Danske Modelbyggere Forum

• December 04, 2020, 08:35:31 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Bronze metal  (Læst 2160 gange)

klaus post

• Modelbygger
Sv: Bronze metal
« Svar #15 Dato: Maj 11, 2017, 18:16:44 pm »

Hej Monty hvordan går det med metal farverne da jeg selv har kikket på alclads candy farver
Logget

MontyDK

• Modelbygger
« Svar #16 Dato: Maj 15, 2017, 12:13:03 pm »

Hej Klaus,

Jeg er ikke nået dertil endnu :)
Jeg skal lige have sat de sidste strøg på min Fw 190 A-5, inden jeg kan rydde min arbejdsbænk.
Og så ligger der lige lidt arbejde på Typhoon'ens cockpit osv, inden jeg når til metal farven  :)

Logget

SørenBT

• Modelbygger
  • Aalborg - Nordjylland
« Svar #17 Dato: Maj 15, 2017, 23:07:01 pm »

MontyDK:

Det ser godt ud med den flyvemaskine. Og specielt detaljen med figuren, der spraymaler haleroret. :)

Mvh
SørenBT
Logget
Mvh
SørenBT

MontyDK

• Modelbygger
« Svar #18 Dato: Maj 16, 2017, 08:46:05 am »

;) ;)
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #19 Dato: Maj 24, 2017, 20:11:44 pm »

Bortset fra at det hedder sig at man altid fjerner støbegrater fra figurer, uanset størrelsesforhold! Afvigelse fra dette ultimatum afsløres omgående på forstørrede billeder  - og tæt på IRL ;)
Logget

MontyDK

• Modelbygger
« Svar #20 Dato: Maj 29, 2017, 10:06:27 am »

Haha ... ja, figurer er SÅ langt udenfor min comfortzone !  ;D
Dette er de første, jeg har lavet siden engang i 80'erne, og jeg så helt ærligt graten på jakken som værende en syning (ligesom når pelsen stikker ud fra en syning i en rulams jakke).
Men nu hvor du siger det, kan jeg godt se at den fortsætter op på kraven  ;D

Heldigvis er de stukket løst ned i underlaget, og kan til enhver tid fjernes for en make-over.
Jeg skal også have arbejdet lidt på at få ansigterne til at se bedre ud.
Det må blive engang efter Typhoon'en.

Jeg har også planer om et diorama med noget panzer ... den anden halvdel af sættet med jordpersonnel, er nemlig et checkpoint med skur og bom. Det må kunne bruges sammen med en Tiger .... og så skal jeg alligevel igang med at lave figurer  :D
Logget

MontyDK

• Modelbygger
« Svar #21 Dato: Maj 30, 2017, 08:31:27 am »

Lige et spørgsmål til jer, som bruger Model Master maling:
Har I et tip mht fortyndelsesforholdet, og eventuelt hvilket tryk, I kører med på airbrushen til det?

Iaftes gav jeg modellen et lag Tamiya Satin Black som base ... jeg har fået at vide at det ikke burde være noget problem at bruge akrylmaling som base, hvis bare den får lov til at tørre i mindst 24 timer, helst 48.
Så nu nærmer tiden sig, hvor Model Master malingen skal tages i brug   :)
Logget

SørenBT

• Modelbygger
  • Aalborg - Nordjylland
« Svar #22 Dato: Maj 30, 2017, 09:56:32 am »

Hej Monty!

En god tommelfingerregel er, at man altid prøvemaler inden påføring på selve modellen. På den måde får du erfaring og fornemmelse for, hvordan din airbrush virker.

Med hensyn til lufftryk, så prøv med ca. 1 bars tryk. Jo tyndere malingen er, desto lavere tryk kan man arbejde med.

Prøv at fortynde MM-malingen med 40% terpentin og eller 50/50. Sørg for at opbygge flere tynde lag i stedet for ét tyk, så sikrer du dig det bedste resultat. Man kan altid påføre endnu et lag maling.   

Man kan sagtens bruge akryl- og oliebaseret maling, de enkelte lag skal blot være helt tørre.

Held og lykke! :)

Mvh
Søren
Logget
Mvh
SørenBT

MontyDK

• Modelbygger
« Svar #23 Dato: Maj 30, 2017, 10:05:14 am »

Tak tak !  ;D

Efter jeg havde givet Typhoon'en den sorte grundmaling, sluttede jeg af med at male min testflade med samme maling.
Jeg har et gammelt byggesæt af en amerikansk varevogn, jeg bruger til den slags. Den har både nogle gode kroge og hjørner, men også store flader.
Og da det var det sidste, jeg malede, så burde Typhoon'en også være klar, når jeg tester Model Master malingen på min testflade.

Men ca 50/50, og 1 bar .... check !

Tak skal du have !  :D
Logget

MontyDK

• Modelbygger
« Svar #24 Dato: Maj 30, 2017, 13:32:13 pm »

Hov ... lige en ting mere:

Jeg har som sagt nul erfaring med Model Master enamels.
Hvor lang er tørretiden på dem? Hvor længe skal der gå mellem at man lægger et lag ovenpå ?
Logget

SørenBT

• Modelbygger
  • Aalborg - Nordjylland
« Svar #25 Dato: Maj 30, 2017, 14:04:31 pm »

Hej Monty!

Når det er tynde lag, så tørrer det heldigvis hurtigt igennem.

Tørretiden afhænger af den omgivende temperatur og luftfugtighed.

Du kan hjælpe processen på vej ved hjælp af varm luft f.eks. en hårtørrer. Alternativt kan du også nøjes med, at bruge airbrushen til at blæse luft på malingen.

Erfaringsmæssigt tager det nogle ganske få minutter når det er tynde lag.

Mvh
Søren

Logget
Mvh
SørenBT

MontyDK

• Modelbygger
« Svar #26 Dato: Juni 07, 2017, 10:26:39 am »

Tusind tak for hjælpen allesammen  :)

Jeg har suget alle gode råd til mig, og resultatet bliver nøjagtigt som jeg havde håbet !

For at få en varm glød i farven, startede jeg med en sort grundmaling, som fik lov til at tørre i 3 døgn.
Model Master malingen blev fortyndet 50/50, og airbrushed i meget tynde lag ved 1 bar.
14 lag er der lagt på, for at få tonen, som jeg gerne ville have den. Og lagene er så tynde, at panellinier osv stadig er helt tydelige.

Nu har malingen tørret yderligere 3 døgn, og den skal lige have en polering med mine AlClad polérklude, inden jeg begynder at lægge decals på.

Men alle de supergode råd, jeg har fået herinde, både omkring enamel på akrylmaling, fortynding, airbrush, og ikke mindst farven .. alt har fungeret perfekt !  :D

Logget

SørenBT

• Modelbygger
  • Aalborg - Nordjylland
« Svar #27 Dato: Juni 07, 2017, 12:48:31 pm »

Hej Monty!

Det gør mig oprigtig glad, at vide at du er lykkedes med dit modelprojekt. Jeg så dine billeder på Facebook i går, og syntes at det så fantastisk ud.  :)

Og nu har du jo fået et godt udgangspunkt til dine næste, forhåbentlig mange, flotte projekter.

Mvh
Søren
Logget
Mvh
SørenBT

MontyDK

• Modelbygger
« Svar #28 Dato: Juni 09, 2017, 14:10:49 pm »

Den ægte vare og min  :D
Logget

Marschall

• Bygger som en pro
    • Århus Modelbyggeklub
« Svar #29 Dato: Juni 10, 2017, 16:53:26 pm »

Det er dæleme kræs, Monty. Meget inspirerende.

Mvh
Christian
Logget
I don't have a short temper. I just have a quick reaction to bullshit...