Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 03, 2023, 08:34:13 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: forslag til "Nytårsforsæt"-kampagne  (Læst 4839 gange)

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
forslag til "Nytårsforsæt"-kampagne
« Dato: Oktober 25, 2008, 23:49:52 pm »

Vi kender dem alle, og vi har dem alle liggende .... I ved hvad jeg snakker om.

Bunkerne af påbegyndte, men aldrig færdiggjorte projekter.. Sættene som man med stor iver fik startet, kun for at gå kold, for til sidst at pakke sættet sammen, og lægge det tilbage på hylden.

Derfor har jeg et forslag til en længerevarende kampagne, som meget vel kunne løbe fra 1. januar 2009, til 31. december 2009.

En målsætning om at færdiggøre et vist antal ufærdiggjorte sæt iløbet af 2009 (det giver mere plads på hylderne til nye spændende indkøb  ;D )

Jeg synes egentlig det skal være op til den enkelte bygger, hvor mange sæt man vil sætte sig som mål .. da vi bygger i meget forskellige tempo .. og det er også meget forskellig hvor mange ufærdige sæt vi hver især har.

Synes blot at man ved starten af kampagnen, skal have sat et mål om hvor mange sæt det skal være, og endnu bedre også hvilke .. så det kan dokumenteres.

Personligt ville jeg i alt fald udvælge en lille håndfuld, og så stille dem lige ved siden af min byggeplade ... så de altid kan stå der og give mig dårlig samvittighed  ;D

Hva' siger I til det? Skal vi lave en kollektiv oprydning?
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: forslag til "Nytårsforsæt"-kampagne
« Svar #1 Dato: Oktober 26, 2008, 06:20:34 am »

Jeg er frisk!
Skal der være en minimumsgrænse for, hvor meget sættene skal være påbegyndt, inden vi starter?

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #2 Dato: Oktober 26, 2008, 08:02:49 am »

Nææææh det synes jeg egentlig ikke .. det er jo ikke en konkurrence. Folk skal egentlig mest se det som en lejlighed til at få afsluttet en række gamle projekter, som man ellers ikke ville få gjort noget ved!
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #3 Dato: Oktober 26, 2008, 09:47:44 am »

KrokoHunter skriver: "Bunkerne af påbegyndte, men aldrig færdiggjorte projekter.. Sættene som man med stor iver fik startet, kun for at gå kold, for til sidst at pakke sættet sammen, og lægge det tilbage på hylden."

Det afføder et interessant spørgsmål: Hvorfor går et projekt så ofte i stå, så man ender op med et stigende antal halv-færdige ting?
Efter nogen tid har jeg filosoferet mig frem til et intellektuelt tilfredsstillende svar på spørgsmålet, men jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv. Byggestoppet skyldes for mit vedkommende næsten altid, at ét eller andet ikke gik som forventet. Jeg blev med andre ord mere eller mindre skuffet over et delresultat. Men rationelt set var det dumt, at projektet blev stoppet. Hvorfor ikke bare acceptere, at noget ikke gik helt som forventet? Det kunne uden tvivl være lærerigt at fortsætte på trods af, at modellen selvfølgelig ikke blev fuldkommen, hvad i øvrigt intet kan blive. Altså er årsagen til byggestoppet, at ambitionsniveauet var urealistisk højt.
Senere blev det en målsætning for undertegnede at færdiggøre et halvfærdigt projekt uanset hvad. Da denne målsætning første gang blev realiseret blev resultatet ikke så tosset, som ventet. Det blev faktisk en fin model og tilmed håndværksmæssigt et lærerigt projekt. Flere halvfærdige projekter er nu blevet færdige efter 2-3 år med den nye målsætning: Byg færdigt uanset hvad!

God byggelyst
Ove

Logget

houborg

• Nyt medlem
  • *
  • Morten Houborg Andersen
« Svar #4 Dato: Oktober 26, 2008, 20:27:37 pm »

Det må så blive den her satan, som jeg har scratched interiør til, men nu ligger den bare der på bordet og glor - og jeg kan simpelthen ikke tage mig sammen, kender I det??

Morten
Logget

Peer S

• Gæst
« Svar #5 Dato: Oktober 26, 2008, 20:55:51 pm »

Prrrrf kender det. :-[   Been there done that.

Det er vel et kendt fænomen for de fleste af os. Man tabet lysten eller der er et andet projekt som overtager styringen. Min motivation er efter hånden de kommende modelbygge konkurrencer. Da jeg har den filosofi med at en model bliver ”pensioneret” når den har været til en konkurrence, så det giver sig selv at der skal gang i modelbygningen.   

Jeg har en He 111 i 1/48 og en P51 også i 1/48 som er påbegyndt  sidste år og som vil være oplagte temaer for mit vedkommende. 

Og så Bf 110 som er påbegyndt for vel 8-10år siden osv osv. .
Logget

James Humble

• Gæst
« Svar #6 Dato: Oktober 28, 2008, 18:42:27 pm »

??? ??? JEG har ingen anelse om hvad Morten taler om
Logget

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #7 Dato: November 02, 2008, 22:19:48 pm »

Det lyder som en god ide, når bare det ikke er den "u-nævnelige" jeg skal bygge færdig.
Den startede som et 2 mands "group-build". Den skulle have hele svineriet, resin æts osv. Af forskellige årsager (mine manglende evner, Verlinden skrammel) kostede den yderligere et sæt (et fly er jo ikke et fly uden vinger). Efter flere fejl og endnu flere rettelser, mistede min med-bygger og jeg gnisten, og den stod i en kasse et par år.
Så fandt jeg gløden, og den blev slæbt ind til byggebordet, og så skal der jo rock på cd-spillen. Det endte med at jeg fik kastet et cd-cover over i den "u-nævnelige", med adskillige skader til følge. Så nu har den stået i sin kasse i en del år, og der bliver den stående.
Men en af de andre, som af en eller anden grund er sat i karantæne, ville være rigtigt rart at få bygget færdig. Så er det bare hvilken  ;)

Kent
« Senest Redigeret: November 07, 2008, 13:46:21 pm af Kent »
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.