Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 13:23:19 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: hjælp til maling  (Læst 5164 gange)

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
hjælp til maling
« Dato: Januar 03, 2010, 13:29:56 pm »

Hej,
Jeg er ny i dette forum og da jeg ikke på nuværende tidspunkt har mulighed for at investere i en airbrush ville jeg høre om der er nogen gode tricks til pensel maling, jeg syntes nemlig hurtigt overfladen får et meget groft look.
mvh
Nikolaj
Logget

Staermose

• Gæst
Sv: hjælp til maling
« Svar #1 Dato: Januar 03, 2010, 17:41:11 pm »

Det kommer vel helt an på emnet der skal males, men i nogle tilfælde kan man få gode resultater med spray maling. Det kan bla. bruges ved biler og lastbiler.
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Januar 03, 2010, 17:58:30 pm »

Det er primært fly fra ww2 jeg er gået i gang med at bygge. Vil vente med at invistere i en airbrush da jeg pt ikke mulighed for at male i min lejlighed. Grundet en nyfødt
Logget

Staermose

• Gæst
« Svar #3 Dato: Januar 03, 2010, 18:21:14 pm »

Der jo den mulighed at bruge acryl maling i stedet for terpentin baserede malinger. Der er knap så mange lugt gener. Og med en nyfødt er spraymalingen jo desværre også udelukket.
Logget

Ole Tønnesen

• Garvet modelbygger
« Svar #4 Dato: Januar 03, 2010, 23:42:50 pm »

Hej Nikolaj

Hvis du starter med at købe en god pensel er du godt på vej, det er nemlig alfa og omega for et pænt resultat.

Køb mårhårspensler af den flade type som sælges til akvarelmaling i forretninger som forhandler kunstnerartikler.
De der sælges i hobbyforretninger er som oftest for dårlige, da prisen er altafgørende for de fleste!

Til 1/72 fly vil jeg anbefale en bredde på 4 mm og ca. det dobbelte til skala 1/48.

Bestem dig for om du vil bruge din nyerhvervede pensel til terpentinbaseret (Humbrol) eller vandbaseret (Vallejo ell. Lifecolor) da det ikke er godt for en pensel at skifte mellem terpentin og vand, hvis den skal holde længe. GØR DEN ALTID GRUNDIGT REN LIGE EFTER BRUG og slut af med afrensning med brun sæbe og opbevar den forsvarligt, så har du en god pensel længe.

De ovennævnte farvemærker er nævnt, fordi jeg selv har god erfaring med deres flydeevne, men vær ikke bleg for at tilsætte lidt terpentin til Humbrol og vand til Vallejo og Lifecolor, det virker som et smøremiddel (Prøv dig frem til det føles rigtigt). Brug en lille beholder til at hælde den mængde farve op i som du har brug for og hæld det IKKE tilbage i originalemballagen, så undgår du snavs i malingen.
Når du skriver, at du får et groft look, kan det skyldes at malingen mangler lidt fortynding men også at du måske kommer tilbage i noget som allerede er malet og som er ved at tørre og derfor trækkes op igen. Strukturer maleprocessen, ved at koncentrere dig om felter som gøres færdig inden du går videre til næste felt.

Bløde camouflageovergange kan faktisk gøres næsten lige så overbevisende som med airbrush.
Klip hårene på en billig rund pensel af et par mm over metallet så du har en kort, stiv pensel.
Hæld noget maling op på noget ikke sugende, dyp penslen og dup den derefte på noget groft, sugende  karton, til den ikke længere sætter spor af maling. Dup derefter på modellen adskillige gange på samme sted, indtil der opstår en svag farveaftegning. Hellere lidt end for meget. Er det mottle til tyske fly, er den hjemme, er det camouflageovergange, fyldes ud med ovennævnte fladpensel.

Med venlig hilsen
Ole
« Senest Redigeret: Januar 03, 2010, 23:48:29 pm af Ole Tønnesen »
Logget
Plastic modelling is the new Black

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Januar 04, 2010, 17:49:31 pm »

fantastiske svar, jeg startede jo i det små og købte diverse pensler af mærket wittrock og noget humbrol og revell maling. Det er netop camouflagen der har voldt mig kvaler men også de jævne flader, jeg vil fluks købe de anbefalede pensler og maling, skal alligevel forbi stoppel hobby i morgen. endnu engang tak for hjælpen,
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #6 Dato: April 11, 2010, 08:25:16 am »

Har luret med på denne og kan kun bekræfte det oplyste om mårhårspensler. Det er et helt andet værktøj at arbejde med end en kunsthårpensel, bare fortræffelige.
Fortynding med terpentin i Humbrol virker også som beskrevet.  :)

Jeg ledte efter en internet butik for at købe mårhårspensler og fandt Aart de Vos i Århus. Køb gik fint bortset fra at der blev sendt færre pensler end bestilt og jeg ikke fik nogen mail besked herom.
Nogle dage efter blev jeg opmærksom på et ubesvaret opkald på mobilen fra forretningen - de havde prøvet at kontakte mig med besked. Husk at checke mobilen!
Logget

Touvdal

• Modelbygger
« Svar #7 Dato: April 11, 2010, 09:07:30 am »

Jeg plejer at købe pensler her, de har et stort udvalg, så vidt jeg kan se kan de også webshop.

http://www.creas.com/

mvh
Jes
Logget

Robin Matcham

• Garvet modelbygger
« Svar #8 Dato: December 30, 2011, 19:39:11 pm »

Hej, kan se at det her er en gammel tråd, men det gør da ikke noget! Lige med hensyn til fortynding af Humbrol med terbentin. Ville det også virke i en airbrush?? Hvis ja, er der så nogle der vil sende forholdende mellem terpentin og maling til mig??

Godt nytår
Robin
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #9 Dato: December 30, 2011, 20:32:37 pm »

Jeg kan kun få humbroll til at fungere i en airbrush hvis jeg fortynder med terpentin, så for mig er der ingen alternativer  ;D
Jeg fortynder som regel 1/1 men selvfølgelig lidt med forskel. Men vigtigst af alt så skal min airbrush køre med en smule lavere tryk end med fx modelmaster eller wem.

Godt nytår

Lars.
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #10 Dato: December 30, 2011, 21:19:02 pm »

Jeg havde for år tilbage en træls oplevelse med noget Humbrol maling, som begyndte at klumpe efter jeg havde tilsat terpentin. Siden da har jeg primært brugt Humbrols egen fortynder.
Jeg plejer at fortynde til en konsistens, så malingen flyder omtrent som mælk. Så nogle gange kan blandingsforholdet være 1:2, andre gange omvendt eller bare et sted imellem.

MVH

Bjarne
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #11 Dato: December 30, 2011, 21:34:21 pm »

Jeg synes ikke terpentin egner sig til airbrush, de tørre for langsomt og har tendens til at
lave løbere
Almindelig Cellouse fortynder virker derimod fint med Humbrol, der kan dog være problemer
fra tid til anden, humbrol har nogen gange en tendens til at stoppe airbrushen og tørre sindsygt hurtigt
jeg tror det hænger sammen med hvilken dåse man bruge, det er ikke alle "batch" fra humbrol der er lige gode,
hvis jeg vil have lidt længere tørretid kan jeg godt finde på at tilføje en smat terpentin,, måske 4/5 dele fortynder og 1/5 terpentin

Til at tynde Humbrol bruger jeg humbrol's egen fortynder

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Robin Matcham

• Garvet modelbygger
« Svar #12 Dato: December 30, 2011, 22:17:58 pm »

Ok. Er der nogle steder at man kan få fat i det her i dk??
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #13 Dato: December 30, 2011, 23:00:32 pm »

Jeg bruger enten Humbrols egen fortynder eller Model Master Airbrush Thinner til mine Humbrol-farver. Jeg foretrækker dog at bruge andre fabrikater end Humbrol til airbrushing.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #14 Dato: December 30, 2011, 23:10:30 pm »

jeg har gode erfaring med at bruge mineralsk terpentin som fortynder til humbrol og revell farver, også til at rensning min Airbrush.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark