Jeg lod mig på et tidspunkt friste af den nye malingsfirma fra Slovakiet, Mr Paint.
http://www.mrpaint.sk/De laver små glasflasker med maling, som mistænkeligt ligner Alclad.
Det betyder at malingen er præ-fortyndet, og klar til at hælde direkte i airbrushen.
Mr Paints flasker er udstyret med små kugler i flasken, de bruges når man skal "røre" malingen op.
Malingen kaldes for en akryl maling, men den har intet med akrylmalingen at gøre, igen definere jeg akrylmaling som maling der kan fortyndes med vand eller sprit.
Det er en ret hidsig og kraftig lugtende maling, jeg vil kraftigt anbefale at bruge kulfilter maske.
Cellulose fortynder er forresten glimrende til at rengøre airbrushen med bagefter.
Mr Paint udgiver både en fortynder og en airbrush cleaner, men literprisen er nok en smule højere.
Stykpriser er i den dyre ende, lige over 40 kr.
Jeg havde købt beskedent ind til en start:
Det blev til deres IDFAF 6 stk sæt med:
Fs 30219
Fs 33531
Fs 34227
Fs 34424
Fs 35622
Fs 36375
Fs 30140
Fs 30400
RLM 65
RAF Dark Green Bs 241
Mr Paints blanke lak
Jeg har fået malet farveprøver på alle ovenstående, og lad mig først fortælle om det som har
imponeret mig mest, Tørretid !.
Tørretiden fra våd til "kan håndteres med forsigtighed" er ca 10 min, det er helt utrolig hurtigt.
Jeg er meget begejstret for malings kvaliteten, du får en rigtig lækker semi blank finish, som jeg faktisk godt tror man kan lægge et decal på.
De dækker emnet ganske glimrende, og tolerere gentagende tynde lag uden problemer, jeg anede heller ikke tendens til at lave løbere.
Det punkt hvor jeg er mest utilfreds/skuffet er farve-nøjagtighed, Høre du til "anything goes" brigaden, kan du fint hoppe vidre til næste passage.
Halvdelen af mine farver (33521 - 34227 - 35622, Fs 30140 og 36375 ) er ganske ok (sidstnævnte kun med det yderste af neglene), resten, RLM 65, RAF DG, Fs 30219, Fs 34424, og Fs 30400 er gående fra dårlige match, til ganske enkelt rædselsfulde.
Jeg har også afprøvet Mr Paints blanke lak, her skal der lyde et stort "PAS PÅ", jeg sprøjtede lak på en model der var malet med en AKAN farve og en Xtracolor farve.
Selvom den nævnte maling var hærdet perfekt op (mindst 6 mdr), så præsterede Lakken at få Xtracolor malingen til at "Krakelere" / "koge op", jeg tror det skyldes at Mr Paint muligvis er uretanbaseret som AKAN's 8XXX serie, hvor Xtracolor er baseret på en mindre hidsigt fortynder (i familie med terpentin).
Når det er sagt er det en super lækker lak, der skal nok 2 lag på før dit emne bliver rigtig blank, men igen er tørretiden, igen ca 10 min, sindsygt hurtigt, ikke engang overgået af AKAN's 8XXX serie ½ time med hærder i.
Jeg vil i fremtiden bruge Mr Paint's lak med stor omtanke, og ikke på Humbrol,Xtracolor, WEM eller ligende enamal maling.
Hvor meget jeg kommer til at bruge Mr Paint er usikkert, men det bringer en ny mulighed ind på vores farve palette, det er altid godt.
Slutteligt skal jeg lige høre at jeg har hørt omtalt andet steds, at Mr Paint kan have problemer
i forbindelse med maskering, hvor tamiya tapen løfter malingen af, jeg håber at vende tilbage med mere viden herom senere.
Bo