muddervand har nuancer. Jeg ved at du har være meget igennem for at få det resultat, men alligevel-

Din jord mangler struktur, selvom det har regnet helt vildt, så vil jordens væsentligste bestanddel - stenene, stadig være i jorden. Til en anden gang, kunne du overveje at bruge rigtig jord. Sørg for at det er gennemtørt, knus det godt og si de største sten fra. Med en blanding af hvid lim og vand, kan jorden påføres overfladen. Når tørt, kan det behandles med airbrush, washes og pigmenter, til det resultat man gerne vil have. Det er også en ret billig måde, at lave det på.

Håber ikke min kritik er for hård - for det er jo dit håndværk og dig som bestemmer udfaldet ;)

/Carsten
Logget