Danske Modelbyggere Forum

• Maj 16, 2021, 03:51:53 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: LVT-2 Buffalo 1/35  (Læst 735 gange)

kajakmand

• Lettere øvet
  • **
LVT-2 Buffalo 1/35
« Dato: November 17, 2017, 20:35:26 pm »

Jeg er på jagt efter denne model, som jeg har tænkt mig at ville lave (joke !) i en britisk version - i en af mine bøger har jeg et billede af nogle engelske infanterister, der er ved at klatre op af siden af køretøjet/skibet - det gav mig ideen.Til nøds kan jeg godt bruge en -4 version (den med rampe bagi). Er der nogen af jer, der har en Buffalo, som alligevel bare samler støv og som ikke koster næsen af en F-35, hører jeg gerne om dette - og nej tak, jeg har den gamle Alligator A5 fra Nitto.

Hilsen

Henrik
« Senest Redigeret: December 02, 2017, 20:14:37 pm af Jens »
Logget
Projekter, der ikke realiseres, er blot dagdrømme - jeg drømmer meget !

runcare

• Bygger som en pro
Sv: FUNDET - Må gerne slettes. LVT-2 Buffalo 1/35
« Svar #1 Dato: December 02, 2017, 16:48:54 pm »

Lige til din orientering: britiske - og Commonwealth enheder brugte KUN LVT-4 med den store læsserampe i Europa. Det billede du refererer til, tror jeg godt jeg kender; canadiske enheder som gør sig klar til storm på Walcheren (større ø i det hollandske vadehavsområde, som tyske divisioner havde forskanset sig på). LVT-2 typen blev kun brugt i Stillehavet af USMC og US Army.

Så det vil absolut være en joke at lave den britisk ::)   
Logget

kajakmand

• Lettere øvet
  • **
« Svar #2 Dato: December 02, 2017, 19:05:45 pm »

Hej.

Tak for info. Du skriver, at du nok kender billedet, og at det vedrører øvelser op til angrebet på Schelde-mundingen i efteråret 1944 (hvori Walcheren jo ganske rigtigt ligger), ved du så noget om, hvor disse øvelser fandt sted, hvis nu det alene var LVT-4 modellen, der blev brugt i Europa ? At øve sig i at klatre op og ned ad siden af en LVT-2 kunne jo også synes spildt, når nu der var en nedfældelig læsserampe i bagenden af LTV, men militæret var og er jo noget for sig.

Med venlig hilsen

Henrk
Logget

kajakmand

• Lettere øvet
  • **
« Svar #3 Dato: December 02, 2017, 20:10:31 pm »

Hej igen.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor godt Bison Decals undersøger deres emner, men de har da et decal ark (1082) med decals til britiske LVT-2 og LVT-2A i Holland 1944-45. Pudsigt nok med en cal. 0,5 forrest og ikke en Polsten 20 mm, så mystikken breder sig vist nok lidt. At mindst 1 anden modelbygger har lavet en britisk LVT-2 og paeceret den i et diorama fra Holland (og det er nok RESICASTs sæt, den er forsynet med (Polsten kanon + "huse" til maskingeværerne) viser så bare, at andre åbenbart ikke har vidst bedre. Kan du derfor ikke være så flink at dele dine referencer med mig, inden jeg kaster mig ud i et fejlbehæftet projekt ?

Med venlig hilsen og ønsket om en god weekend.

Henrik
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: LVT-2 Buffalo 1/35
« Svar #4 Dato: December 02, 2017, 20:15:31 pm »

Da tråden nu har udviklet sig fra en eftersøgning til information om LVT-2, har jeg flyttet den i stedet for at slette den.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Brian Brodersen

• Modelbygger
« Svar #5 Dato: December 02, 2017, 21:06:22 pm »

Engelske enheder brugte både LVT 2 og LVT 4 i Europa. Der er masser af billeder. Af begge typer i brug.
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: December 05, 2017, 18:50:44 pm »

I så fald vil jeg også være interesseret i billeder af en LVT-2 i britisk tjeneste, Brian. For dem mindes jeg ikke at have stødt på. Men nu er mine referencer også kun på bogform, så jeg har ikke pløjet nettet igennem om der skulle være dukket nye oplysninger frem. Polsten 20mm AA maskinkanon ved jeg sås på 4'eren. Men også på 2'eren?

Jeg skrev da ikke noget om det var øvelser, Henrik ???? At gøre sig klar til storm, er i mit sprogbrug at man er i opmarchområdet og gør klar til at give modstanderen røvfuld ;). Skal prøve at undersøge om jeg kan finde lige det billede. Men jeg husker det ikke som at der stod nogen nærmere angivelse om hvor præcist på den hollandske kystlinie, billedet er taget.

Efter at have googlet LVT-2 in British service, kom der en del interessante billeder frem. De fleste dog af LVT-4. En enkelt LVT-2 stødte jeg på fra landgangen på Walcheren dec. 1944. Desværre er det ikke lykkes mig at finde det billede, jeg har i erindringen. Men sandsynligvis stammer det også fra dec.1944, da kampene på øen var hårde, men relativt kortvarige, da de tyske enheder på øen ikke kunne slippe væk og de havde næsten ingen anti-tank våben.

Hvis det er Italeri's LVT-4, du har fundet, skal du lige være opmærksom på at det er en efterkrigstids fransk version, de har støbt den på. Kan bla. ses ved at bugpanserskjoldet ender rundt om det cylindriske rør foroven. Det amerikanske/britiske endte midt på røret. Franskmændene lagde også ekstra panser ovenpå siderne; US/UK udgaverne var panserplader i større eller mindre partier, som var svejset sammen inde i en stålramme. Derudover havde døren indtil førerkabinen anderledes detaljer, pladerne ned til motoren fortil var boltet på, ikke svejsede til som Italeri har bøffet dem ::) ::) + en del mindre forkerte detaljer. Jeg kender ikke til AFV Club og Cyber-Hobby's udgaver. Men ud fra deres æskecollager, ser det ud til at de har lavet nogle af de samme fejl (måske bare kopieret formene, ud at lave ekstra research? ::) ::) ::))       
« Senest Redigeret: December 08, 2017, 11:41:16 am af runcare »
Logget