Danske Modelbyggere Forum

• Maj 30, 2023, 17:30:47 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Kharkov 1943  (Læst 10798 gange)

Michael Haugaard

• Garvet modelbygger
  • Odder - Østjylland
Sv: Kharkov 1943
« Svar #45 Dato: Januar 10, 2017, 10:48:24 am »

Hej Jesper.

Flot Tigerdyr - og flot arbejde med diorama.  Kharkov er også et af mine yndlingstemaer....

Jeg har ikke selv fundet modet til at gå i gang med den disciplin endnu, så al fremskridt hos dig er STORT i min verden.

Mht. til realisme, så har Bjørn jo ret  :)  Der er normalt god information at hente fra den kant  ;D
I min verden er det bare en proces - en vej til et færdigt produkt, hvor man lærer ting og sager undervejs,  Imens man har det sjovt.
Det er for mig det vigtigste.
Nogle tilstræber 110% realisme, andre har fokus et andet sted.  Each to his own ?  :)

Du har sikkert tænkt på det allerede, men du skal nok indlægge noget "battle-damage" på bygninger og gade/fortov ?
Bare en tanke, inden du får lagt dig fast på positioner af køretøj osv.

Keep it up - jeg glæder mig til at se mere !!

MVH
Michael H
Logget
MVH

The Undercover Modeller
aka
Michael Haugaard

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #46 Dato: Januar 10, 2017, 11:09:56 am »

Hej Michael
Glad for du kan li det
Har skam også planer om at lave et granat hul i vejen men er ikke helt kommet til det endnu.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #47 Dato: Januar 10, 2017, 14:10:15 pm »

Det er flot det du laver, jeg personligt er stor fan af folk der schrather så bare giv den gas. Er selv i gang med et diorama fra gåsevej i Kbh. Desværre kan jeg ikke finde ud af at lægge billeder op, så ingen, på nær jeg ,kommer til at se det. Er det svært at arbejde med kork ? Skal selv ha' lavet fortov og jeg må jo hellere få gjort det ordentligt kan jeg se på det hele.
Logget

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #48 Dato: Januar 10, 2017, 14:19:59 pm »

Hej Jesper
Ser fedt ud so far
Jeeg har kun skimmet tråden, vejen bliver asfalteret ikke? - hvis der skal være let til svær skade på vejen, kan du måske finde anvendelse for denne teknik fra amorama, hvor en gut lægger et tyndt lag polyfylla oven på noget oasis - resultatet ser ok ud i mine øjne
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=170011&page=1

Logget

Jesper

• Bygger som en pro
« Svar #49 Dato: Januar 10, 2017, 17:35:28 pm »

Hej wisny

Takker
Planen er at vejen skal være brosten.

Jesper
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #50 Dato: Januar 16, 2017, 17:17:43 pm »

Jeg kan godt følge din tankegang med at gå i krig med projektet, ud fra et mere legende synspunkt, end ud fra et historisk korrekt billied. Da jeg var en bette knægt havde jeg det også mægtigt godt under leg, med at plastre mine cowboys til med store pindnåle, når indianerne angreb. Da jeg blev ældre, fandt jeg imidlertid ud af at, de nåle i 1:1 ville svare til at de skulle have været næsten 2 m lange - og så lange pile brugte de nordamerikanske indianere ikke i kamp(!)

Så når nu verdens største leksikon, er lige ved hånden, undres det bare nogle af os at det ikke er nærliggende at undersøge detaljer som f.eks. om et sådant fortovsmønster, som du snildt kan finde herhjemme, nu også har eksisteret i Kharkov i 1943. Det mener du så at have stødt på og så skulle den ged jo være barberet ;D

Men brostenene......... æhhh, nu har jeg selv arbejdet lidt med den slags. Dem lægger man altså forbandt, dvs. hver anden række lægges forskudt ifh. til den første. Ellers kan de ikke stabilisere hinanden. Og det gøres på samme måde i alle lande!

Så når en 56 tons kampvogn kører hen over dem, så ender kampvognen i det kæmpehul den selv har lavet, hvis brostene er lagt i kvadrater, side ved side. Og det tror jeg desværre ikke nogen kampvognsbesætning, vil synes er nogen fed oplevelse :o

Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #51 Dato: Januar 16, 2017, 19:48:05 pm »

men så er det legende synspunkt vel ikke så legende? Det være sig hvis man nu går mere op i forskydninger af brosten end teknikkerne bag wheatering osv.
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
« Svar #52 Dato: Januar 16, 2017, 20:31:56 pm »

Du har ret Nikolaj.
Jeg bygger for at hygge mig med det, prøve noget nyt flytte mine grænser ha det sjovt med det ikke om det er 100% korrekt.
Hvis ens mål er at bygge alt 100% ned til sidste detalje fint med mig bare jeg ikke behøver gå den vej så mister jeg lysten til at bygge.

Jesper
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #53 Dato: Januar 18, 2017, 15:32:17 pm »

Og det er også helt okay med mig at du har det sådan :) Og Nikolaj's input kan der være noget om.........men hen ad vejen kommer der måske en tid, hvor du også bliver nysgerrig efter information om hvordan tingene forholder sig IRL. Det er en del af den udvikling, flere af os har gennemgået - også uden det nødvendigvis er fordi vi ønsker at gå 100% ned i de helt små detaljer.

God byggelyst :)

Logget

Jesper

• Bygger som en pro
« Svar #54 Dato: Juli 25, 2017, 12:50:40 pm »

Nu skal det hele jo ikke gå op i kolde drinks og strand ture man får da også lavet lidt.
Har arbejde noget mere med selve bygningen den må jo gerne se ud som om den ikke er hel ny.

Jesper
Logget

rambodk

• Nyt medlem
  • *
    • Tjek ud min YouTube kanal der ligger jeg film af mine build.
« Svar #55 Dato: Juli 28, 2017, 14:32:33 pm »

Sådan et svar her er så typisk dansk, hvorfor ikke bare komme med sin mening hvis man syntes det ser godt ud, eller hold din mening for dig selv, hvis du syntes det ikke er godt nok, man skal huske at det er en hobby som man skal have det sjovt med, og derfor ville man jo gerne vise hvor langt man er, og man sender jo ikke billeder på nettet(forum) hvis man ikke er lidt stolt at sit arbejde vel, der er nogen der går op i at når man bygger diorama og andet , så skal det være 100% korekt jævnfør historien, og det er også helt fint, hvis man har evnen til det, men komme med kommentar ligesom denne her, syntes jeg ikke er nødvendig, for man laver det som man selv synes om og har tålmodighed og evner til.  Jeg syntes det ser rigtig godt ud, og det kan blive et fedt diorama.
Jeg kan godt følge din tankegang med at gå i krig med projektet, ud fra et mere legende synspunkt, end ud fra et historisk korrekt billied. Da jeg var en bette knægt havde jeg det også mægtigt godt under leg, med at plastre mine cowboys til med store pindnåle, når indianerne angreb. Da jeg blev ældre, fandt jeg imidlertid ud af at, de nåle i 1:1 ville svare til at de skulle have været næsten 2 m lange - og så lange pile brugte de nordamerikanske indianere ikke i kamp(!)

Så når nu verdens største leksikon, er lige ved hånden, undres det bare nogle af os at det ikke er nærliggende at undersøge detaljer som f.eks. om et sådant fortovsmønster, som du snildt kan finde herhjemme, nu også har eksisteret i Kharkov i 1943. Det mener du så at have stødt på og så skulle den ged jo være barberet ;D

Men brostenene......... æhhh, nu har jeg selv arbejdet lidt med den slags. Dem lægger man altså forbandt, dvs. hver anden række lægges forskudt ifh. til den første. Ellers kan de ikke stabilisere hinanden. Og det gøres på samme måde i alle lande!

Så når en 56 tons kampvogn kører hen over dem, så ender kampvognen i det kæmpehul den selv har lavet, hvis brostene er lagt i kvadrater, side ved side. Og det tror jeg desværre ikke nogen kampvognsbesætning, vil synes er nogen fed oplevelse :o

Logget
modelbygger - både i træ - plastik - modeltog- og 3d modelling på pc.
Tjek ud min YouTube kanal der ligger jeg film af mine build.
https://www.youtube.com/channel/UCAzIwrlvoniNEsrrj39WUlQ?disable_polymer=true

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #56 Dato: Juli 28, 2017, 16:32:29 pm »

Jeg synes til gengæld det virker underligt at komme med sådan en kommentar mere end 1/2 år efter jeg selv lagde den på. Hvis du nu lige havde givet dig tid til at rulle længere nedad siden, ville du have set at Jesper, Nikolaj og jeg har diskuteret sagen igennem og kommet til en fælles forståelse: hver mand bygger efter sit eget hoved og fred være med det.

Jeg ved heller ikke af at mit indlæg skulle være typisk dansk, med mindre du mener jeg brokker mig for brokkeriet's skyld? Der tager du ganske fejl - den slags overlader jeg til alle de tosser som fiser rundt på Facebook o.a. som drøner det af i rå mængder! Jeg fremfører tingene sagligt og redeligt ud fra personlig viden om hvad der kan lade sig gøre i den virkelige verden. Det kaldes objektiv kritik, som det ligeså vel for nogen kan være givtigt at få, som et skulderklap.

Det kunne jo være Jesper en dag kom til den konklusion at han får lyst til at prøve at bygge på en anden måde, end han gør nu. Og så kan han jo gøre brug af andres viden. Er det ikke derfor vi har et site som der her?

Og det er ikke en hobby med udstukne retningslinier om at man SKAL have det sjovt. Men man KAN havde det sjovt, alt efter hvilke kriterier du sætter for dig selv. Og vores kriterier ændrer sig nogen gange, jo ældre vi bliver.     
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
« Svar #57 Dato: Juli 29, 2017, 09:07:47 am »

Bjørn du skriver

Når man kalder et diorama for fx. “Normandiet 1944", skal det da ligne det nordlige Frankrig og ikke Nordafrika og man kan da ikke placere en E-100 og en Super Sherman i sådan et diorama. Har man lyst til at bygge et diorama på en sådan måde og med disse to, skal man ikke kalde det noget specifikt, men fx. benævne det “1946" eller “Hvad nu hvis” og måske slet ikke noget.

Det mener jeg bestemt også at jeg prøver at gøre de figurer jeg har der skal indgå i dette dio har den korrekte uniform jeg bruger en tiger1 samme model som blev brugt af tyskerne.
Brostene har jeg lavet om så de ligger i forbandt som runcare påpeget har bare ikke fået lagt et billede op endnu om der har været et område i byen med brosten er jeg sikker på der har været har da set billeder på internettede af det så er der vel kun mit fortov der er "forkert" det må vi jo så prøve at leve med.

Jesper
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
« Svar #58 Dato: Juli 29, 2017, 12:03:40 pm »

Vil da lige dele et billede af brostene

Jesper
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #59 Dato: Juli 29, 2017, 18:08:22 pm »

Stor respekt for at lave dine brosten om da du får nye oplysninger.
Det er blevet super flot

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/