Danske Modelbyggere Forum

• December 02, 2020, 13:56:56 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hataka - anmeldelse  (Læst 658 gange)

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
Hataka - anmeldelse
« Dato: September 19, 2017, 22:01:22 pm »

Hataka maling   

http://hataka-hobby.com/

Der har i nogen tid været en maling på marked, det polske Hataka.
Fra forskellige forum i idlandet fik de i starten ikke særlige gode anmeldelser, svær og male med, og der
 var mindst et tilfælde hvor de udgav malingsæt med det rene vrøvl påtrykt.
Siden hen har Hataka ændret deres formular, og udvidet deres udvalg, der har nu 3 forskellige serier:
Blå serie             = optimeret til pensel maling
Rød serie            = akryl maling til airbrush
Orange serie     =Lacquer maling til airbrush
(bemærk her at jeg ikke forholder mig til om orange serie rent faktisk er en akryl eller alkyd  maling, kun at
den kan fortyndes med organiske opløsnings midler)

jeg er sprunget let og elegant hen over blå serie, da jeg maler meget lidt med pensel.
Jeg startede med at købe to sæt fra deres orange serie, nemlig
HTK-CS62 ORANGE LINE – Israeli Air Force paint set (modern jets) og
HTK-CS07 ORANGE LINE – Royal Air Force paint set
Sættene består af små plastikflasker, maget til Vallejo, MIG og Andrea maling, de har samme type doserings tud, som gør at du
kan hælde den direkte i airbrushen, Hataka har klogt lagt en lille stålkugle ned i hver flaske.
jeg købte også en flaske af den tilhørende forynder.
Jeg har malet farve prøver på alle farverne, først rent fra flasken, det kan man godt, men kun med
besvær, herefter prøvede jeg med deres egen fortynder, som virker udemærket, jeg afprøvede også med Tamiya lacquer thinner, Gunze
Mr color thinner og Modelmaster 2018 lacquer thinner, alle tre er bedre en Hatakas egen, med et lille overtag til Tamiyas lacquer thinner.
Blandings forhold har jeg gjort lidt på slump, men nok en 30-40% thinner, og ca 0,75 bar i tryk.
Den er en lækker maling og male med, meget finpigmenteret, den lægger sig fint, og dækker godt.
Jeg kunne ikke teste Fs 36170, da den ikke er i mit FS 595 kort, så den sendte jeg vidre, men de andre farver er testet efter henholdvis
Fs 595 farvekort, og RAF museums bogen, alle rammer farverne rigtig godt, flere af dem er 100% match, resten er bestemt acceptable.
Deres Fs 34424 er det bedste match jeg har set hidtil.
Orange line lacquer er efter min mening meget interessant maling, som jeg bestemt kommer til at bruge fremover.
Jeg har også haft muligheden for at lege lidt med deres akrylmaling fra rød serie, en kammerat havde købt fire farver fra deres HTK-AS07
Royal Air Force paint set.
HTK-A009  Dark Earth
HTK-A016  Dark Green
HTK-A025   interior Grey-Green
HTK-A026  Sky „Type S”
Jeg prøvede dem alle fire i Sannes Iwata Neo, med 1½ bar tryk, efter en god rystetur kom jeg dem direkte i airbrushen, og
malede nogle flotte og fine farve prøver, resultatet blev ganske som med deres Orange line, finpigmenteret, dækker fint, og giver
en dejlig glat overflade.
Man kan godt stikke den et par dråber akryl fortynder, jeg prøvede med AAMK's egen akryl fortynder, det virker fint med 2-3
dråber, men kommer man ret meget mere i, så synes jeg den får svært med og dække, og begynder at perle.
Efter at de var tørret op, sammenlignede jeg dem med farveprøverne i RAF museums bogen, de matcher fint.
Det er efter min mening en kvalitet hos en maling producent, at både deres akryl og lacquer/enamel serie begge matcher den
farveprøve, det er ikke alle malingsproducenter der kan klare det, F.eks er Gunze Mr color RLM 70 nok den bedste match på
Merricks farve prøve  der findes på markede, mens deres Mr hobby "Akryl" RLM ikke passer ret godt på samme farve prøve.
Hataka forhandles i Danmark af SKALA hobby i Randers, med priser som er meget konkurrence dygtige.

https://www.facebook.com/SkalaHobby/?fref=ts

Bo
« Senest Redigeret: September 19, 2017, 22:14:10 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/