Danske Modelbyggere Forum

• Maj 17, 2022, 23:34:23 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Type A Whippet diorama, Frankrig 1918  (Læst 3516 gange)

wisny

• Lettere øvet
  • **
Sv: Type A Whippet diorama, Frankrig 1918
« Svar #15 Dato: Januar 12, 2016, 14:29:31 pm »

Carsten, det bør ALTID  være ok at give saglig, konstruktiv kritik , og jeg tager den til mig i den ånd den er givet i :-).

Overordnet vil jeg sige, at billederne er taget med en lousy tablet under lige så lousy belysning, og en del detaljer kommer ikke med. Jeg har blandet grus i terrænmassen,  det har givet den  struktur, om det er nok, kan diskuteres... Som nævnt er det mit første diorama med vand og min lyst til at eksperimentere med ukendt medium har været behersket, men der er heldt flere gange epoxy i og det har faktiske givet små nuance spil i overfladen. En del af de effekter der er afbilledet ovenfor har jeg ingen erfaring med, og jeg valgte derfor at bruge terrænmasse til at imitere jord, frem for egentlig jord, fordi jeg ved (eller bilder mig ind at jeg ved) hvordan den reagerer på påførsel af effekter.
I et fremtidigt diorama jeg barsler med, fra samme periode, men mere tørre forhold, ville jeg nok overveje rigtig jord.
Nu vi er ved jord, må jeg lige anholde dit argument, om sten som det væsentlige bestandddel i jord. Som jeg ser det er det vel afhængigt af det divergerende geologiske forhold, eller? I  Edward P. F. Rose (ed), Geology of Warfare: Examples of the Influence of Terrain and Geologists on Military Operations , er der også et afsnit om Flanders - Somme regionen under Første Verdenskrig, hvor det angives (pp. 182 -189) at  i store dele af regionens geologi, ned til en dybte af op til 10m findes fint ler og sand lag, uden væsentlig forekomst af sten - primært flint.

Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #16 Dato: Januar 12, 2016, 16:49:24 pm »

Halløj igen,

Det var ikke for at skyde noget ned! Jeg er vild med at nogen kaster sig ud i eksperimenter og som du måske kan se, har jeg været nogle af de samme ting igennem i mine dioramaer ;)

Jordens bestanddele_
Jord er ikke bare jord. Jord består af dødt organisk stof (humus), uorganiske partikler, levende organismer, uorganiske stoffer, luft og vand.

Humus: er dødt organisk materiale. Det stammer fra blade, træer, stængler, rødder om omsættes af bakterier og regnorme. Humus indeholder mange plantenæringsstoffer. De frigives i takt med at humusen nedbrydes. Indholdet i jord halveres på 20 år, så på landbrugsjord skal hele tiden tilsættes nyt materiale.
Hvor kommer det nye materiale fra?
-    når man pløjer stubben ned efter høst
-    dyrker en efterafgrøde og pløjer den ned
-    ved at man kører naturgødning ud
Regnormene sørger for opblanding af jorden. Det gør muldvarpe og vilde kaniner også, men de er knap så populære…Hvorfor mon ikke?

Humusholdig jord er god til at holde på vandet, så planterne har reserver af vand i jorden til tørre perioder. Sandjord har svært ved at holde på vandet. Til gengæld er det let for rødderne at vokse i. Her kan det være nødvendigt at kunstvande afgrøderne. Mange af de gulerødder, du spiser, har netop vokset på sandjord.

Uorganiske partikler: Det er partikler, der ikke har noget organisk indhold. Det kan være ler, sand, grus og sten. Store partikler er dårligere til at holde på vand end små partikler.

Levende organismer: Her tænkes især på bakterier, svampe og regnorme

Uorganiske stoffer: Planter vokser ikke af vand og sollys alene. Der skal også næringsstoffer til. Stofferne er opløst i vandet eller er bundet til de mindste partikler.
Man skelner mellem makronæringsstoffer og mikronæringsstoffer.
Makro er noget, der er stort og mikro er noget, der er småt.
Makronæringsstofferne er dem, planterne skal have mest af. Det er stofferne kvælstof, fosfor og kalium.

Sten, uanset størelse er medvirkende til at binde stofferne til hinanden, derfor er der altid sten i jord, med mindre der er tale om ren muld (ikke at forveksle med muldjord).

/Carsten

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #17 Dato: Januar 12, 2016, 16:56:28 pm »

Begrebsafklaring er vigtig :)
der kommer flere billeder når jeg har overstået de små benspænd der hele tiden kommer i vejen

Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #18 Dato: Januar 12, 2016, 22:22:54 pm »

Jeg håber ikke, at min kritik er benspænd? ;)

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #19 Dato: Januar 12, 2016, 22:52:30 pm »

nix, det er bare materialerne der kan drille lidt
Logget