Danske Modelbyggere Forum

• Juni 02, 2023, 06:29:15 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Brugbar airbrush hos Lidl?  (Læst 1938 gange)

runcare

• Bygger som en pro
Brugbar airbrush hos Lidl?
« Dato: Marts 11, 2017, 19:47:27 pm »

Til den kommende påske, annoncerer de med et airbrushset incl. støjsvag kompressor på 180W af mærket PARKSIDE PABK 60 B2. Selve airbrushen skal være en Singel Action type (som i mistænkelig grad, kan minde om en Badger 150 eller lign.). Der følger forskelligt tilbehør med; 1m airbrushslange, 1 pipette, 2 beholdere til blanding, 6 grundfarver (vandbaseret eller på opløsningsmidler; det nævnes ikke), 1 udblæsningspistol (?), 1,6m trykluftsslange (til el nettet?) og 3 ventiladaptere. Alt sammen for 399 kr. med 3 års garanti.

Katalogbilledet viser kompressoren med styrkeregulator og (tryk)manometer. Men ingen tegn på at der er nogen vandudskilning og med hvor mange bar, den kan arbejde på.

Så vil den være noget værd for os? 
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
Sv: Brugbar airbrush hos Lidl?
« Svar #1 Dato: Marts 12, 2017, 09:08:40 am »

Noget værd?

Tjoh - det kan den muligvis, svært at sige.

Men stod jeg selv for at skulle anskaffe en airbrush m. kompressor, så er jeg RET sikker på at jeg IKKE ville benytte mig af det nævnte tilbud.

Årsagen her til er enkel; hvor/hvordan får man reservedele NÅR noget går i stykker eller skal skiftes?

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

customcolors.dk

• Nyt medlem
  • *
« Svar #2 Dato: Marts 12, 2017, 09:59:45 am »

jo mindre du bruger på airbrush siden jo flere penge er der til modeller.  ;D

Det koster jo kun 400.- og du får produkter som svarer prisen, så spørgsmålet er nok nærmere om den kan leve op til de krav du har til hvad pistolen og systemet generelt skal kunne.

Der er nogle begrænsninger i single action pistoler.
vand vil der nok komme i systemet ( som jeg læser du selv er inde på ) da kompressoren forhåbentligt kører oliefrit og derved udvikler lidt mere varme og luft udskiller vand når det igen køles ned (TYPISK I SLANGEN)
normalt ville dette kunne undgås med et minifilter eller du kan "route" den gennem en vandudskiller og derved køre videre med en slange i 1/8 gevind som på sigt vil give dig mere frihed til at opgradere din pistol.

det er de objektive ord.

På et personligt plan ville jeg være enig med steen og nok bruge lidt flere penge på et system.
men den er svær synes jeg 3 års garanti på kompressoren og jeg synes jeg når jeg maler rc biler og modeller ikke er så afhængig af at min kompressor IKKE pulserer i luften den leverer lige som jeg er når jeg maler billeder.
Logget
Venlig Hilsen
Kenneth

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Marts 12, 2017, 10:25:03 am »

Lige den rette fagmand, jeg havde håbet at se indlæg fra :) Jeg har tidligere snakket med dig og din kollega, når I har haft stand på Hobbymessen i Valby, så jeg har en udmærket fornemmelse for at der er himmelvid forskel på det grej I sælger og så det som der, nu lejlighedsvis, kommer i dagligvarehandlen. Din detalje med det 1/8 gevind......den må du meget gerne uddybe lidt mere, for det forstår jeg ikke hvordan et gevind kan være afgørende for fremtidige opgraderinger?????? 

Føler mig ikke i stand til at sige hvilke krav jeg vil stille til en airbrush' kunnen generelt, så det er lige så svært for mig at bedømme om den vil være brugbar eller ej....... ???   
Logget

customcolors.dk

• Nyt medlem
  • *
« Svar #4 Dato: Marts 12, 2017, 12:21:45 pm »

det er for at du har den størst mulighed for at købe en anden pistol uden at skule tænke på alverdens omformere osv......

nå til den størrelse, den korrekte beskrivelse er 1/8" eller skrevet: en ottende del tomme.

Det er den standart de fleste bruger, iwata - harder & steenbeck - kinapistoler m.fl.
badger og revel har deres egen standart som vist hedder M5 x 0,45
Logget
Venlig Hilsen
Kenneth

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #5 Dato: November 04, 2017, 08:57:35 am »

runcare skriver: Føler mig ikke i stand til at sige hvilke krav jeg vil stille til en airbrush' kunnen generelt, så det er lige så svært for mig at bedømme om den vil være brugbar eller ej.......

I Silvan købte jeg for tre-fire år siden et "kineser" airbrush-sæt til - så vidt jeg husker - omkring kr. 600,00. Kompressoren kører udmærket. Pistolen, eller rettere en af pakningerne, holdt kun et års tid. Da jeg ikke aner, hvor nye pakninger (O-ringe?) kan anskaffes, er pistolen ubrugelig indtil videre.
I det års tid, pistolen virkede, fik jeg indøvet korrekt brug af højre pegefinger. En dobbelt-virkende airbrush kræver to samtidige pegefinger-funktioner: op-ned og frem-tilbage. Til denne fundamentale indlæring i pegefinger-færdighed kan efter min mening udmærket anvendes en billig airbrush.
Min næste airbrush blev en Sparmax SP-20, købt hos Holte Hobby. Den fungerer perfekt og burde være anskaffet straks i stedet for "Silvan-projektet".

Nyttigt link: https://sites.google.com/site/donsairbrushtips/home

M.v.h. Ove

« Senest Redigeret: November 04, 2017, 16:55:29 pm af ohc2008 »
Logget