Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 13:44:40 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Kompressor problemer  (Læst 1577 gange)

Bo P

• Nyt medlem
  • *
Kompressor problemer
« Dato: Januar 01, 2017, 14:58:36 pm »

Hej
Jeg har fået problemer med min kompressor, som er sådan en fætter her - se vedlagte fact sheet.
Når jeg tænder, går den igang som normalt, og tryk opbygges.
Men, når jeg så begynder at male, så falder trykket ret hurtigt, og automatikken til at genopfylde tanken slår ikke til. Trykket stiger igen, omend langsomt, og ikke stabilt nok til at drive en airbrush.
Der virker også som om den kører længere inden den slår fra, når tanken er fuld - det er normalt efter 20-25 sek, da tanken (blå bue på billedet) kun er på 1,5 ltr.
Jeg aner ikke en dyt om kompressorer, men så er der heldigvis Google...
Der sidder en pressostat (venstre side på billedet), som er en Condor MDR 1 type. Har prøvet at regulere på indstillingerne af pressostaten - basistryk og differenstryk - men det har ikke haft nogen reel effekt.
Kan man forestille sig, at pressostaten er stået af? Den er ca 15 år gammel - fra Stoppel - og er blevet brugt flittigt. Og eftersom en MDR 1 kan fås, er det så noget man selv kan/bør udskifte?

Mvh
Bo P
Ny på forummet...

Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
Sv: Kompressor problemer
« Svar #1 Dato: Januar 01, 2017, 17:28:07 pm »

Jeg har præcis samme kompressor og havde præcis samme problem for en måned siden.

Jeg var også i vildrede og anede ikke what to do! Løsningen var - tror jeg nok - at motionere (trække gentagne gange) i den lille ring under boksen på kompressorens venstre side, hvorved der skete en eller anden form for udluftning. Husk også at tømme tanken for kondensvand.
Logget
Sturmer

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: Januar 01, 2017, 19:21:39 pm »

Jeg har haft en tilsvarende kompressor, men den stod også af efter 10+ år. Slangerne blev møre, og der begyndte at komme olie med igennem, så den blev kasseret.
Desværre kan jeg ikke hjælpe med en løsning på dit kompressorproblem, men hvis reservedele koster for meget, kan det måske bedre betale sig at skifte den ud. Airbrush-shop.dk har lidt forskellige kompressorer, der måske kan inspirere: http://airbrush-shop.dk/index.php?id_category=29&controller=category

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bo P

• Nyt medlem
  • *
« Svar #3 Dato: Januar 01, 2017, 20:32:01 pm »

Tak for jeres input - Jens og Stormer
Jeg røg straks på den, efter Stormers små tip - men desværre, no cigar. Jo, der var lidt vand, men ikke nok til bare en lille snaps, og ventilen (den med ring i) kørte fint.
Slangerne er i fin stand, så jeg tror egentlig bare at selve pressostaten er stået af, af alderdom...
Der sidder vist en membran indeni, som kan afgå ved en stille død...

Så, i betragtning af dagens nypriser på en stille kompressor med tank ift res-dele mv, så står den nok på en udskiftning nu.

Det er lidt sjovt igen at få bekræftet, hvilke materialer og værktøjer man får et helt specielt forhold til. Denne kompressor har været perfekt i 15 år, og de sidste 7 år sammen med Harder & Steenbeck pistoler - altid fungeret, gode resultater, totalt pålidelig. En modelbyggers 'sutteklud'...
Måske skulle vi lave en tråd med 'mine 3 mest uundværlige redskaber' ? Det kunne være interessant at se for forskelligt, eller ens, vi er på dette punkt...

Tak for jeres input - det var kanon at høre fra jer så hurtigt!

Bo
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: Januar 01, 2017, 20:41:37 pm »

Ved nærmere eftertanke har jeg måske oplevet det samme problem. Prøv lige at skrue luftfilteret af (den lyseblå dims på indsugningsrøret). Jeg endte vistnok med at køre uden, fordi det var stoppet til.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #5 Dato: Januar 01, 2017, 21:43:59 pm »

Citér
Prøv lige at skrue luftfilteret af (den lyseblå dims på indsugningsrøret

Præcis, det var også en af de ting jeg havde fat i (derfor er jeg lidt usikker på hvad det var der løste problemet)
Logget
Sturmer

Bo P

• Nyt medlem
  • *
« Svar #6 Dato: Januar 02, 2017, 17:23:56 pm »

Well, well
Den havde jeg ikke lige funderet over - men tog hætten af, og så kører kompressoren ganske som den burde - upåklageligt !
Jeg bør nok lige tilføje, at hvor hætten fra ny var pæn lyseblå og vistnok lavet af noget porøst, skum-agtigt materiale, så er den nu mørkegrå, totalt forstenet og sikkert totalt uanvendelig til formålet.
Jeg tænker, jeg lige kan fikse et alternativ, og så tester jeg i aften - men det ser lovende ud.

Jens og Stormer - tusind tak for indspark!

Bo
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #7 Dato: Januar 02, 2017, 17:45:47 pm »

Jeg fik krejlet mig til et nyt luftfilter, men det blev aldrig helt godt alligevel. Mit gamle passede nemlig til din beskrivelse.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #8 Dato: Januar 02, 2017, 22:50:22 pm »

Gråt og forstenet, tjek!
Jeg lagde det i blød i sulfo og nu kører den altså fint
Logget
Sturmer