Hej Lars,
Umiddelbart tænker jeg at det er et økonomisk spørgsmål. Det er væsentligt billigere ar bygge en kampvogn med fast monteret kanon end en med et drejeligt tårn. ligeledes vil det normalt være således at der kan monteres en større kanon i en kampvogn med fast tårn sammenlignet med samme kampvogn i drejeligt tårn.
Eksempel
Pzkw iii 5 cm kanon
Stug iii 7,5 cm og 10,5 cm kanon (samme undervogn som Pzkw iii)
Panther 7,5 cm kanon
Jagdpanther 8,8 cm kanon (samme undervogn som Panther)
Jeg skal dog lige nævne at Størrelse af kanon afgøres ikke blot af diameter som angiver ovenfor med også af størrelse af ladning og længde af kanonløbet og sikker noget mere.... Jeg er sikker på der her på forum er nogle der kan holde et længere foredrag

Jo større ladning jo større fart kommer der på granaten, og dermed evnen til at skyde længere og trænge gennem tykkere panser..
Der er noget mere smæk i den 75 mm kanon der sad i en Panther sammenlignet med den 75 mm der sad i Stug iii.
Hvis man er i defensiven som tyskerne jo var i en stor del af krigen kan man jo placerer sig skjult i landskabet og vente på fjenden kommer bulderende og så er behovet for kanon i drejetårn der hurtigt kan drejes nok ikke helt så stor .
Det vat så noget teknik. Men der har sikker også som Thomas skriver været konkurrence mellem virksomhederne.
Som bekendt er Tiger 1 produktionsversionen designet af henschel. Mens Ferdinant/Elefant kommer fra Porsche bud på Tiger 1 som ikke vandt ordren.
/Søren 72