Danske Modelbyggere Forum

• Juni 06, 2023, 01:37:28 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: glatte samlinger  (Læst 6781 gange)

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
glatte samlinger
« Dato: Marts 02, 2010, 03:27:02 am »

er der nogen der har et godt tip til at få samlingerne på de to flyhalvdele glatte. Jeg sætter tape 2 mm fra kanten på begge sider, derefter puddy, fjerner tapen og kører forsigtigt med en vatpind dyppet i acetone, selvom jeg efterfølgende sliber kommer der stadig en kant. Er det bare mig der er for dårlig med slibningen eller er der et andet trick.
mvh
Nikolaj
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
Sv: glatte samlinger
« Svar #1 Dato: Marts 02, 2010, 12:01:23 pm »

Hej

Hvilken putty bruger du? Er det noget 'model' noget eller er det et eller andet fra byggemarkedet?

Samlingen er givet så lille at det egentlig ikke er putty du skal bruge. Du kan med fordel bruge Gunze mr.surfacer, der fås i forskellig sværhedsgrad. Typisk 500 og 1000, hvor 1000 er det fineste. Det er i princippet flydende putty, der simpelthen males på med en pensel lige i revnen så at sige. Det er muligt at den skal have nogle gange med mellemslibning, men så burde den være der.

Du kan også bruge 'gap filling superglue' (ex: Zap-a-gap) altså en super lim (cyano), der påføres og efterbehandles inden den bliver stenhård, for så kan den være svær at behandle, da det bliver hårdere end den omgivende plastik.

Der er endda nogen der bruger Tipp-ex fluid - altså rettelak, som bortfaldet af skrivemaskiner nok i den grad har gjort overflødigt!

mvh

Flemming
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: Marts 02, 2010, 12:25:45 pm »

Hej Nikolaj,

Jeg byggede engang efter principppet om, at dårlige samlinger kan man spartle sig ud af. Det holdning har jeg ændret, og jeg gør derfor nu, hvad jeg kan for at lave de bedste samlinger de mest synlige steder. Nogle gange kræver det, at man fjerner styretapperne og/eller vrider lidt i plastikken.

Ud over dette bruger jeg flydende lim (Tamiya Extra Thin Cement), som smelter plastikken, og hvis det får lov til at hærde ordentligt op, inden man sliber på det, kan samlinger helt forsvinde. Hvis man sliber for tidligt, kan man få 'ghost seams' - altså svage antydninger af samlingen, som kan ses under et lag maling. Til disse bruger jeg Tamiya Surface Primer (svarer til MrSurfacer, som Flemming nævner).

Til de større sprækker/skævheder bruger jeg Squadron White Putty eller Tamiya Putty. Sekundlim bruger jeg kun, hvis det er en samling, der gaber, og som regel følger jeg alligevel op med et lag putty eller primer.

Har du evt. mulighed for at vise et billede af en af dine samlinger?

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Marts 02, 2010, 13:27:15 pm »

Hej igen.
Har lige forsøgt at tage et billede men min telefon vil ikke snakke med mac, eller er det omvendt. Jeg kan oplyse at det jeg bruger er Basic putty fra tamiya. Og der er ligesom en fordybning hele vejen hvor der skulle være glat. Nu skal jeg igang med en FW 200 c-4 og det ville være så surt at have den fordybning langs hele det lange skrog.
mvh
Nikolaj
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: Marts 02, 2010, 13:45:06 pm »

Det lyder umiddelbart som om, at plastikken er hårdere end spartelmassen, og måske presser du også for hårdt, når du sliber. Derved får du slebet lidt for meget spartelmasse af. Prøv at give fordybningen en gang spartelmasse igen.

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Marts 02, 2010, 14:39:08 pm »

ok det vil jeg prøve og evt investere i tamiya extra thin cement som du nævner, og noget surface primer for de grimme samlinger driver mig til vanvid når nu resten går bedre og bedre.
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #6 Dato: Marts 03, 2010, 08:08:31 am »

Jens skriver: "..Ud over dette bruger jeg flydende lim (Tamiya Extra Thin Cement), som smelter plastikken, og hvis det får lov til at hærde ordentligt op, inden man sliber på det, kan samlinger helt forsvinde. Hvis man sliber for tidligt, kan man få 'ghost seams' - altså svage antydninger af samlingen, som kan ses under et lag maling. Til disse bruger jeg Tamiya Surface Primer (svarer til MrSurfacer, som Flemming nævner)."

Tyndt-flydende lim er effektivt, da det trænger ind mellem tørsamlede limflader. Men det kan være svært at undgå, at der kommer lim på de tilstødende overflader. Det problem kan løses ved at anbringe et barberblad mellem limfladerne. I så fald påføres den tyndtflydende lim med en pensel på barberbladet, hvorfra limen nemt flyder på plads i den lille åbning, der opstår mellem limfladerne. Fem-otte cm kan limes på den måde med barberbladet i samme position. Derefter flyttes barberbladet til næste etape og så videre. Store kropshalvdele med lange limflader (fly) kan limes uden problemer på den måde. Metoden, som jeg har læst om i tipsboksen i FSM (husker ikke hvornår), bruger jeg med stor fornøjelse.

Fit before glue
Ove

Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #7 Dato: Marts 03, 2010, 09:41:46 am »

Jeg har sjældent haft problemer med lim på de tilstådende områder, men indtil jeg skiftede til Tamiya Extra Thin Cement, anvendte jeg en tuschpen ("næbbet" fra et passersæt) til at påføre lim i samlingen. Kapilærkraften klarer resten. I modsætning til f.eks. Testor og Humbrol har Tamiya dog en meget tynd/spids pensel, og derfor bruger jeg nu den til at påføre limen med.
Jeg har aldrig prøvet Oves løsning, men det lyder da også som en brugbar en af slagsen.

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #8 Dato: Marts 03, 2010, 19:43:08 pm »

Jens skriver: - Jeg har sjældent haft problemer med lim på de tilstådende områder, men indtil jeg skiftede til Tamiya Extra Thin Cement, anvendte jeg en tuschpen ("næbbet" fra et passersæt) til at påføre lim i samlingen. Kapilærkraften klarer resten.

Jeg skal prøve Tamiya Extra Thin Cement, men har aldrig set dette produkt i min hobbybutik (Stoppel). Den tyndtflydende lim, jeg bruger for tiden, hedder "Plastic Magic". Flasken er købt på Hobbymessen i Valby. Fabrikatet hedder noget med DeLuxe.
Her i hovedstadsområdet har jeg forgæves forsøgt at købe en gammeldags tuschpen eller "ridsefjer", som den vistnok betegnes. Den slags tegnegrejer synes at tilhøre en fjern fortid - teknisk tegning et fag, der er afgået ved døden. Det barberblad, jeg omtalte, er ikke et rigtigt barberblad, da det kun er skarpt på den ene side, så det er mindre farligt at bruge. Men det er lige så tyndt og skarpt som den ægte vare. Bladene kan købes hos Råd og Dåd, Silvan og lignende isenkrambutikker.
Jeg kan kun anbefale "barberblad og pensel-metoden". Det kræver dog en smule øvelse, så det er klogt at øve sig på et kasseret byggesæt. Metoden er efter min mening fremragende til for eksempel øverste og nederste vingehalvdel.

Fit before glue
Ove
« Senest Redigeret: Marts 03, 2010, 19:54:17 pm af ohc2008 »
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #9 Dato: Marts 03, 2010, 20:11:01 pm »

Her i hovedstadsområdet har jeg forgæves forsøgt at købe en gammeldags tuschpen eller "ridsefjer", som den vistnok betegnes. Den slags tegnegrejer synes at tilhøre en fjern fortid - teknisk tegning et fag, der er afgået ved døden.

Ikke så fjern en fortid endda - jeg købte vist mit sidste passersæt i 1990erne. Jeg prøvede lige at søge på ridsefjer på google, som bl.a. kom op med flg.:

http://www.tegneogkontor.dk/shop/passer-324c1.html (ca. midtvejs nede på siden)

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #10 Dato: Marts 03, 2010, 22:41:44 pm »

det er sgu rart at få noget seriøs hjælp herinde, der er nok af muligheder at tage hul på. Tak for alle svarene
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #11 Dato: Marts 03, 2010, 22:48:07 pm »

Det var da så lidt - jeg håber, du får succes med dine samlinger.

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #12 Dato: Marts 04, 2010, 22:32:49 pm »

har lige været i stoppel og købt thin cementen så nu er det bare og gå i krig. købte også noget liqued primer fra Tamiya
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #13 Dato: Marts 04, 2010, 22:55:35 pm »

God kamp!   ;)

MVH

Jens

PS. Skulle jeg ikke flytte denne tråd til Tips og tricks?

Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #14 Dato: Marts 05, 2010, 00:25:33 am »

jo det virker da hensigtsmæssigt at flytte den.
Logget