Danske Modelbyggere Forum

• December 05, 2021, 05:54:02 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Airbrush - sprøjter "skævt"  (Læst 2939 gange)

Finn Søndergaard

• Modelbygger
Airbrush - sprøjter "skævt"
« Dato: August 23, 2016, 21:57:22 pm »

Hej

Kommet ud i et problem, som jeg åbenbart ikke selv kan løse.

Min Harder og Steenbeck Evolution sprøjter skævt. Selvom jeg har skiftet dyse og nål ( 0,2 mm ), så sprøjter den ca 35-40 grader opefter i stedet for "lige ud".

Kan en af jer give mig en forklaring på dette?

H/Finn
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Airbrush - sprøjter "skævt"
« Svar #1 Dato: August 23, 2016, 22:15:38 pm »

Hvad sker der, hvis du drejer dyse og/eller nål? Er det så stadig opad, den sprøjter?

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: August 24, 2016, 06:02:41 am »

Hej Jens

Desværre det samme. Tænkte på i går, om nålen på en eller anden måde trykkes nedad, når jeg "aktiverer" airbrushen. Burde jo ikke kunne ske 😐
Logget

Lillebror54

• Global Moderator
  • Garvet modelbygger
  • Thomas
« Svar #3 Dato: August 24, 2016, 06:13:47 am »

Har du skiftet kappen også? Kan være der sidder en dråbe maling i hullet til airflowet.
Prøv at køre en vatpind med fortynder rundt i begge ender.
Logget
Mvh Thomas

En model tar den tid en model tar.

airbrush-shop.dk

• Nyt medlem
  • *
    • Airbrushshop Danmark
« Svar #4 Dato: August 24, 2016, 06:50:50 am »

Hej Finn,
Hvis problemet er det samme med ny dyse og nål kan det være fordi nålen ikke er centreret i dysen, du kan se det under en lup og hvis den ikke er det skyldes det en defekt pakning bagerst i pistolen. 123450 hedder den.

Det kan også være skidt i dysekappen som nævnt tidligere.

Hej

Kommet ud i et problem, som jeg åbenbart ikke selv kan løse.

Min Harder og Steenbeck Evolution sprøjter skævt. Selvom jeg har skiftet dyse og nål ( 0,2 mm ), så sprøjter den ca 35-40 grader opefter i stedet for "lige ud".

Kan en af jer give mig en forklaring på dette?

H/Finn
« Senest Redigeret: August 24, 2016, 06:53:06 am af airbrush-shop.dk »
Logget
MVH
Heidi & Lars Christensen
Airbrushshop Danmark
www.airbrush-shop.dk

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #5 Dato: August 24, 2016, 16:08:51 pm »

Hej Jens

Desværre det samme. Tænkte på i går, om nålen på en eller anden måde trykkes nedad, når jeg "aktiverer" airbrushen. Burde jo ikke kunne ske 😐

Hvis malingen sprøjter opad, må nålen ramme dysens nederste kant - dvs. så må den blive trukket op længere bagude. Det er nok pga. en defekt pakning, som der står længere oppe.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #6 Dato: August 25, 2016, 06:45:55 am »

Tak alle for hjælpen. Jeg tror, at jeg får skiftet pakningen. Har tilfældigvis nogen liggende, så jeg må se, om jeg har den rigtige. 😐
Logget

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #7 Dato: August 27, 2016, 20:55:34 pm »

Hej igen

Fik skiftet den nævnte pakning, som var slidt. Men problemet er der stadigvæk. Nålen må trække skævt. Derfor sprøjter airbrusen skævt både opad og mod højre.  :(

Har nogen et andet forslag, eller må man erkende, at en airbrush også har en begrænset levetid?? Den er vel over 10 år gl., og brugt løbende, så måske er problemet almindelig slid??

h/Finn

Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #8 Dato: August 27, 2016, 21:19:55 pm »

Kan dysen kun sidde i én position?

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

customcolors.dk

• Nyt medlem
  • *
« Svar #9 Dato: August 27, 2016, 21:55:02 pm »

hvis pistolen er ren og den sprøjter skævt både ved lidt og fuldt aftræk så er dysen defekt....når dysen er defekt skyldes det ofte en defekt nål som laver en ridse i dysen, så mit råd er at skifte begge dele

TEST:
prøv at lave små pletter med airbrushen på papir er dysen ok laver den en rund plet er den defekt så bliver pletten ikke helt rund
Logget
Venlig Hilsen
Kenneth

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #10 Dato: August 27, 2016, 22:54:33 pm »

Nej dysen kan drejes, som man ønsker der.

Nål og dyse er helt ny, da dysen burde ikke være defekt.
Logget

customcolors.dk

• Nyt medlem
  • *
« Svar #11 Dato: August 28, 2016, 12:09:57 pm »

pistolen virker ved dråber falder/løber ud grundet de 9,82 og luften fanger det/dråben og påfører det emnet....

Er luftflowet ikke korrekt så sprøjter pistolen ikke korrekt....jeg tænker her kan vi være enige ;0)

så er spørgsmålet hvorfor forstyrres luftflowet.

min tanke række er

1. at pistolen et sted ikke er helt ren.

2. at nål eller dyse er beskadiget.

3. at dysekappe er beskadiget.

jeg tænker ved fuldt aftræk så er nålen inde i dysen og kan derfor ikke forstyrre sprøjtemønsteret, så gør den det også ved fuldt aftræk så er dette udelukket med nålen.

om den har haft skævt aftræk skal jeg ikke kunne gætte på, MEN har det været tilfældet så skal der ikke mange træk til at lave skade på dysen.

det kunne også være spændende at trække nålen tilbage så den bare ligger i koppen og forhindrer malingen i at løbe retur....

et billede kunne også være godt til at se nogle små og store pletter...

PS jeg synes de er så spændende sådanne problemer/opgaver og yderst tilfredsstillende når man finder fejlen  :)
Logget
Venlig Hilsen
Kenneth

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #12 Dato: August 28, 2016, 19:41:37 pm »

hej igen igen

Nu er problemet løst, som Thomas og andre har skrevet, så lå problemet i dysekappen.

Da jeg har 2 forskellige Evolution airbrushes, så kom jeg på den tanke, at jeg havde en anden dysekappe til en 0,2 mm dyse. Den satte jeg på, og problemt var løst. Jeg kikkede på hullet i dysekappen, og den var helt fin. Men som Thomas forslog, så kikkede jeg det indvendige af dyseknappen, og der var malingsrester. Det fik jeg fjernet, og nu fungerer airbrushen med den oprindelige dysekappe. Selv havde jeg ikke forstilt mig, at der var malingsrester lige der. Men jo - maling løber åbenbart mange steder hen.

Så nu lært jeg noget i dag. Tak for jeres forslag, og jeg håber, andre bliver forskånet for samme problemstilling, når de læser dette her.

h/Finn
Logget

Lillebror54

• Global Moderator
  • Garvet modelbygger
  • Thomas
« Svar #13 Dato: August 28, 2016, 21:37:27 pm »

hej igen igen

Nu er problemet løst, som Thomas og andre har skrevet, så lå problemet i dysekappen.

Da jeg har 2 forskellige Evolution airbrushes, så kom jeg på den tanke, at jeg havde en anden dysekappe til en 0,2 mm dyse. Den satte jeg på, og problemt var løst. Jeg kikkede på hullet i dysekappen, og den var helt fin. Men som Thomas forslog, så kikkede jeg det indvendige af dyseknappen, og der var malingsrester. Det fik jeg fjernet, og nu fungerer airbrushen med den oprindelige dysekappe. Selv havde jeg ikke forstilt mig, at der var malingsrester lige der. Men jo - maling løber åbenbart mange steder hen.

Så nu lært jeg noget i dag. Tak for jeres forslag, og jeg håber, andre bliver forskånet for samme problemstilling, når de læser dette her.

h/Finn

Sådan  :)
Logget
Mvh Thomas

En model tar den tid en model tar.

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #14 Dato: August 28, 2016, 22:16:17 pm »

jep 😅
Logget