Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 12:45:22 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Giv mig jeres indspark: 1. Verdenskrig skyttegravs dio del II - hvilken scene?  (Læst 1595 gange)

wisny

• Lettere øvet
  • **

Der sker rent faktisk sker lidt i det af mine to 1.Verdenskrigs skyttegrav dioer, der er tættest på færdiggørelse. :o Jeg har fået malet min tilfangentagne prøjser og leger lidt m kompositionen af de involverede figurer. Hvad jeg har tilbage af 1.Verdenskrig figurer og grej er øremærket mit kombi - dio (se anden post i denne undergruppe), så jeg har ikke mere jeg kan hælde i det her. Min opgave er derfor at vælge den komposition der efterlader færrest "døde" områder i dioet, og det kan i hjælpe med.

Uanset hvilken scene der vælges skal den inddrage sidegraven. På væggen sidder der et et skilt der viser vej til "Aid Station", for behandling bag fronten. Jeg har tænkt at synliggøre, med en lille bandage,på armen, at vores prøjser er lettere såret og bliver ført til linierne bag fronten til behandling(og forhør).
Scene I : Lederen af en fange eskorte får nogle instrukser af en overordnet. Scenen fylder godt i midten af dioet og binder de to historier sammen (den anden er en soldat der læser op af et brev hjemmefra), men den efterlader sidegraven uden figurer,- der er dog interessante ting der kan holde øjet beskæftiget: små pytter, indgangen til dækningsrummet, gasalarmen og ...rotter
Scene II flytter prøjser og del af eskorte ned af sidegraven og sidste mand i eskorte får insktrukser af overordnet. Løser problemet med at fylde sidegraven men efterlader så midten af graven tom for figurer - også her er der  dog detaljer: skovle, ammo kasser med kikkert, stiger, pløre og pytter...
Scene II giver mest  mening i forhold til at prøjseren skal have behandling bag linierne, det problem kunne dog løses i scene I med at lade titlen være forklarende, på en label på soklen, så den udover at hoved titlen "Vestfronten 1917"  også i en undertitel kunne give officeren en stemme, noget i stil med "Right, you, get that Hun down the line for medical treatment!".  Der er ikke en perfekt løsning, så hvad siger i, Scene I eller II? (uddyb gerne).
Scene I

Fra oven:

Scene II

Fra oven:
« Senest Redigeret: Marts 12, 2017, 16:44:33 pm af wisny »
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk

Jeg er helt klar fortaler for scene I. Idet officeren peger i retning af sidegangen, gør det ikke noget, den er tom (bortset fra rotter).
Soldaten bag fangen skal vel ikke bære gevær over skulder; burde han ikke have geværet klar?

Jeg kan godt lide, når et diorama fortæller en historie af selv selv. Det er måske lige hårdt sagt, men hvis det er nødvendigt at forklare historien med et skilt, så synes jeg ikke, det er lavet godt nok. Jeg er klar over, at det er nemmere sagt end gjort. :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

wisny

• Lettere øvet
  • **

Tak Jens,
MHT eskorten,så har jeg kigget på en del billeder, af sårede ( han får et par bandager) tyskere og den måde de bliver eskorteret på og der er tale om både og, mht gevær over skulder/ gevær klar - henimod slutningen vi er i 1917 var de tyskere der blev fanget/deserterede, ved at være lidt demoraliseret og jeg vil sige at med så mange "tommies" i graven omkring ham, tror jeg ikke han ville prøve på noget - du kan ikke se på billedet men han har faktisk et lidt resignerende udtryk i ansigtet....
Vi er enige mht at de bedste historier står alene, men den her skal nok have lidt lidt kontekst via en lille plade...     
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk

Ok, så længe du har set det på billeder, så kan det ikke være helt forkert - og du har selvfølgelig en pointe mht. kampgejsten for prøjseren. :)

Jeg er spændt på at se dit videre forløb med dine dioramaer. Jeg synes, de er fede.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

wisny

• Lettere øvet
  • **

Tak, ;)
Logget

MontyDK

• Modelbygger

Det er et vanvittigt flot diorama ! Thumbs up herfra !  :)

Mht. historien, så synes jeg helt klart at scene 1 er den bedste.
Der ligger en god historie i det, og som Jens er inde på, så er det optimalt hvis dioramaet selv fortæller historien.
Når officeren så står og peger ned ad sidegangen, så kan det være op til beskueren selv at tænke. Og om man så når frem til at Prøjseren skal til afhøring, eller om han skal til behandling for sine skrammer ... det betyder mindre. Det er en god historie, uanset hvilken vinkel, man antager.

Der er een ting, der springer lidt i mine øjne:
Jeg synes at farveforskellen på mudderet i bunden af skyttegraven, og så vandet i pytterne, er lidt for stor.
Hvis jeg var i stand til at lave sådan en diorama, ville jeg nok have valgt toner, der lå tættere på hinanden ... og nok med den mørkeste som udgangspunkt, da den er med til at understrege det dystre ved disse skyttegrave.

Men det ER saftsusemig en detalje, og det er kun MIN tanke.
Det er et voldsomt flot, velkomponeret og veludført diorama !  :)
Logget

runcare

• Bygger som en pro

Argumentet med gevær over skulder, fremfor i anslag, synes jeg lyder mere sandsynligt. Problemet vil være særlig mærkbart for den menige med påsat bajonet; ofte var gangpassagerne i skyttegravene meget begrænset - så hvis du går med gevær i anslag med påsat bajonet bag en fange, og så pludselig drejer om et hjørne, risikerer du i ligeså høj grad at jage den i maven på en kammerat, du ikke ser før det er for sent :o Og så er fanden løs i Laksegade.

Derudover mener jeg også at have læst der var udtrykkelige ordrer, fra begge sider, om IKKE have påsat bajonetter i løbegravene. For netop at undgå ulykker og påførte skader - det kunne jo give mistanke om at den slags skete forsætteligt, for at komme i en sygeseng, fremfor at blive sent ud i den store kødhakker............ ::) 
Logget

wisny

• Lettere øvet
  • **

Det er et vanvittigt flot diorama ! Thumbs up herfra !  :)

Der er een ting, der springer lidt i mine øjne:
Jeg synes at farveforskellen på mudderet i bunden af skyttegraven, og så vandet i pytterne, er lidt for stor.
Hvis jeg var i stand til at lave sådan en diorama, ville jeg nok have valgt toner, der lå tættere på hinanden ... og nok med den mørkeste som udgangspunkt, da den er med til at understrege det dystre ved disse skyttegrave.

Men det ER saftsusemig en detalje, og det er kun MIN tanke.
Det er et voldsomt flot, velkomponeret og veludført diorama !  :)

Tak for roserne du
Mht farve forskel:
Med afsæt i den ikke ubetydelige research der ligger bag, har jeg ville vise en grav, hvor bunden af graven har nærmet sig så tæt på grundvandspejlet, at der er trukket vand op og dannet pytter, trafik i graven  - duckboards til trods - har forværret situationen og gjort det hele til et ældte, men i toppen - det oprindelige jordniveau,  -næsten to meter oppe i scala 1/1- er der tørt - af samme årsag har jeg heller ikke fyldt granathuller med vand - de er simpelt hen ikke dybe nok. Givet, scenariet med tør overflade er ikke det der oftest ses , men selv ikke på vestfronten regner det altid :-)

Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland

Billedet herunder viser en engelsk soldat, der fører en fange til lazaret. Bemærk gevær over skulder MED påsat bajonet.

Derudover må jeg fastholde min kommentar fra en tidligere tråd: Det er for pænt! Skyttegravenes svar på Magasin du Nord.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at du har researchet vildt på emnet, men et Google søg på f.eks. "somme trench" viser ingen skyttegrave af din kvalitet:

Jeg tænker at lidt pigtråd på de åbne områder vil være oplagt. Træer blæst til ukendelighed. Et eller andet der viser, at det her er helvede på jord.
« Senest Redigeret: Marts 14, 2017, 22:02:22 pm af Stormer »
Logget
Sturmer

MontyDK

• Modelbygger

Tak for roserne du
Mht farve forskel:
Med afsæt i den ikke ubetydelige research der ligger bag, har jeg ville vise en grav, hvor bunden af graven har nærmet sig så tæt på grundvandspejlet, at der er trukket vand op og dannet pytter, trafik i graven  - duckboards til trods - har forværret situationen og gjort det hele til et ældte, men i toppen - det oprindelige jordniveau,  -næsten to meter oppe i scala 1/1- er der tørt - af samme årsag har jeg heller ikke fyldt granathuller med vand - de er simpelt hen ikke dybe nok. Givet, scenariet med tør overflade er ikke det der oftest ses , men selv ikke på vestfronten regner det altid :-)

Hov, jeg tror at du misforstår :)
Jeg snakker ikke om at der er vand i bunden af gravene, men tørt på toppen.
Det, jeg mener, er at farvenuancen på vandet, og det jord/mudder, pytten ligger i, efter min mening er lige stor nok.
Uanset om vandet kommer fra regn eller grundvand, så kommer farven på pytten fra den jordbund, pytten ligger i. Og her mener mine øjne, at afvigelsen er lige stor nok.

Men igen ... det er ikke mit diorama, og jeg kommer aldrig til at lave et på det niveau :D
Logget

wisny

• Lettere øvet
  • **

Du kan godt have en pointe m.h.t. vandet- jeg tror dog jeg beholder dem som de er.
Logget

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet

Overordnet holder den første scene bedst, men du har nok det problem at dioramaet er lige stort nok til kun at rumme een historie - men da du jo har øremærket dine øvrige figurer til et andet projekt er det jo svært :D

Der mangler lidt liv ud mod kanterne efter min mening.

Ang. tyskerens lyst til at stikke af - lige så snart han stikker hovedet op over kanten bliver det blæst af .... af modpartens finskytter og jeg tvivler på, de når at opdage at det er en af deres egne...
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...