Danske Modelbyggere Forum

• September 28, 2023, 12:36:32 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hvor skal man starte?  (Læst 2320 gange)

KasperE

• Nyt medlem
  • *
Hvor skal man starte?
« Dato: November 09, 2016, 20:45:12 pm »

Hej alle!

Har det sidste stykke tid gået med tanker om, at bygge lidt modeller af ubåde især fra WW2 ( herefter navnet), men hvor skal man starte?

Jeg starter helt på bar bund altså som nybegynder, men med så mange mærker at vælge imellem virker det en smule svært. Modellerne skal bare bruges til "pynt", skal altså ikke have noget med motor i.

Tænker måske lidt at begynde med de lidt mere lette modeller, også bygge min erfaring stille og roligt op.

Takker på forhånd for gode tips der må komme!
Logget

KasperE

• Nyt medlem
  • *
Sv: Hvor skal man starte?
« Svar #1 Dato: November 09, 2016, 21:35:19 pm »

Nu er det ihvertfald ændret Bjørn, og tak for tippet!
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #2 Dato: November 09, 2016, 21:48:32 pm »

Revell laver 2-3 forskellige tyske ubåde i skala 1/72. De er forholdsvis store og ikke helt billige. Til gengæld kan en begynder sagtens få et fint resultat ved at bygge dem lige ud af æsken. Ubåde i 1/350 eller endnu værre 1/700 bliver meget små!
Logget
Sturmer

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #3 Dato: November 10, 2016, 11:53:53 am »

Jeg har bygget en del ubåde i forskellige skalaer - personligt synes jeg at 1:700 er så småt at det næsten kan være ligemeget - i 1:350 er der et pænt stort udvalg af både 2. VK og efterkrigs så der vil jeg starte. Der findes også en del i 1:144 - så kommer der mere detaljer på og de er sjovere at male uden at de fylder for meget.
1:72 er stort - en VII c er næsten en meter - men bestemt en imponerende model til stuen  ;)
Så er der 1:48 og 1:35 - sidstnævnte er fint til midgets som f.eks. seehund.
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Dan Mouritzsen

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: November 10, 2016, 12:50:35 pm »

Jeg kan også anbefale 1/350. Der kan man bygge næsten hele serien af de tyske 2. VK. U-både fra type VII og op til XXI. Detaljerne er fine og overkommelige. Når man så har fået erfaring, kan man evt. gå op i størrelse.

https://www.youtube.com/watch?v=oEu1bMdGx3w

Dan
Logget

KasperE

• Nyt medlem
  • *
« Svar #5 Dato: Januar 01, 2017, 21:53:09 pm »

Takker for de mange svar.

Da jeg har været på havet, har jeg desværre ikke haft mulighed for at svare før. jeg vil prøve mig lidt frem, så jeg kan få det lidt under huden, man skal jo starte et sted :-)

Godt nytår!
Logget

Allan F1 Nielsen

• Garvet modelbygger
« Svar #6 Dato: Januar 01, 2017, 22:45:19 pm »

man skal jo starte et sted :-)
Lige præcis. Den klart bedste metode er at komme i gang med et overkommeligt projekt og så gøre sig sine erfaringer. Jo mere du bygger jo bedre kan du blive til det.

Logget
Mvh
Allan F1 Nielsen