Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 12:28:23 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 1. Verdenskrig Dio/shadowbox  (Læst 938 gange)

wisny

• Lettere øvet
  • **
1. Verdenskrig Dio/shadowbox
« Dato: Februar 26, 2017, 17:07:24 pm »

Her er grunden til at der ikke sker mere over i den anden skyttegrav:
Min über tidsrøver, et kombi - diorama/shadow box.Planen er at lave et snit ned genenm jorden et sted på vestfronten vinter 1917, sådan at man kan se skyttegravene på overfladen (vi er bag frontlinie gravene) og kan kigge ind fra siden og se to britiske officerer i et hovedkvarters dækningsrum 4 - 6 m under jorden, planlægge et fremstød.
Det har været et teknisk udfordrende projekt da dug outet jo skal belyses. Jeg startede ud med ideeen om at to lanterner skulle oplyse de to rum og fik fat i nogle VIRKELIGT små dioder (sm dioder på 1mm). Ledningerne til disse er på tykkelse med et menneskehår og er lakerede, og det tog min elektronikmekaniker ven alle hans lodde kundskaber at lodde en modstand på dem og få dem parallel forbundet - det var godt at han fik mig overtalt til at parallelforbinde, for den i det største rum døde lynhurtigt..... Den kunne fjernes men ikke erstattes, så det er kun den i det lille rum der er tilbage . Problemet er at hele planlægningen var lagt an på at de to figurer ville stå ved det bord med de tykke ben, til højre (som er hule og skjuler ledningerne til LED pæren til den hedengangne lanterne), hvis jeg spejler scenen vil den øverste officer (der peger) stå med ryggen til.
Jeg var nød til at lave en ekstern ramme rundt om indkigget hvor der kunne monteres to eller flere 3mm dioder som er totalt nemmere at arbejde med :-).
Nemmere var det også at lave en kakkelovn og installere en diode fra et LED fyrfadslys så der kommer et let blafrende lys ud fra den. Jeg tilknytter tekster til billederne, så intro til dioet ikke kommer til at fylde mere end højst nøvendigt..
Ps/dug - outet kommer kun at kunne ses fra en vinkel, hvisse steder på billederne er der ikke gjort så meget ud af det da disse ikke vil kunne ses eller kun delvist vil kunne ses.

Lysprøve med to 3 mm dioder med gult og hvidt lys - hvidt ser godt ud på billeder men gult fungerer faktisk bedst live

Dette vil være den eneste vinkel - man ser ind i dug out på når det er færdigt - loftet buler en smule fordi plastikken har slået sig lidt det er derfor de bærende stolper ikke er lige og ikke når bunden- det vil rettes når det bliver endeligt monteret.
Projektørerne vil blive helt skjult

Lanterne i Adjudantens kammer - 1mm sm diode i varm hvid - et hyr at arbejde med, men resultatet er det værd.

Dette og de næste billder viser foskellige prøveopstillinger med de to figurer - højtstående illustrerer en detalje på et kort mens adjudant tager noter

Topskud, adjudants lille værelse til venstre, trappenedgang, og selve HQ hvor den højtstående officer også sover - der kommer flere stole, bordre og en masse løsøre: felttelfoner, kort, luftfotografier , flasker glas og bestik, bøger på hylderne- de boede og arbejde her

Detaljeskud - sengen får affjedring af tyl og et tæppe af putty, bøger og flasker på bordet og reolen

her er kakkelovnen færdigtinstaleret og varmen breder sig allerede...
 flere updates følger....

« Senest Redigeret: Februar 26, 2017, 19:34:44 pm af wisny »
Logget

wisny

• Lettere øvet
  • **
Sv: 1. Verdenskrig Dio/shadowbox
« Svar #1 Dato: Februar 26, 2017, 19:39:26 pm »

Et billede af den type diode, der er i lanternen i det lille kammer
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Februar 26, 2017, 20:09:57 pm »

Jeg tror ikke du behøver at rette på det loft - en smule skævhed vil kun virke naturligt. Tænk på for mange tons jord der ligger ovenover et rum i 6 meters dybde. Og selv om HQ har ligget f.eks. et par km. bag frontlinien, så formåede fjendens svære haubitzere ofte at rode godt op, også i terrænet i baglandet.

Så selvom officerernes kvarterer typisk var bedre bygget end ude ved frontlinien, er jeg ikke sikker på at brædderne efter længere tid lå med et så fint arkitektonisk snit, som du har lavet det. Men ellers et fornemt svendestykke ;)     
Logget

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #3 Dato: Februar 27, 2017, 15:52:59 pm »

Jeg tænkte det samme - iøvrigt også mht "svendestykke" :-)
Logget