Hej Steen
Lad mig først sige, det er med maling som med religion, der er 1000 fortolkninger.
jeg ville sørge for min lak er mindst 20 grader varm (gerne 25 måske 30 jo varmere det er jo bedre flyder det sammen. samtidig med at det tørrer hurtigere i den "orden" det er lagt/påført...her inddrager jeg viden fra lakering af biler, her kan der være lækkert med lun lak) og at mit emne er 20 grader eller mere.
det du oplever tror jeg er fordi du har sprøjtet det korrekt nogle steder ( der hvor den er blank) og an på hvor fin appelsinhuden er så kan det andet være både for tørt og for vådt...for tørt hvis det er som appelsin og for vådt hvis det virker til at være noget større fordybninger ( typisk på vanddrette flader)
det matte har jeg før oplevet med 1K lak der er lagt for vådt
det matte er med stor sansynlighed hvis det har skulle tørre op ved den temperatur du skriver (15 grader).
når jeg maler store dele, biler og kølerhjelme mm så lægger man først et tyndt lag klalak, lader det stå typisk 5- 10 minutter i 35 grader, (det kalder eg et tack lag) så lægger jeg et vådt lak, så har du en klistret overflade til at holde på din lak.
jeg kan fortælle meget mere, men tænker det her dækker over disse problemer, er der spørgsmål så skriver du bare og jeg skal forsøge at svare så godt jeg kan ;0)