Hej Lars,
Der anføres flere korrekte betragtninger, bl.a. at man stod med ca. 100 stk. chassis til Porsche Tigere, som man ikke vidste, hvad man ville bruge til. Så blev de så til Ferdinand, senere Elefant efter ombygning.
Men frem for alt blev kampvogne oprindeligt konstrueret til forskellige formål, der ændrede sig i løbet af krigen.
Panzer IV blev således oprindeligt konstrueret som infanteristøtte kampvogn, udstyret med en kort 75 L/24 kanon, men blev til en all-round kampvogn - det vi i dag ville kalde en main battle tank - med introduktionen af den lange 75 mm L/43 og senere L/48 kanon.
StuG III blev oprindeligt konstrueret som et artilleri køretøj beregnet til infanteristøtte, på samme måde udstyret med en 75 mm L/24 kanon. Med introduktionen af den længere 75 mm kanon som Pz IV havde, blev den oftere anvendt som panzerjager, hvor den havde en fordel i sin lave silhuette. Det var dog en ulempe bl.a. under kampene i bocagen i Normandiet, at den ikke kunne dreje sin kanon mere, end det var tilfældet.
Det var tårnkransen på en kampvogn, der var dimensionerende for, hvor stor en kanon en kampvogn kunne have. Blev den for stor og kraftig, ville det slå tårnkransen i stykker. Der var som nævnt ikke de samme udfordringer med en kanon ophængt i affutage direkte med undervognen.
Igen skal det understreges, at en Jagdpanther er bygget til at være en panserjæger, ikke en Panther med en større kanon. Doktriner for indsættelse af de to typer vil derfor variere, men ofte var det et problem, at ansvarlige stabe ikke kunne forstå begrænsninger og muligheder ved de forskellige typer. Det gjorde sig især gældende for indsættelsen af de mere letpansrede selvkørende kanoner som f.eks. Marder II og Marder III.