Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 13:49:03 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 1. Verdenskrig Vestfront skyttegrav del II  (Læst 1037 gange)

wisny

• Lettere øvet
  • **
1. Verdenskrig Vestfront skyttegrav del II
« Dato: Januar 07, 2017, 13:25:30 pm »

Hej alle
Jeg har skrevet en del om mit skyttegravs dio på vores fb foum, men som Jens skriver et sted, skal det ikke være det primære fokus for vores hobby. I kan følge tilblivelsen op til nu, der, og i I del af bygge loggen på "diorama sektionen", her på forummet.
Jeg er så langt (uden af noget som helst er fuldstændig færdigt...), at jeg kan befolke min skyttegrav med mere eller mindre færdige figurer. Jeg har leget lidt med opstillingen, ud fra to basis historier:
1) lettere såret tysker bliver eskorteret til behandling og forhør bag linierne, en løjtnant giver nogle ordrer til eskorten (eller en balle...)
2) "Nyt hjemmefra" - en soldat læser et brev højt for en kammerat.
  Første forsøg med komposition  - lidt gnidret og efterlader et "hul"mellem de to scener:

Her har jeg flyttet figurene lidt for at fylde hullet  og jeg synes det fungerer, "hullet"  er blevet mindre mellem de to scener men det er stadig tom plads, jeg tænnker det evt kan fyldes med et par spader, noge ammo kasser og/eller måske med en rotte mere...dem skal jeg være lidt forsigtige med , da der allerede er en ved indgangen til dug - outet og to der roder i affaldet "topside"

Husk, intet er færdigt pt  ;)
God weekend - og se at få bygget noget....:-)
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: 1. Verdenskrig Vestfront skyttegrav del II
« Svar #1 Dato: Januar 07, 2017, 16:59:56 pm »

Jeg er helt pjattet med dioramaer med niveauforskel. Jeg er spændt på at se, hvor du ender med det. :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #2 Dato: Januar 08, 2017, 01:17:48 am »

Super fedt dio med mange muligheder!

Mit indspark skal være, at du skal have produceret nogle stiger, så man kan "go over the top". Derudover, så savner jeg indtrykket af den trøstesløshed man forbinder med skyttegravskrigen. Der er for pænt og rent. De mange skilte bryder ensartetheden, men er også med til at gøre det f o r farverigt - efter min ydmyge mening...
Logget
Sturmer

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #3 Dato: Januar 08, 2017, 10:12:02 am »

Flot diorama som du må have lagt meget arbejde i!
Da der ikke er så mange tilbage der kan fortælle os hvordan der så ud, så er vi nødt til at kikke foto's fra den krig for at vide det og det er internettet godt fyldt med.
Prøv evt. at google WWI trenches billeder eller kikke i Danskere på Vestfronten 1914 1918 af Claus Bundgård Christensen - der er fotos af både tyske og allierede skyttegrave og stillinger. Der var ikke pænt.

Som Stormer skriver er der for pænt i skyttegraven - når landskabet ser ud som det gør ville jeg forvente at skyttegraven bærer præg af det.
Den er blevet ramt af artilleri- og håndgranater og skader er blevet udbedret.
MG-stillingen vil være mere udbygget med bedre dækning - sandsække, træ, jord eller en kombination og måske en panserplade som frontdække.
Stiger eller "hylder" eller trin i væggen der vender mod fjenden, så soldaterne har mulighed for at kravle lidt op og afgive skud men stadig være i dækning.
Skyttegravsperiskoper mangler - det var livsfarligt at stikke hovedet op over kanten så løse periskoper eller periskoper bygget sammen med en riffel der kunne betjenes nede fra sikkerhed blev flikket sammen.
Mange fotos bærer præg af de forhånden værende søms princip - alt der kunne sankes blev anvendt og de lignede sjældent de idealbilleder af en skyttegrav som findes og som ofte bruges til at rekonstruere en sådan. ;)
Det kommer selvfølgelig også an på hvilken linje du viser - forreste linje var ofte pløjet op af artilleri og svær at få dækning i. De bagved liggende linjer af bedre standard da de ikke var så ødelagte.
Logget

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #4 Dato: Januar 08, 2017, 15:41:10 pm »

Tak for roserne
For pænt? husk nu det er et igangværende projekt- , på billderne er skilte ikke patineret - det er de nu, graven bliver nok også mere dirty...

Stiger? god ide

Som Stormer skriver er der for pænt i skyttegraven - når landskabet ser ud som det gør ville jeg forvente at skyttegraven bærer præg af det.
Den er blevet ramt af artilleri- og håndgranater og skader er blevet udbedret.
MG-stillingen vil være mere udbygget med bedre dækning - sandsække, træ, jord eller en kombination og måske en panserplade som frontdække.
Stiger eller "hylder" eller trin i væggen der vender mod fjenden, så soldaterne har mulighed for at kravle lidt op og afgive skud men stadig være i dækning.
Skyttegravsperiskoper mangler - det var livsfarligt at stikke hovedet op over kanten så løse periskoper eller periskoper bygget sammen med en riffel der kunne betjenes nede fra sikkerhed blev flikket sammen.
Mange fotos bærer præg af de forhånden værende søms princip - alt der kunne sankes blev anvendt og de lignede sjældent de idealbilleder af en skyttegrav som findes og som ofte bruges til at rekonstruere en sådan. ;)

Det du  mener er et såkaldt "firestep" - det er inkluderet i "firebayen" - det stykke af parapet'en der ligger mellem de to traverser.
Med hensyn til yderlige dækning af LMG'et så var det overvejet, men jeg læste flere steder at tropperne oplevede, at disse faste skydeskår hurtigt blev fikspunkter for fjentlige finskytter - det var ikke unormalt at se de dækningsplader du omtaler fuldstændigt gennehullet - uforudsigelighed og variation i adfærd reddede liv - jeg har derfor valgt at skildre en MG stilling der var mobil og hurtigt kunne skifte position - der er stadig dækning - kun ca et halvt hoved sås over sandsækkene.

Periskoper? God ide

Citér
Det kommer selvfølgelig også an på hvilken linje du viser - forreste linje var ofte pløjet op af artilleri og svær at få dækning i. De bagved liggende linjer af bedre standard da de ikke var så ødelagte.

Ja, og nej-  det kom ganske meget an på hvornår i perioden der er tale om,  og hvilke frontlinieafsnit selv frontlinie grave i hvisse afsnit af fronten var "stille". Vi er i slutningen af 17 eller i begyndelsen af 18 (Lewis LMG'et så først udstrakt anvendelse i denne periode) og fronterne i det afsnit jeg viser har stabiliseret sig, den generelle indstilling er nu baseret på statisk forsvar og artilleri aktivitet er aftaget 
...og så alligevel ikke helt- jeg har lavet et nyligt  artilleri nedslag man i den endelige version kommer til at se effekterne af igennem rammen om dioramet :

OBS Der er tale om et ældre billede jeg var ikke færdig med den del på daværende tidspunkt.
Logget