NH895 blev blev brugt af 451. Australske eskadrille - kode NI, K er fly bogstav.
FR betyder Fighter Recconnaisance altså kombineret jager- og rekognosceringsfly med kameraer i flykroppen bag piloten eller forberedt for sådanne.
e efter Mark XIV er den vinge der var monteret - en 20mm maskinkanon og 1 12,7 maskingevær i hver vinge med 12,7 mm geværet inderst - alternativt to 20mm kanoner. Vingetypen blev taget i brug i 1944. Mere her på engelsk:
http://spitfiresite.com/2010/04/concise-guide-to-spitfire-wing-types.html/3Motoren i Mk.XIV var en Rolls-Royce Griffon V-12 ydelse 2.375hk med en venstre roterende propel til forskel fra den højre roterende i Merlin motoren.
Eskadrillen blev opstillet i 1941 og tog del i felttoget i Middelhavet og Italien og endte i Vesteuropa og blev opløst 21. januar 1946.
Andre brugere: belgiske 349. eskadrille efter krigen, 2. eskadrille RAF, 414. canadiske eskadrille.
Jf.
Spitfire the story of a famous fighter London 1960 p. 127 blev serial range NH614-NH929 bestilt d. 1. december 1942 - 225 stk. hvoraf 202 var forskellige Mk.XIV, heraf NH892-929 FR.
Du kan søge på både type/Mk. og flykode NI-K samt byggenr. NH895. Meget af informationen vil være på engelsk. Del søgning op i de forskellige dele så får du mere ud af det - men det tager selvfølgelig tid. Prøv også at søge fotos/billeder - så får du både fotos af det rigtige fly og andres byggede modeller.
