Danske Modelbyggere Forum

• Juni 09, 2023, 07:54:47 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Camp Divusa  (Læst 3026 gange)

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Camp Divusa
« Dato: Februar 03, 2018, 12:46:33 pm »

Når jeg nu ikke kan finde ud af at afslutte mine projekter på dette forum, ja så må jeg da hellere starte et nyt!  ;)

Tilbage i 90érne nærmere bestemt august 1993 til februar 1994 gjorde jeg tjeneste som FN-soldat ved E-COY/DANBAT/UNPROFOR og opholdte mig i ”Camp Divusa” i byen Divuša i den serbisk besatte del af det nuværende Kroatien.

I år er det så 25 år siden jeg flyttede ind i min midlertidige bolig i form af en ”PREFAB” (container til bl.a. at bo i). Jeg mener derfor at det er på høje tid for alvor at tage fat på et projekt som har ulmet i hovedet i flere år: Et diorama forestillende Camp Divusa.

Da jeg bygger i 1/35 ville det nok kræve lidt vel meget plads at få hele lejren med da den ca. var 50 x 120 m. (Ca. 1,43 x 3,43 m i 1/35). Normalt skal man jo ikke efterregne hvad éns modelprojekter er løbet op i, men her tør jeg da slet ikke!

Hvis nogen har lyst så: 4 stk. M113 med tillægspanser, 1 ”normal” Mercedes 240 GD, 4 stk. spejder-GDér, 1 VW T3 transporter, 1 Magirus 178, 2 Magirus 168, 1 MAN-lastvogn (til signalfolkene), 1 tung trailer, ca. 40 PREFABS, 3 ammunitionscontainere, et par vandtanke, et dieseldepot, et stort generatorskur, diverse sikring- og nærforsvarsbunkere, 1 ca. 120 m lang lettere renoveret Balkan-bygning (vist nok et gammelt savværk), store mængder af sandsække, diverse løse effekter som kan forekomme i en militærlejr, lidt personel spredt ud over pladsen og hvis det skulle være en vinterudgave kunne det suppleres med 4 army-telte som carporte for PMVér og 1 telt til motormek, , det hele eventuelt toppet med 1 stk. Bell-helikopter på marken foran lejren til forsyningstransport op til OPérne.  Bare sådan bare lige at starte med!  ;D

Jeg vil prøve at begrænse mig til området omkring indgangen til lejren med vagtbunker, 1 PREFAB, sikringsbunker, 1 PMW, 1 VW-transporter, chefens GD og hvis det er muligt så lige at få presset ind den elmast som fungerede som flagstang. Og så måske lige et par af de lokale ude på vejen.

Foreløbige indkøb:
-   Tamiya, 35135-2500 ”M113 ACAV”
-   Mr Modelbau, MR-35425 ”Add-on armour Danish M113 IFOR”
-   Takom, No 2013 “T3 Transporter bus”
-   Revell, 03069 “Lkw gl leicht WOLF”
-   Italeri, No 6516 “ 20’ Military Container”
-   ADD-ON-PARTS, “Barbed Wire Fence”
-   Black Army Models, 35-43 “Modern soldier”
-   Forskellige former for sandsække. (Vælger nok at lave mine egne)
« Senest Redigeret: Februar 03, 2018, 12:49:08 pm af Martin_S_T »
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Sv: Camp Divusa
« Svar #1 Dato: Februar 03, 2018, 16:29:58 pm »

Har indledt "kampen" med chef-GDén. Bruger som nævnt Revell´s WOLF. Den model har dog en lavere frihøjde og et lavere "tag" end den danske udgave anno 1993. (Nu sker det jo også sjældent at man bare kan bygge dansk "ud af æsken")  ;)

Dette skulle være én af de originale:

og her lidt fra processen:

Har hævet undervognen lidt og måske for meget, men nu må vi se hvad det ender med. Næste store udfordring bliver at bygge antennesokler samt at opbygge ruffet. Det skal nok blive lidt af en udfordring (for mig)!
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #2 Dato: Februar 16, 2018, 09:36:58 am »

Et andet delprojekt er en beboelsescontainer "PREFAB".
Til det har jeg indkøbt Italeri's 20' Military Container No 6516.

Overfladen er lidt "grovere" end dem i virkeligheden, men nu må vi se hvad lidt maling kan gøre.  ;)

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #3 Dato: Februar 16, 2018, 09:54:42 am »

For at befolke lejren har jeg også været på lidt indkøb.

Forsøger nu at "fordanske" dem. I første omgang består det i at slibe lommer så de får et dansk udtryk, en eller flere skal have nyt hoved og så skal jeg igang med lidt camoflage.  :P

« Senest Redigeret: Februar 16, 2018, 09:57:33 am af Martin_S_T »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #4 Dato: Februar 16, 2018, 10:55:56 am »

Hej Martin

Det ser godt ud - keep up the good work! ;)

Jeg har et enkelt spørgsmål til pigtråden fra "Ad-On-Parts"; når man kigger på deres hjemmeside, så ser det ud til at pigtråden leveres med nogle cementstolper (sådan lidt á la KZ-lejr). Er dette rigtigt, eller er det "kun" pigtråd? Kunne du evt. lægge et par billeder op, hvor du viser lidt af indholdet af indkøbet fra dem?

Og så synes jeg at dine forsøg på at lave dansk camouflage-uniformer ser rigtigt godt ud. Kunne du evt. overtales til også at lægge lidt flere fotos op af det, så jeg og andre kan blive inspireret til evt. også at kaste os ud i noget mere dansk? Jeg vil i hvert fald meget gerne følge din maleproces! :)

Mvh
Steen
« Senest Redigeret: Februar 16, 2018, 20:21:27 pm af SteenB »
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #5 Dato: Februar 16, 2018, 13:31:00 pm »

Hej Martin

Det ser godt ud - keep up the good work! ;)

Jeg har et enkelt spørgsmål til pigtråden fra "Ad-On-Parts"; når man kigger på deres hjemmeside, så ser det ud til at pigtråden leveres med nogle cementstolper (sådan lidt á la KZ-lejr). Er dette rigtigt, eller er det "kun" pigtråd? Kunne du evt. lægge et par billeder op, hvor du viser lidt af indholdet af indkøbet fra dem?

Og så synes jeg at dine forsøg på at lave dansk camouflage-uniformer ser rigtigt godt ud. Kunne du evt. overtales til også at lægge lidt flere fotos op af det, så jeg og andre kan blive inspireret til evt. at også at kaste os ud i noget mere dansk? Jeg vil i hvert fald meget gerne følge din maleproces! :)

Mvh
Steen

Hej Steen

De kommer her!  :)
I pakken er der 3 "betonstolper" med tilhørende pigtråd (af den gammeldags slags) og "porcelænsklokker" (80 stk.) til at fastgøre pigtråden. Stolperne er ca. 10 cm høje (3,5 m i 1:35).

De som var placeret omkring vores lejr var knap så høje, men det er jo ikke det store problem at afkorte dem.  ;)

Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: Februar 16, 2018, 15:10:28 pm »

En god ide du vil begrænse mængden af campen's inventar. Ellers ville du hurtigt gå 'død' i processen. I så fald hele svineriet skulle inkluderes, ville en skala som f.eks. 1/87 nok være bedre. Roco/Trident laver forskelligt som ville kunne bruges. Stoppel har en del af deres på lager.
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #7 Dato: Februar 16, 2018, 20:30:11 pm »

Hej Martin

Tak for info-en; jeg tror at den pigtråd er noget jeg skal have fat på! 8)

I forhold til din bemaling af danske camouflage-uniformer, vil jeg håbe at du vil lave en “step-by-step”-tråd, så jeg kan følge din maleproces....så jeg kan kopiere dig. ;)

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
3 x T33
Igang:
Next:

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #8 Dato: Februar 16, 2018, 21:10:45 pm »

I forhold til din bemaling af danske camouflage-uniformer, vil jeg håbe at du vil lave en “step-by-step”-tråd, så jeg kan følge din maleproces....så jeg kan kopiere dig. ;)

Skal nok ..... hvis det ellers lykkes.  ;)

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #9 Dato: Februar 18, 2018, 11:16:10 am »

Så har jeg forsøgt mig med lidt dansk camo.

Jeg har brugt Vallejo Air-maling til trods for at påføringen sker med pensel.  ;)

Startede med en gang Black Surface Primer.

Herefter lagde jeg en grundfarve. Som jeg husker det var det en meget lysegrøn farve. Havde oprindeligt valgt Vallejo 71.095 Pale Green, som jeg syntes kommer tæt på den originale farve, men det viste sig at kontrasten mellem den og den mørkere grøne var for lille. Så det blev den ret lyse 71.009 Duck Egg Green, som jeg normalt bruger indvendig i mine danske M-113.

Herefter kom den "mørke" grønne farve på. 71.095 Pale Green.

I første omgang påførte jeg malingen som prikker, men valgte til sidst at ligge det på som "flager" da jeg ikke syntes at prikkerne trådte nok frem.

På dette tidspunkt ser farverne alt for lyse ud, men jeg syntes at det hjalp da den sorte kom på som er malet på som sammensatte prikker. (71.057 Black).

Til sidst vil jeg nok forsøge med en gang wash for at gøre farverne lidt mørkere.  :)

/Martin
« Senest Redigeret: Februar 18, 2018, 11:52:16 am af Martin_S_T »
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #10 Dato: Februar 18, 2018, 11:22:30 am »

En god ide du vil begrænse mængden af campen's inventar. Ellers ville du hurtigt gå 'død' i processen. I så fald hele svineriet skulle inkluderes, ville en skala som f.eks. 1/87 nok være bedre. Roco/Trident laver forskelligt som ville kunne bruges. Stoppel har en del af deres på lager.

Ved det godt!  ;) Får hele tiden nye ideer til flere ting som kunne komme med, så jeg skal nok snart have gang i en prøveopstilling. Et alternativ kunne måske være flere mindre dioramaer, som kunne opstilles sammen?

/Martin
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #11 Dato: Februar 18, 2018, 21:33:45 pm »

Flot Martin; jeg synes at du har ramt “spot on” med din bemaling. Det er som at være der selv - igen. 8)

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
3 x T33
Igang:
Next:

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #12 Dato: Marts 13, 2018, 20:56:29 pm »

Så er der lidt flere "beboere" under vejs.

Næste punkt er fremstilling af nogle forskellige decals til hjelme og papkasserne.
På siden af hjelmene skal der stå "UN". Nu kan min printer ikke printe farven hvid, så jeg vil forsøge mig med en lysegrå farve og se om den ikke bare ligner en beskidt hvid.  ;)

Har tidligere til registreringsnummeret på siden dansk panser valgt at male et stykke papir i baggrundsfarven og derefter scanne det. Herefter har jeg lagt farven ind bag de hvide bogstaver ved hjælp af Paint og printet ud på hvidt decalpapir. Der vil dog næsten altid være en farveforskel, men den har jeg kunnet leve med, da der jo ofte på eksempelvis M113 var malet omkring de oprindelige nummer fra dengang bilerne udelukkende var grønne. I tilfældet med hjelmene tror jeg dog at denne metode vil give et dårligt resultat. Vi får se.  ;D

/Martin
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #13 Dato: Marts 13, 2018, 21:37:00 pm »

Ser sgu godt ud Martin.
Kan godt li det brune pakke tape på papkassen set er sgu en detalje 👍

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #14 Dato: Marts 16, 2018, 08:15:52 am »

Hej Martin

Det er et spændende projekt, du har gang i her - og det er især fedt, at der knytter sig en personlig historie til det. Jeg synes, du er sluppet rigtig godt fra camouflagen på uniformerne, og jeg har noteret mig din fremgangsmåde til evt. senere brug.

Mvh
Jacob
Logget