Carsten, det bør ALTID være ok at give saglig, konstruktiv kritik , og jeg tager den til mig i den ånd den er givet i :-).
Overordnet vil jeg sige, at billederne er taget med en lousy tablet under lige så lousy belysning, og en del detaljer kommer ikke med. Jeg har blandet grus i terrænmassen, det har givet den struktur, om det er nok, kan diskuteres... Som nævnt er det mit første diorama med vand og min lyst til at eksperimentere med ukendt medium har været behersket, men der er heldt flere gange epoxy i og det har faktiske givet små nuance spil i overfladen. En del af de effekter der er afbilledet ovenfor har jeg ingen erfaring med, og jeg valgte derfor at bruge terrænmasse til at imitere jord, frem for egentlig jord, fordi jeg ved (eller bilder mig ind at jeg ved) hvordan den reagerer på påførsel af effekter.
I et fremtidigt diorama jeg barsler med, fra samme periode, men mere tørre forhold, ville jeg nok overveje rigtig jord.
Nu vi er ved jord, må jeg lige anholde dit argument, om sten som det væsentlige bestandddel i jord. Som jeg ser det er det vel afhængigt af det divergerende geologiske forhold, eller? I Edward P. F. Rose (ed), Geology of Warfare: Examples of the Influence of Terrain and Geologists on Military Operations , er der også et afsnit om Flanders - Somme regionen under Første Verdenskrig, hvor det angives (pp. 182 -189) at i store dele af regionens geologi, ned til en dybte af op til 10m findes fint ler og sand lag, uden væsentlig forekomst af sten - primært flint.