I sidste uge investerede jeg i en 1/48 Tamiya F-84G hos MID Hobby i Viborg formedelst kr. 184. En rigtig god pris for et godt sæt!
Tamiya har dog været så venlige at lægge et fint lag krom på to af de tre sprues i æsken, så man har et lille forspring, hvis man tiltænker at anvende de vedlagte Thunderbirds decals.
Så langt, så godt.
Imidlertid er krom ikke det bedste valg, når man vil lime to plastikdele sammen, idet limen har en tendens til at blive liggende på kromen og ikke reagerer med selve plastikken som man jo ønsker. Man har den mulighed, at man lige filer kromen væk dér, hvor der skal limes. men det giver også en del ekstra arbejde og når man skal slibe samlinger op, kommer man jo alligevel til at slibe den omkringliggende krom væk. Og så vidste jeg heller ikke, hvordan maling ville hæfte på den meget blanke kromoverflade.
Løsning blev, at kromen skulle fjernes og et par forskellige fora blev støvsuget for tips, råd og erfaringer: Der blev nævnt ovenrens, blegemiddel, acetoneopløsning og andre slige midler. Og så blev der også nævnt Cola - Coca Cola.!!
Fakta havde tilfældigvis Coca Cola på tilbud i den forgange uge, så der blev indkøbt tre liter til et lille forsøg: èn af de to sprues blev lagt i en plastikbøtte og dækket med cola og en tallerken placeret ovenpå. Et tip på Britmodeller sagde, at krom kunne fjernes på to dage med cola, så jeg gav spruen fire dage for at være på den sikre side.
I dag hev jeg så den pågældende sprue op og tog et par billeder sammen med den sprue, der endnu ikke har været udsat for fire dages syreangreb. Billederne taler vist for sig selv, og jeg er i hvert fald blevet inspireret til at begrænse mit forbrug af cola ganske betragteligt.