Danske Modelbyggere Forum

• September 28, 2023, 14:26:32 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Scale Model World Telford 2018  (Læst 2590 gange)

kkarlsen

• Bygger som en pro
  • Gammel Modelbygger. Skanderborg
Scale Model World Telford 2018
« Dato: November 13, 2018, 14:36:34 pm »

Tilbage igen efter at have overværet hvad der lader til at være verdens største model messe i Telford, så er det tid til at samle lidt op på denne oplevelse.

Jeg har før været på nippet til at drage afsted, ihvertfald de sidste tre år. Hvorfor blev det så til noget dette år?
Da jeg hørte at folkene bag Wingnut Wings ville være tilstede for første gang, for at præsentere deres Lancaster mm. begyndte jeg for alvor at lægge planer. Først kontaktede jeg Richard Alexander, daglig leder hos Wingnut Wings, for at høre om de ville være interesseret i at se mit S.e.5a diorama. Det ville de meget gerne. Så vi aftalte at mødes under Telford. Derefter tog jeg kontakt til Neill Yan, direktør for Hong Kong Models, som jeg har været en del i kontakt med gennem årene. Han ville også komme til Telford for at præsentere deres Lancaster, og ville meget gerne se de to dioramaer jeg har lavet af hans Mosquito og B-25J Mitchell, så der var også en aftale.

Men hvordan skulle jeg bære mig ad med at transportere de tre store dioramaer? At flyve syntes udelukket, så jeg begyndte at finde ud af at komme til England med færgen fra Holland. Når jeg alligevel skulle have bøvlet med at transportere modellerne, overvejede jeg at melde mig til model konkurrencen som finder sted samtidig med Model messen i Telford International Center. Efter at have meldt mig ind i IPMS Danmark (Konkurrencen er kun åben for IPMS medlemmer) henvendte jeg mig til IPMS UK for at tilmelde mine modellerne til konkurrencen. Det endte med at jeg tilmeldte hvad jeg kunne få plads til i bilen, 7 dioramaer og 5 modeller i forskellige klasser.

Jeg har samtidig aldrig besøgt nogen af de Britiske fly museer, så at køre i bil åbnede vejen for at planlægge besøg på et par af disse. Først og fremmest IWM i Duxford, som kun er en times kørsel fra færgen i Harwich. Tæt på Telford, kun 10 min kørsel ligger desuden RAF museet i Cosford. Så det var nærliggende at kigge forbi det på turen.

Så tordag morgen pakkede jeg bilen og drog sydpå. Jeg holdt en lille 'kattelem' på klem, alt efter hvor godt turen ville gå, vidste jeg at der er et museum i Lelystad ikke langt fra Amsterdam. Hvis det kunne lade sig gøre at nå frem inden lukketid kl. 17. Det gik over alt forventning og jeg var ved museet ved 14.30 tiden.
Museet eller 'Aviodrome' er mest et museum for den civile Hollandske flyvning, KLM's historie men også Anthony Fokker, der jo var Hollænder, fylder en del på museet. Det skulle vise sig at være meget interessant og meget anbefalelsesværdigt at besøge dette museum hvis man er på de kanter.

En af Europas første lufthavnsbygninger Shiphol fra 1928 er blevet genopbygget, og emmer af atmosfære fra den tid med musik drønende ud af højttalerne.

Jeg kan ikke nævne alt hvad der var, men de gamle rutefly DC-2 og DC-3, en Super Constellation (Verdens smukkeste fly ever?) En meget stor afdeling for rumfart og ESA men ikke mindst historien om Anthony Fokker.

Skønt at se dette 'klassiske' fly fra Første Verdenskrig. Selv en Boeing 747 Jumbo Jet kan man komme op i.

Mest interessant var det dog at de er i gang med at bygge en replika af en DH 9 til fejringen af KLM's 100 års jubilæum til næste år. Vildt!

Efter dette besøg gik turen videre til færgen vest for Rotterdam i Hoek van Holland, Rart med et break og en kahyt til at slappe af i.

Næste udfordring, en jeg faktisk havde gruet for lige siden jeg besluttede at tage til England, at skulle køre bil i den 'forkerte side'. Det var overraskende en del nemmere end jeg havde forventet. I starten følger man bare efter den forankørende, efter en halv times tid begynder man at få vendt det hele spejlvendt oven i hovedet og det bliver nemmere. I løbet af de tre dage jeg var der, blev det faktisk helt sjovt at køre derovre. No problemo.

Som nævnt er der kun omkring en times kørsel til IWM i Duxford, så det var hurtigt overstået. Duxford er et sted jeg virkelig har set frem til at besøge. Og det skuffer bestemt ikke. Det er enormt og man er nødt til at rende stærkt hvis man skal nå det hele på en dag, der er ikke tid til at fortabe sig ved alle flyene. Hvilket man er tilbøjelig til.

Jeg vil kun nævne højdepunkterne for mig, andre vil sikkert have andre ting de gerne vl se, der er noget for enhver smag. The Lancaster Experience, er en gennemgang/foredrag om Bomber Commands historie, udviklingen af Lancaster bombeflyet, og en meget fin beskrivelse af hvordan det må have været besætning på et Lancaster fly. Det hele sluttes af med et besøg inden i den Lancaster de har stående. Det var virkelig en oplevelse hvis man som jeg holder af Lancasteren.

Andet højdepunkt for mig opstod helt tilfældigt, da Duxford er hjemsted for en del 'flyvende' klassiske fly der bliver vedligholdt og bl.a. bruges til opvisninger om sommeren. Blandt disse er også 'Miss Pick Up' Catalinaen, som skulle have skiftet den ene motor efter sæsonafslutning. Det var spændende at overvære og få en snak med nogle af de frivillige der arbejder på den 75 år gamle dame.

Tredje højdepunkt var at besøge de arbejdende værksteder med de mange fly der bliver vedligeholdt.

En af B-17'erne på Duxford.

B.e.2C.

Det var ved at være tid til at vende snuden vestpå, der var stadig 2-3 timers kørsel til Telford vest for Birmingham.
Vejret var slået voldsomt om i løbet af eftermiddagen, men jeg nåede frem, blev registreret og fik modellerne stillet på plads i konkurrence området.

Udenfor stod alt ud i et med storm og regn, men jeg var nødt til at finde mit logi. Efter at være blevet indkvarteret besluttede jeg alligevel at tage afsted til et meet and greet med Wingnut Wings på en Pub i Telford. Det var godt jeg gjorde, for det var en oplevelse at få en snak med dem der befinder sig helt inde i 'maskinrummet' hos en af de mest hypede model producenter. Helt nede på jorden fyre, med en passion for gamle fly. Vi delte nogle 'Spitfire' Kentish Ale og fik aftalt hvornår de ville få mulighed for at se S.e.5a dioramaet.

Richard Alexander daglig leder af Wingnut Wings sammen med undertegnede.

Portugisiske Jose Brito og Francisco Guedes fra Large Scale Models og Dave der står for shipping af modeller hos Wingnut Wings.

Jeg holder en pause her og vender tlbage med selve showet senere...

Mvh: Kent

« Senest Redigeret: November 18, 2018, 17:19:07 pm af kkarlsen »
Logget
Seneste projekter:
T-33A Silver Star RDAF 1:32
Rumpler 6B.1  WNW's 1:32
Werner Voss' Albatros D.III 1:32
Hydro Monoplan Type I (H.M.I.) Wingnut Wings 1:32
Richthofen's Flying Circus - Fokker Dr. I (1:32)
Aeromarine 75/Curtiss F-5-L (1:32)
Arado Ar 234 B-2 (Grove 1945)
Arado Ar 234 A (V6) 1:32 (Fly Models)
PBY-5A Catalina, USCG Greenland 1943 1:32 (HPH Models)
Avro Lancaster Mk B I  - Diorama - 1/48 (Tamiya)
De Havilland Tiger Moth RDAF 1:32 (Matchbox)
S.e.5a x 3½ "74th 'Tiger' Squadron" 1:32

hsmed

• Lettere øvet
  • **
  • Ry
    • Danskerbiler
Sv: Scale Model World Telford 2018
« Svar #1 Dato: November 14, 2018, 04:40:52 am »

Det lyder til at have været en fantastisk tur - og jeg glæder mig til fortsættelsen :-)
Logget
Mvh
Henning Smed
www.danskerbiler.dk

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #2 Dato: November 14, 2018, 06:33:04 am »

Dejlig læsning på hvad der lyder som en dejlig tur.
Logget
Hilsen Henning

Den der vægrer sig ved at spørge, værger sig ved at lære.

Bobber

• Garvet modelbygger
  • Århus
« Svar #3 Dato: November 14, 2018, 11:49:38 am »

Spændende læsning. Kæmpe oplevelse for dig at møde de gutter.
Logget
"en dag uden krig er spildt"

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #4 Dato: November 14, 2018, 20:21:31 pm »

Super beretning, glæder mig til fortsættelsen !
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

kkarlsen

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: November 16, 2018, 19:52:57 pm »

Jamen så vil jeg da gå i krig med anden del:

Lørdag morgen, den 10. november kl. 9.00 havde IPMS medlemmer igen forrang før andre kunne få lov til at komme ind. Der var først offentlig adgang fra kl. 10.00. Og der var med det samme lange køer både i IPMS køen og ved den almindelige indgang. Der blev meget hurtigt en hektisk stemning, a'la udsalg i Salling.

Men jeg fik sneget mig ind fra bagsiden inden det hele blev lukket af.

Det var meget svært at overskue, hvor hvad var, også selvom jeg havde kort over de tre haller.
Så jeg besluttede at stile direkte mod Wingnut Wings standen, jeg kunne lige så godt få sagt tak for sidst og få et kig på den meget hypede nye Lancaster i skala 1:32. Det lykkedes at komme tæt på og få et kig på den...

Ja den er fantasisk men også temmelig intimiderende, jeg manglede stadig at få set HK Model udgave, men det var tydeligt at detaljeringsgraden er overvældende. Richard fra WNW forklarede hvor meget ekstra computerkraft der kræver at lave den slags 3D modelerng. De er hele tiden på randen af at computerne crasher, så meget kræver det af polygoner at lave stretched skin og positive nitter. Jeg var ikke helt overbevist om den meget omtalte 'oilcanning' eller stretched skin approach, den endelige dom kan vist først fældes når vi får en malet model at se...

Så jeg begyndte at tage en rundtur, for ligesom at få lidt styr på hvor de forskellige stande var. Og det hele var blandet godt sammen, med de handlende langs med ydervæggene i alle tre haller og så de forskellige SIG'er (Special Interest Groups) og IPMS klubbers stande i midten af hallerne.

Så jeg kom en tur rundt langs ydervæggene i alle tre haller, og de er der allesammen, modelproducenter, aftermarketproducenter og modelforretninger især de britiske man jo kender fra nettet, Hannants, osv...

Jeg syntes det hele er meget overvældende og det er altsammen lidt voldomt, så jeg begynder at lede efter HK Models stand, for også at få et kig på 'konkurrentens model af Lancasteren.

Her møder jeg gamle kendinge fra Large Scale Models, James Hatch fra england (han prøvebygger mange af de nye modeller efterhåndet som de udkommer og mange af hans værker kan ses i de forskellige modelbygge magasiner), Jeroen Peters og Cees Broere fra Holland. Det er fedt at møde dem 'for real' og vi får en god snak om det her nye fænomen med 'større er bedre', eller er det? Jeg får en lang snak med Cees, der ud over at være på de to Large Scale forummer, også er involveret i at genfinde vragene af fly og finde savnede flybesætninger og give dem tilbage til deres familer. Men også i bygning af flyreplika'er til museer. Vildt spændende at høre om og vi beslutter at vi må holde kontakten på forummerne.

Ja og så får jeg jo altså også set HK Models Lancaster, og den er også udmærket, og har nogenlunde den samme detaljeringsgrad som jeg allerede kender fra B-25J Mitchell og Mosquitoen, fint for de fleste, med mulighed for lave ekstra detaljering hvis man har lyst til det. Overfladen er gennemført med overlappende paneler og nitter men altså uden 'oilcanning'. Godt 800 dele. Men som allerede nævnt, er Wingnuts Lancaster 'nuts' og jeg vil tro de fleste vil komme på bedre tanker når de ser hvor voldsomt det er. Samtidig er begge modeller af Lancasterne 'enorme' jeg aner simpelt hen ikke hvor jeg skulle gøre af én. Det er skræmmende!!!

Efter besøget hos HK Models tøffer jeg lidt rundt igen, mens der kommer flere og flere ind i hallerne.
Kl. 10 kommer der endnu en 'bølge' da messen bliver åbnet for offentligheden.

Jeg står og 'savler' lidt ved Zoukei-Mura's stand, man skal da være et skarn for ikke at have lyst til at gå i krig med et af deres fantastiske modeller, på et eller andet tidspunkt, men jeg behersker mig og nøjes med at kigge. De har endnu ikke udgivet noget jeg ikke kan stå for, men det kommer der nok en dag!

Så ved ellevetiden begynder jeg egentlig allerede at få nok af 'gedemarkedet'. Jeg ved også at konkurrence
området vil blive lukket ved halv tolv tiden indtil 15, så jeg tager en hurtig beslutning og vælger at forlade det hele og i stedet tage ud at besøge RAF museet i Cosford, der kun ligger 10-15 minutters kørsel fra Telford.

RAF Cosford: Der er fri adgang til museet, man betaler kun lidt for at parkere. Cosford har en hovedbygning med café og en stor hangar med temaet 'Cold War' med mange britiske fly fra efterkrigstiden frem til idag.

Ved siden áf er der endnu to hangarer, den ene indeholder britiske fly, inkl. nogle interessante prototyper der er bevaret...

Til sidst kommer jeg til den tredje hangar og her må jeg bare sige wow! Her er en samling nogle af de mest ikoniske fly fra anden verdenskrig. Også et par stykker fra første verdenskrig. Men en meget flot Spitfire Mk I og en Hurricane efterfulgt af en smukt kulsort Boulton Paul Defiant og en Gloster Gladiator.

Og så... Wow igen, en Messerschmidt Bf 109G-2 Trop, en af mine favoriter...

en FW 190...

Ju 88 natjager...

Og det fortsætter...

Me 410.. en Mosquito natjager...

Fieseler Storch

Me 262 og Me 163...

Det er klart at jeg ikke kan løsrive mig lige med det samme, jeg er bare nødt til at have det hele med.
Og jeg skal også have taget billeder af det hele.

Med tiden bliver jeg vel også nødt til at vende tilbage til messen i Telford, men den der hangar 2 det var
virkelig en af de store oplevelser på turen.

Udenfor møder jeg også en gammel kending...

Ja er det ikke sjovt, en af vores danske PBY-6A Catalina.

Tilbage i Telford, fortsætter jeg hvor jeg slap. Jeg har fået lidt bedre 'landkending' og kan bedre finde rundt.
Næste stand jeg skal kigge nærmere på er HPH's. De har et begrænset antal af deres nye C-47/DC-3 i 1:32
resin sæt med til en fordelagtig messe pris til kun 600 pund! Jeg ved godt at pundet ikke er så stærkt som
det har været, meeen godt 5000,- bobs for en resin model der trækker tænderne ud når den skal bygges, Men den er ligeså flot detaljeret som Catalinaen var/er, der mangler ikke noget, photoetch, hele baduljen, alt er med, meeen... Det bliver et nej tak herfra!

Airfix har også annonceret en nyhed, og den bliver frigivet under stor ståhej, vi er vel i england...

En F6F Hellcat i skala 1:24, en amerikaner, nå ja den blev også anvendt af den engelske flåde som Mk I & II..

Men den er meget flot 'toolet'. Ligesom Hawker Typhoon, er den lavet med 'stretched skin' effect og meget overbevisende endda. Måske fungerer det kun for alvor i den store skala?

Jeg får snakket med flere 'artsfæller' og jeg har endnu ikke brugt en krone på messen, der er simpelt for meget
at holde øje med og se.

Nu er konkurrencen så blevet åbnet igen, efter at dommerne har haft fred og ro til at kigge på modellerne i de mange, mange klasser, så 'der er faldet' dom. Og jeg må tage til takke med at have været med, og have fået en stor oplevelse. Umiddelbart er der nogle ganske få vindere som man ikke kan sætte en finger på, de er virkelig flotte.
Men så begynder det langsomt at gå gå op for en, at det ikke er så ligetil endda. Der er nogle underlige vindere i nogle af klasserne, især sølv og bronze i armor diorama klassen er helt ude i tågen. Nogle meget flotte 1/35 dioramaer med køretøjer, figurer, træer, bygninger er blevet vraget til fordel for næsten usynlige 1:144 og 1:72 dioramaer? I de klasser, hvor jeg har modeller, ud over diorama klassen, har jeg ikke fået placeringer, men jeg kan
se at jeg ikke er langt væk, så det er ok.

En Heinkel He 111 cutaway opbygget af 15 forskellige byggesæt, imponerende!

Denne scratchbyggede flyvebåd var også ganske flot!

Det er diorama klassen jeg ikke helt kan få fatte meningen med. Guldmedaljen, kan ingen pille ved, det er meget flot lavet, det er et diorama af en ballon fra første verdenskrig...

Virkelig kreativt!

Jeg har noget sværere ved at se det fantastiske ved f.eks. bronze i diorama klassen...

Det er en klassisk 1/72 Airfix model med et meget velkendt motiv, hverken bemalingen eller dioramaet er særlig overbevisende lavet. En mands guld, en anden mands affald? Jeg kan bare ikke få øje på hvordan i alverden det skulle være bedre end f.eks. mit S.e.5a diorama som jeg har arbejdet på i flere år.

Det hører også med til historien, at da jeg har stillet mine modeller op, så kommer der en modelbygger med en
meget, meget stor kasse, med et diorama. En helt fantastisk model og diorama af en 1/72 Zeppelin Staaken.

Da jeg så dén, så var jeg sikker på at det ville være en af vinderne! Men heller ikke dette diorama blev præmieret.

Nå men man ku' jo ikke rigtigt gøre noget ved det. Jeg kunne trøste mig med at publikum stod på hovedet både lørdag og søndag, for at komme til at se og fotografere mine dioramaer. Der var der stor begejstring! Og mange opmuntrende bemærkninger.

Da jeg begav mig nedenunder igen, var reaktionen hos mange stor forbløffelse over mange af de udvalgte præmiemodtagere.

Da jeg kom hjem har jeg høfligt bedt IPMS UK forklare lidt om kriterierne for diorama klassen, fordi jeg kunne ikke begribe at mine dioramaer virkelig var så ringe. Men den gemmer vi lige til sidst i indlægget...

Der var jo en hel dag tilbage, anden dagen søndagen.  Fortsættelse følger...

« Senest Redigeret: November 16, 2018, 20:30:03 pm af kkarlsen »
Logget
Seneste projekter:

kkarlsen

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: November 18, 2018, 10:47:10 am »

Søndagen var jeg meget spændt på at tilbringe sammen med de britiske modelbyggere. Da jeg ankom til england bemærkede jeg med det samme, at alle steder var der anbragt disse røde 'Poppies', langs med vejen, på bysklte og vejskilte var de anbragt. I radioen og på TV var der konstant indslag om det de kalder Armistice Day. Altså hundred året for våbenhvilen den 11. november, 1918 kl. 11. Så der der var langt op til den helt store Commemoration af afslutningen på 'The Great War' - Første Verdenskrig. Det er måske ikke så underligt, at det er stort her i UK, 723.000 mænd blev dræbt, og ca. 1,2 mio. invalideret i krigen, og der var næppe en britisk familie, der ikke blev berørt.

Også i Telford var det ikke meningen at denne dag skulle fritages for denne mindeværdige dato. Når man ankom til 'The International Center' var dette skilt sat op...

På baggrund af dette, var det egentlig meget passende at Wingnut Wings havde valgt at være med til dette show, deres første i UK. Og der var da også da også lagt op til noget særligt fra Wingnut Wings: "Another new model in development to be revealed (and displayed) only on Sunday 11 November". De må godt nok have haft travt. Richard fortalte mg at de kun har 2-3 faste 3D grafikere og en fjerde ved spidsbelastninger. Først at få lavet Lancasteren, med dens vanvittige detaljeringsgrad, og nu også....

Ta..da... Handley Page 0/400 - den kæmpe store britiske bomber fra første verdenskrig, Wingnuts vil også være med til at fejre 'Armistice Day'...

Kort før kl.11 begyndte folk at samles i den midterste hal og opmærsomheden rettedes mod en af balkonerne, hvor en gruppe uniformerede fra forskellige værn havde taget opstilling. Kl 11.00 præcis stoppede alt op og en trompetspiller tog kort efter fat på at spille. Jeg er ikke 'militær' nok til at vide hvad der blev spillet men det var meget passende. Bagefter var der igen et minuts stllhed og til sidst brød alle ud i spontane klapsalver. For mig var det helt sikkert et 'moment', et øjeblik hvor jeg altid vil huske hvor jeg befandt mig, den 11.11.2018 kl. 11.

Helt tilfældigt opdagede jeg at Neil fra HK Models stod lige ved siden af mig. Han havde fået 'fri' fra standen og vi fik en lang snak om lidt af hvert. Det virker som om de har fået nok af de helt store projekter hos HK Models, det trækker simpelt hen for mange tænder ud at skule modellere disse kæmpestore byggesæt. De er endelig færdig med Lancasteren, og 2000 sæt er på vej. Efter et stykke tid, dukkede Peter Castle (Airscale) op og vi fik en fin snak om hvad fremtiden 'måske' er inden for modelbygning. Man kan jo ikke undgå at lægge mærke til at gennemsnitsalderen er temmelig høj ved sådan et show og man kan være nervøs for hvordan det ser ud om 10-15 år, når vi 'dinosaurer' efterhånden er væk.

Neil og jeg besluttede at gå ovenpå for at han kunne få mulighed forat se dioramaerne af de to HK Models. Mosquitoen og B-25J Mitchell. Han blev meget begejstret, og var meget optaget af alle detaljerne. Den 'slidte' overflade på B-25'eren var han meget vild med.

Dioramaerne blev fotograferet og han insisterede på at se de andre modeller jeg havde med.

Han er lige så begejstret for Caltalinaen som jeg, og de har arbejdet med muligheden for at lave den som model. Men overfladen og kroppens form er for kompleks. Så det har de opgivet. Vi får vendt lidt af hvert og han inviterer mig til at komme til Hong Kong, eller ihvertfald at sige til hvis jeg på et tidpunkt skulle komme til Asien.

Det var fedt at få mulighed for at vise 'kreationerne' frem for Neil, det glemmer jeg aldrig.
Senere støder jeg også på Richard Alexander fra Wingnut Wings der langt om længe har fået fri.
Han har været oppe og se S.e.5 dioramaet og er ligeledes meget begejstret, "Better in real life than on photos".

Således opmuntret går jeg beslutsomt i retning af Aviattics stand. Jeg har været forbi nogle gange, men hver gang har Richard Andrews været optaget af kunder. Jeg vil gerne lige sige hej, da han er en af de mest interessante aftermarket producenter af 1:32 til første verdenskrig. Jeg har desuden fået en pris fra Aviattic da jeg vandt Wingnut Wings konkurrencen på Large Scale Models, den vil jeg gerne sige ham tak for. Vi får en rigtig god snak, 'great guy' som man siger og jeg får endeligt 'muldvarpen op og investerer i et par resin sæt fra Aviattic. Han undskylder meget for Brexit, og skammer sig ligefrem på sine landmænds vegne. Han fortæller mig at han har snakket med flere angående IPMS konkurrencen, og der er nærmest oprør over de underlige bedømmelser. Nå, da, da...

Jeg får også handlet et par af AC Models resin figurer fra New Zealand. Andrew Cairns er en gudsbenådet skulptør og han laver meget livagtige figurer og her var et par af de tidligere, som det næsten ikke er til at opdrive, og da slet ikke for penge man kan betale. Det er jo det sådan noget en messe kan, alle de oversøiske mærker er her også.

Fik snakket med fyrene ved en af SIG grupperne om Seaplanes. De havde en flot 1:32 Felixstowe stående, og jeg fik lidt 'staldtips' til især rigningen af dette monster, som jeg nok må erkende skræmmer mig en del. Efterfølgende fik handlet lidt. Maling og forskellige typer lim der mangler hjemme i værkstedet. Evergreen styrene profiler til scratch, og lidt forskelligt ved Albion Alloys. Til sidst fik jeg handlet dele ved Gazpatch, en græsk producent af dele til bl.a. 1:32 første verdenskrig fly.

Francisco Guedes, som jeg også mødte i pubben fredag aften, var arrangør og tovholder på den Wingnut Wings diorama konkurrence jeg deltog i på Large Scale Models. Det var den, som førte til at Wingnuts Wings forærede mig det store Felixstowe/Hansa Brandenburg sæt. Jeg vandt 'Best Aircraft and best 3rd vehicle/terrain' delen af konkurrencen, og priserne var fra Aviattic men også en pris fra Copper State Models. Men et år senere var der stadig ikke kommet nogen pris fra CSM. Fran havde flere gange haft fat i Edgar fra CSM men uden held. Men han havde fået en besked fra Edgar der tilbød mig deres nye Nieuport 17 sæt eller nogle figurer. Så Fran foreslog at jeg skulle følges med ham over til CSM's stand. Og det blev altså først muligt sent søndag eftermiddag, kort tid før at  mine modeller skulle pakkes sammen. Vi gik derover og Edgar var lidt underlig, men han talte lidt med en ældre fyr ved standen, på russisk  - meget mafia agtigt, pludselig var der ingenting i vejen og jeg måtte udpege hvilke af CSM's figurer jeg kunne bruge til mit næste projekt. Omend han ikke forstod hvad jeg skulle med tysk bomber personnel, når nu det var noget med Fokker DR. I.

Jeg takkede mange gange og lovede at lave et godt diorama med delene. Edgar lagde lidt estra pres på, ved at forlange 'the best diorama'. Men jeg havde endeligt fået min pris og en meget generøs en af slagsen.

Alt i alt var det en meget stor oplevelse at opleve Telford. Og jeg er meget taknemmelig for at have haft mulighed for at møde og tale med så mange af de mennesker som jeg ellers kun har kontakt med online eller via mail.

Det havde næsten været for meget hvis jeg også skulle være vendt hjem med priser fra IPMS konkurrencen!

Men som allerede nævnt, så ku' jeg altså ikke lade være med at tage kontakt til Tony Horton fra IPMS UK som havde svaret på mine mange spørgsmål i forbindelse med tilmeldingen til konkurrencen.

Jeg bad ham om han kunne spørge dommeren for diorama klassen, om at forklare lidt om kriterierne for bedømmelsen af klassen, og selvfølgelig også hvorfor ingen af mine dioramaer var blevet taget i betragtning?

Et par dage senere fik jeg et svar fra en af dommerne, der forklarede: At dioramaer helst skal fortælle en historie, og hvis den historie kan bakkes op af fotografisk bevismateriale, der viser at det dioramaet forestiller virkeligt fandt sted, og som hjælper med at fortælle historien.

Det forstår jeg godt, og det er det jeg prøver på. Der var bare det problem at der i reglerne fremgår at man kun må have et eller to fotos med. Og dette bekræftede Tony da jeg spurgte til hvor meget dokumentation man måtte medbringe. Hvis man har fulgt lidt med i nogle af mine byggerier, så vil man vide at jeg ikke laver noget uden at have fotografisk dokumentation for delene, farver, personer osv. Og jeg har i tonsvis af materiale liggende om hvert eneste byg. Men jeg turde ikke lægge det frem af frygt for at blive diskvalificeret. (Mange modeller blev disket af forkellige årsager) Reglerne angående dioramaer nævner ikke noget om at der kræves fotografisk dokumentation.

Alle mine dioramaer er bygget på baggrund af fotos:
Catch-22 og Joseph Heller, og hele forbindelsen til Alesani Airfield og 'Training During Combat' med B-25J dioramaet.
Bilederne af 74th Squadron i Clairmarais sommeren 1918 i Frankrig med fotos af piloterne og deres individuelle fly.
Historien om Kokoda trail kampagnen, og de stakkels Beaufightere der holdt japanerne i skak fra Ward's Drome.

Stor var min forundring da også, da jeg så at vinderen 'ballon' dioramaet var ledsaget af en mappe fyldt med fotos af byggeprocessen + andet fotografisk dokumentation.

Det har jeg spurgt til: Og jeg kan ikke rigtig blive klog på hvad det er de mener?

Reglerne siger: 'Due to space constraints, no more than two photographs can be placed with the models'

Svaret fra Tony var: 'You could have placed a book of pictures that show in depth build and detailed photographic evidence of the scene'. ??

Så jeg må bare erkende at det denne gang ikke var min tur. Dommerne i den klasse så ikke efter hvordan det var lavet, hvor omfattende det var, og heller ikke scratchbygget talte.  Og jeg må se at 'stramme mig an' næste gang jeg skal have noget med i en konkurrence...  ;)

Præmieret eller ej, jeg vil slutte med et par af de virkeligt seje modeller...

SLUT

« Senest Redigeret: November 20, 2018, 09:44:02 am af kkarlsen »
Logget
Seneste projekter:

klaus post

• Modelbygger
« Svar #7 Dato: November 18, 2018, 13:38:39 pm »

Super god beretning jeg må holde med dig man kan ikke se bronze i det diorama
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #8 Dato: November 20, 2018, 12:46:46 pm »

Men som allerede nævnt, så ku' jeg altså ikke lade være med at tage kontakt til Tony Horton fra IPMS UK som havde svaret på mine mange spørgsmål i forbindelse med tilmeldingen til konkurrencen.

Jeg bad ham om han kunne spørge dommeren for diorama klassen, om at forklare lidt om kriterierne for bedømmelsen af klassen, og selvfølgelig også hvorfor ingen af mine dioramaer var blevet taget i betragtning?

Hej

Et velment råd vil være at trykke på 'Pyt' knappen. Bedømmelserne er foretaget. Det er muligt at de er forkerte? Der er ALTID diskussion om bedømmelserne bagefter og der er utroligt mange der gerne vil udtale sig om hvor forkerte de er. Altid...

Du har fået nogle oplevelser. Du har fået inspiration. Du har talt med talrige ikoner. Glæd dig over det istedet.

Dine modeller fejler intet.

mvh

Flemming
Logget

kkarlsen

• Bygger som en pro
« Svar #9 Dato: November 21, 2018, 07:04:28 am »

Logget
Seneste projekter: