Danske Modelbyggere Forum

• December 02, 2020, 13:12:39 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Mr Paint - Foreløbig anmeldelse  (Læst 1235 gange)

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
Mr Paint - Foreløbig anmeldelse
« Dato: Marts 14, 2017, 20:04:36 pm »

Jeg lod mig på et tidspunkt friste af den nye malingsfirma fra Slovakiet, Mr Paint.

http://www.mrpaint.sk/

De laver små glasflasker med maling, som mistænkeligt ligner Alclad.
Det betyder at malingen er præ-fortyndet, og klar til at hælde direkte i airbrushen.
Mr Paints flasker er udstyret med små kugler i flasken, de bruges når man skal "røre" malingen op.
Malingen kaldes for en akryl maling, men den har intet med akrylmalingen at gøre, igen definere jeg akrylmaling som maling der kan fortyndes med vand eller sprit.
Det er en ret hidsig og kraftig lugtende maling, jeg vil kraftigt anbefale at bruge kulfilter maske.
Cellulose fortynder er forresten glimrende til at rengøre airbrushen med bagefter.
Mr Paint udgiver både en fortynder og en airbrush cleaner, men literprisen er nok en smule højere.
Stykpriser er i den dyre ende, lige over 40 kr.

Jeg havde købt beskedent ind til en start:
Det blev til deres IDFAF 6 stk sæt med:
Fs 30219
Fs 33531
Fs 34227
Fs 34424
Fs 35622
Fs 36375

Fs 30140
Fs 30400
RLM 65
RAF Dark Green Bs 241

Mr Paints blanke lak

Jeg har fået malet farveprøver på alle ovenstående, og lad mig først fortælle om det som har
imponeret mig mest, Tørretid !.
Tørretiden fra våd til "kan håndteres med forsigtighed" er ca 10 min, det er helt utrolig hurtigt.
Jeg er meget begejstret for malings kvaliteten, du får en rigtig lækker semi blank finish, som jeg faktisk godt tror man kan lægge et decal på.
De dækker emnet ganske glimrende, og tolerere gentagende tynde lag uden problemer, jeg anede heller ikke tendens til at lave løbere.

Det punkt hvor jeg er mest utilfreds/skuffet er farve-nøjagtighed, Høre du til "anything goes" brigaden, kan du fint hoppe vidre til næste passage.
Halvdelen af mine farver (33521 - 34227 - 35622, Fs 30140 og 36375 ) er ganske ok (sidstnævnte  kun med det yderste af neglene), resten, RLM 65, RAF DG, Fs 30219, Fs 34424,  og Fs 30400 er gående fra dårlige match, til ganske enkelt rædselsfulde.

Jeg har også afprøvet Mr Paints blanke lak, her skal der lyde et stort "PAS PÅ", jeg sprøjtede lak på en model der var malet med en AKAN farve og en Xtracolor farve.
Selvom den nævnte maling var hærdet perfekt op (mindst 6 mdr), så præsterede Lakken at få Xtracolor malingen til at "Krakelere" / "koge op", jeg tror det skyldes at Mr Paint muligvis er uretanbaseret som AKAN's 8XXX serie, hvor Xtracolor er baseret på en mindre hidsigt fortynder (i familie med terpentin).
Når det er sagt er det en super lækker lak, der skal nok 2 lag på før dit emne bliver rigtig blank, men igen er tørretiden, igen ca 10 min, sindsygt hurtigt, ikke engang overgået af AKAN's 8XXX serie ½ time med hærder i.
Jeg vil i fremtiden bruge Mr Paint's lak med stor omtanke, og ikke på Humbrol,Xtracolor, WEM eller ligende enamal maling.

Hvor meget jeg kommer til at bruge Mr Paint er usikkert, men det bringer en ny mulighed ind på vores farve palette, det er altid godt.

Slutteligt skal jeg lige høre at jeg har hørt omtalt andet steds, at Mr Paint kan have problemer
i forbindelse med maskering, hvor tamiya tapen løfter malingen af, jeg håber at vende tilbage med mere viden herom senere.

Bo

« Senest Redigeret: Marts 14, 2017, 20:13:45 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Marschall

• Bygger som en pro
    • Århus Modelbyggeklub
Sv: Mr Paint - Foreløbig anmeldelse
« Svar #1 Dato: Marts 14, 2017, 20:13:21 pm »

Skidegodt arbejde, Bo. Tak herfra.

Mvh
Christian
Logget
I don't have a short temper. I just have a quick reaction to bullshit...

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: Marts 14, 2017, 20:38:19 pm »

Jeg ved, at Bjarne har haft problemer med MrP-maling, der bliver trukket af med tape. Antageligt fordi der ikke var anvendt grunder, men det kan Bjarne sikkert fortælle mere om, når han ser tråden.

Jeg har selv købt en del af deres farver, men har kun afprøvet enkelte endnu. De ER utroligt lækre at male med.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #3 Dato: Marts 15, 2017, 01:05:46 am »

MrP kræver en god, hidsig grunder. Jeg brugte i ren uvidenhed deres NATO Black dom grunder/black basing til en Mirage IIICJ. Modellen var preppet til maling, men da jeg skulle fjerne maskeringstapen røg malingen af i store flager. Jeg strippede efterfølgende hele modellen med tape. Det var i øvrigt skræmmende nemt.
Næste gang jeg skal bruge MrP, får den en hidsig Alclad grunder, inden MrPs egen sorte grunder bliver brugt som black basing.
Malingen et dog dejlig nem at arbejde med og tørretiden er rigtig nok meget imponerende.
Men den er altså også ret sart.
Logget

Allan F1 Nielsen

• Garvet modelbygger
« Svar #4 Dato: Marts 16, 2017, 12:43:43 pm »

Tak til Bo. Det er rigtigt fedt når et medlem af gruppen rent faktisk sætter sig ned og gennemprøver et nyt produkt og kommer med udmærkede kommentarer - i stedet for at man selv skal starte fra Adam og Eva hver gang.

Logget
Mvh
Allan F1 Nielsen

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #5 Dato: Marts 16, 2017, 22:00:01 pm »

Jeg har med stor interesse læst Bjarnes indlæg
Jeg har nu afprøvet mine egne farveprøver, både med Tamiya tape, og Bauhaus's Tesa tape (en gul indedørstape som minder meget om tamiya tape, bare billigere)
Jeg kunne i første omgang ikke trække tape af, Mine prøver er ca 3 dage gamle, først da jeg lave en dyb kniv fure, ned i gennem malingen lykkedes det at trække maling af, ganske som Bjarne beskev.

Bemærk : på dette farve kort er de to Mr Paint farver, malet oven på en hvid autolak grunder.

Jeg prøvede herefter på to andre farver prøver, her kunne jeg ikke trække maling af, selv ikke med alm bred "papkasse-tape" som jo klistre meget mere end Tamiya tape, og som inegn modelbygger vil bruge.
Jeg prøvede at lave en dyb ridse i begge kort, det gav ingen ændring, jeg kunne ikke trække malingen af.

Benærk: begge disse farveprøver er malet direkte på hvide plastik kort, ingen grunder

Jeg vil stadig opfordre til yderst forsigtighed når man maler med Mr Paint og bruger Tamiya tape, blot fordi jeg ikke kunne trække maling af, betyder jo ikke at den hellige grav er velforvaret, der kan være flere grunde til at Bjarnes maling røg af, og nogle af mine blev på.
Måske skal man kikke efter andre maskinerings muligheder som Parafilm og elefantsnot

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #6 Dato: Marts 17, 2017, 01:35:20 am »

Et billede siger mere end 1000 ord, så hermed et billede. :-)

Min - ellers ganske fine Mirage IIICJ - som den så ud efter jeg havde strippet den med tape.
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #7 Dato: Marts 17, 2017, 07:57:32 am »

Av Av det gør ondt I øjnene Bjarne, jeg hæfter mig ved hvordan tapen har rykket malingen af langs en del panellinjer
, vil du ikke lade os høre hvordan det går med malingen når du får lagt Mr paints egen grunder på?

Bo

Et billede siger mere end 1000 ord, så hermed et billede. :-)

Min - ellers ganske fine Mirage IIICJ - som den så ud efter jeg havde strippet den med tape.
Logget

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #8 Dato: Marts 17, 2017, 15:28:00 pm »

Yep, jeg skal nok følge den til dørs.
Jeg købte ca. 40 flasker MrP, så "failure is not an option"!

Skal man strippe MrP, kan man iøvrigt med fordel lægge et stykke køkkenrulle på modellen og væde dette med lidt Mr. Color Thinner. Så kan man simpelthen vaske malingen af uden at det skader plastikken.
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #9 Dato: Marts 18, 2017, 12:56:48 pm »

"Mr Color Thinner", som i Gunze's Mr Color Thinner?

Bo     

Skal man strippe MrP, kan man iøvrigt med fordel lægge et stykke køkkenrulle på modellen og væde dette med lidt Mr. Color Thinner. Så kan man simpelthen vaske malingen af uden at det skader plastikken.
Logget

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #10 Dato: Marts 18, 2017, 13:42:00 pm »

Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #11 Dato: Marts 20, 2017, 13:08:54 pm »

Den er god til at fjerne mange typer maling. Den er også fremragende til at fjerne Tamiya sprays.

Man kan faktisk dyppe modellen i det uden problemer. Man skal dog nok bruge nogle af de større i plastflasker ellers er det lidt vel bekosteligt! Man kan godt genbruge fortynderen ved at hælde tilbage i flasken og måske lige si det værste bundfald væk.

Det stinker ganske afskyeligt så åndedrætsværn og udluftning er et must. Hvis det anvendes på et drengeværelse er det ikke nødvendigt at lufte ud, da fortynderen nedbrydes af luften i drengeværelset...  :o

mvh

Flemming
Logget

customcolors.dk

• Nyt medlem
  • *
« Svar #12 Dato: Marts 20, 2017, 17:45:52 pm »

jeg er meget forundret over at du kan trække grunderen af på den ene og alligevel ikke.

ER det en auto grunder du har lagt ?

hvis ja så forstår jeg det godt.

autoprodukter hæfter ikke så godt direkte på plast, det er derfor autolakereren bruger plastik primer først også kaldet plastik lim

jeg synes det kunne være spændende at lægge en model grunder og så se om det ikke bliver hængende.
Logget
Venlig Hilsen
Kenneth

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #13 Dato: Marts 20, 2017, 18:27:29 pm »

Ja, det var Motip auto lak, ikke grunder.
Men som sagt, først efter at kniven havde lavet en ridse i malingslaget.

I forbindelse med Bjarnes genvordigheder, spekulerede jeg på om malingen, også kunne påføres direkte på plastik, og om man så ville rykke malingen af med tape.
Jeg har efterfølgende lavet nogle farveprøver på en sprøjteged.
Undersiden fik først en grundig affedtning med IPA, efterfølgende blev der lagt et lag RLM 65 på.
Efter rengøring af airbrush, var malingen tør, og jeg lagde et lag tamiya tape på venstre side, umiddelabrt efter at malingen var overflade tørt.

Jeg ventede så et døgn før jeg kom tape på den højre side, og malede et lag FS 30400 på undersiden af begge vinger

Jeg førsøgte nu i vildskab at trække tapen af, på alle tænkelige måde, igen resultat, malingen sidder som
var den limet fast

Jeg har tænkt mig at komme et par friske stykker tape på og lade det sidde et par uger, også ser hvad der sker.

Bo

jeg er meget forundret over at du kan trække grunderen af på den ene og alligevel ikke.

ER det en auto grunder du har lagt ?

hvis ja så forstår jeg det godt.

autoprodukter hæfter ikke så godt direkte på plast, det er derfor autolakereren bruger plastik primer først også kaldet plastik lim

jeg synes det kunne være spændende at lægge en model grunder og så se om det ikke bliver hængende.
« Senest Redigeret: Marts 20, 2017, 18:32:30 pm af Bo »
Logget