Danske Modelbyggere Forum

• Juni 04, 2020, 10:38:38 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: "Baghold" 1/72  (Læst 3131 gange)

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
"Baghold" 1/72
« Dato: Januar 19, 2016, 22:56:49 pm »

Hermed præsenterer jeg mit første diorama nogensinde - et lille 'eksperimentarium', hvor jeg ville afprøve forskellige teknikker, som jeg har læst om forskellige steder, bl.a. her på siden. Det kom i stand pga. jeepen, som fulgte med en Academy 1/72 P-51B købt til et andet projekt. Den skulle da bruges. Det gav mig ideen til et diorama, som skal vise en gruppe amerikanske soldater - figurer fra Italeri - som er kommet på afveje og havnet i en lidt træls situation og pludselig bliver angrebet af en tysk patrulje (de er uden for 'billedet' ::)).

Så ændrer belysningen sig lige lidt...

Vandet er lavet med Faller Natur-Wasser (No. 171661), som blev påført i lag á ca. 3 mm med 24 timers hærdetid mellem hvert lag for at undgå, at det krakelerede. Det er ca. 1,5 cm dybt, så det tog en lille uges tid at fylde vand i. Da vandet var hærdet, tilføjede jeg uro i vandet ved hjælp af Noch Wasser-Effekte (No. 60872). Det er desværre ikke så tydeligt på billederne som i virkeligheden.

Jeg synes selv, at vandet ser ret godt ud, men til en anden gang vil jeg nok farve det, da soldaternes bevægelse i vandet nok ville ruske lidt mudder op. Ligeledes vil jeg nok også bruge hår fra en finere pensel til at lave det lange græs med.

Når nu jeg er inde på at beskrive, hvordan dioramaet er lavet, følger her et kort WIP-referat: Selve basen er en træklods, terrænets facon opbygget i lag lavet af et tyndt (5 mm) liggeunderlag, mens jordbunden er lavet med Polyfilla. Rammen omkring basen er lavet af Evergreen-plader. Trærødderne i brinken er lavet af ståltråd ’smurt’ med Polyfilla. De store sten er akvariesten, rallet er fra Noch, græsset er penselhår og kunststofgræs, og mosset er lavet af en skuresvamp. Småtræer, træstammer og buskads er lavet af div. tørrede naturmaterialer, bl.a. timiankviste, som forinden blev præserveret med Vandglas.

Mvh

Jacob
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
Sv: "Baghold" 1/72
« Svar #1 Dato: Januar 19, 2016, 23:03:22 pm »

Hej Jacob,

Det er godkendt. Et fint lille projekt :) Jeg synes vandet er særdeles vellykket! Jeg forstår ikke skalaen, men det er jo smag og behag :)

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
« Svar #2 Dato: Januar 20, 2016, 08:10:53 am »

Det er rigtig vellykket og skala'en er lige i øjet
Logget
"It's only a model"

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Januar 20, 2016, 14:45:52 pm »

Hej Carsten og Torben

Tak skal I ha' ;D. Det er sjovt at træde ud på nyt terræn, og så gør det jo ikke noget, at det tilmed bliver taget godt imod.

Jeg forstår ikke skalaen, men det er jo smag og behag :)
Det kan vi ikke være uenige om, Carsten, men jeg får lyst til at spørge: Er det helt generelt, at du ikke forstår skalaen, eller er det kun i forbindelse med dioramabyggeri? Selv går jeg ikke så højt op i at holde mig til en bestemt skala, og i det her tilfælde blev skalaen givet af jeepen, så det var lidt tilfældigt.

Mvh
Jacob
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #4 Dato: Januar 20, 2016, 15:00:03 pm »

Hej Jacob,

Ja det er generelt, at jeg ikke forstår skalaen. En stor del af den detaljerigdom, som en model rummer går tabt, eller bliver gnidret. Det er naturligvis min personlige holdning og ikke et forsøg på, at gøre andre forkerte.

/Carsten

Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
« Svar #5 Dato: Januar 20, 2016, 18:33:24 pm »

Det er så egentlig meget skægt, for 1/72 var jo her "det hele startede". Men det er jo også klart, at tendensen siden er gået mod "mindre skala og større modeller".
Undtagen hos mig, for med ca. 300 på udstilling, så er tiden ikke til at skifte, syn's jeg.
Logget
"It's only a model"

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #6 Dato: Januar 20, 2016, 20:56:41 pm »

Et meget vellykket resultat! - og skalaen .... tjah, så er der plads til flere i skabet  ;)
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #7 Dato: Januar 20, 2016, 22:27:21 pm »

Tak, Jan - og fin pointe ;D.

/ Jacob
Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #8 Dato: Januar 20, 2016, 22:45:17 pm »

Flot lille diorama, fin historie og så kun 1:72 wauu

Jeg kan egentlig godt lide vandet, jeepen har jo stået der et stykke tid, indtil chaufføren har hentet nogen der kan hjælpe med at skubbe.
Logget
Hilsen Henning

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #9 Dato: Januar 21, 2016, 21:39:29 pm »

Det er dælme godt lavet!

Eneste anke skulle være højden på græsset - medmindre det er en anden type plante. Vandet er du godt nok sluppet godt fra!!!

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
« Svar #10 Dato: Januar 21, 2016, 21:43:23 pm »

Et rigtigt flot resultat og jeg forstår fuldstændig den valgte skala  :)

/ Søren 72
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Musashi  - Fujimi 1:700
 Me 109 G6 - Hasagawa 1:72
 Me 109 F4 - A-Z Models 1:72
 Ferdinand  - Dragon 1:72
 Tiger 1 - Zvezda 1:72

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #11 Dato: Januar 21, 2016, 22:30:41 pm »

Jeg takker mange gange! :)

@Henning: Det kan der være noget om. Jeg havde nu forestillet mig, at de fire gutter var af sted sammen, da de pludselig kom på afveje og kørte i vandet. Men for det kan bilen jo godt have stået stille et stykke tid, som du foreslår, så lad os vedtage, at det er sådan, det er ;).

@ Jens: Det er en anden plante, nemlig siv eller tagrør, som if. pålidelig kilde nemt kan blive mandshøje. Jeg har lænet mig op ad billedet herunder, selvom det selvfølgelig ikke viser noget om, hvor højt siv/tagrør kan vokse målt i forhold til en person. Til gengæld afslører det, at jeg godt kunne have givet den endnu mere gas med beplantningen ::).

Mvh
Jacob
« Senest Redigeret: Januar 21, 2016, 22:36:44 pm af J:J »
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #12 Dato: Januar 22, 2016, 14:25:34 pm »

Selvfølgelig, Jacob. Jeg er ikke den store botaniker, så i min verden var det enten græs eller blomster. :D

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #13 Dato: Januar 22, 2016, 14:58:36 pm »

Botanik kan være mange ting Jens. Det vil lære du med alderen 8)
JJ Det er flot, og alle og enhver kan jo se at det er HØJT græs. Skulle du mangle har jeg en plæne du må høste til næste dio.
« Senest Redigeret: Januar 22, 2016, 15:00:37 pm af Per M »
Logget
Per M

Færdige 2020
F-8E Crusader
F-100C Super Sabre
QF-100D Super Sabre
F-35 Draken
F-4N Phantom

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #14 Dato: Januar 22, 2016, 16:59:41 pm »

Botanik kan være mange ting Jens. Det vil lære du med alderen 8)
JJ Det er flot, og alle og enhver kan jo se at det er HØJT græs. Skulle du mangle har jeg en plæne du må høste til næste dio.

Ja, og jeg har en buket næsehår til dit næste diorama, Per. ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk