Jeg har fået til opgave at teste Århus Modelbygge klubs egen acryllak op mod andre gængse fabrikater.
Jeg skal pointere at denne test kun repræsenterer min oplevelse med produkterne, andre kan have en anden opfattelse

Første test: Velkendte Johnsons Future, som jeg aldrig helt har fundet mig tryg ved i airbrush, derimod har jeg ikke haft problemer med opgaver som kan klares med pensel.
Jeg synes der skal for mange lag til med tørretid imellem, før overfladen er tilstrækkelig blank. Behøver ikke fortynding til airbrush.
Anden test: Vallejo Metal Varnish som er en del af deres nye acrylbaserede metallak.
I mine prøver har tørretiden været meget lang. Selvom jeg rystede flasken grundigt og brugte Vallejos fortynder tog det helt indtil næste dag, før det ikke længere nappede.
Tredje test: Aros klar, en acryllak som Århus Modelbygge klub har fundet frem til. I flasken ligner den skummetmælk, men tørrer hurtigt op med forholdsvis få lag til krystalklart. Ligner på mange måder Alclads acryllak og behøver ikke fortynding.
Fjerde test: Tamiya X-22 Clear, har egenskaber som acryllak, fortyndes til brug i airbrush. Jeg har altid været tryg ved den, men prisen har holdt mig tilbage, når det gælder større opgaver. Gunze har et tilsvarende produkt.
Femte test: Alclads Aqua Gloss som hidtil har været min favorit. Ingen fortynding, tørrer hurtigt op mellem lagene og kan berøres hurtigt efter påføring.
Resultatet af min lille test er, at de to nemmeste at arbejde med, er Aros klar og Alclad Aqua Clear. Ingen fortynding, kort tørretid mellem lag og hurtig berøringsklar. Grundet prisen, bliver det fremover Aros klar som jeg vil gøre brug af.