Så har jeg gjort mig mine første erfaringer med 1/72 skalaen. jeg har købt 2 tyske panzer IA og B fra det polske firma First To Fight, 2 panzer III version J m. kort og lang kanon udgave fra Italieri og 2 figursæt fra Zvezva fra deres serie Art of Tactic.
Som udgangspunkt havde jeg bedt om nogle lette enkle byggesæt for at prøve skalaen af. Det har jeg fået. Er jeg så tilfreds? Ja, i det store hele er jeg, men .... og her er mine betragtninger om byggesættene:
- Panzer IA og B: Sættene er beregnet til at game med. De indgår i en serie der omhandler det polske felttog 1939. Vi har derfor ikke at gøre med historiske korrekte nørdsæt! Alligevel er det nogle pæne og ret detaljerede små kampvogne med god skarphed i detaljerne. Bælterne er i et stykke sammen med hjulene, hvilket passer mig aldeles fint! De har ingen problemer med at fremstå som det de er når de er samlet. Eneste finurlighed er at der mangler en forlygte. Begge sæt skal have 2 små og en lidt større, men der er kun 2 i hvert sæt!

Havde skalaen været større, ville jeg ikke have haft problemer med at bikse en lygte sammen selv, men det her f... noget pilleri!
- Panzer III Version J: Sættet indeholder 2 stk så det var en god deal til prisen tænkte jeg...og det er det faktisk også. Der er bare det at indholdet svarer ikke til beskrivelsen på æsken. Det er på ingen måde en version J, men en version L vi har at gøre med. Det eneste der indikerer J, er pistolportene på siderne af tårnet. Resten er rendyrket version L! Til at starte med blev jeg skuffet. Især da jeg havde tænkt mig at bygge en udg. med kort kanon. Jeg har dog accepteret en version L nu og med det udgangspunkt er jeg rigtig godt tilfreds med detaljerne. Igen, de er ikke 100% historisk korrekte, men fremstår skarpe og detaljere.
- Figursæt: Her er jeg til gengæld dybt imponeret! Hold da op nogle detaljer. Figurserien er vist beregnet til en eller anden form for spil som jeg ikke kender men kan sagtens bruges som alm. enkelt figurer. De er i hård plastik og har intet at gøre med Zvezda's bløde plastik figurer med 30-40 stk i hver sæt. Her får du typisk mellem 4-5 figurer i hvert sæt. Prisen er næsten den samme som ved de andre sæt, men kvaliteten taget i betragtning synes jeg det er ok!
Alt i alt er jeg godt tilfreds og glæder mig til at få bygget sættene. Det bliver nok ikke til så meget de næste uger, med det her vejr vi har for tiden. Vores kolonihave og Touren skal jo også passses

God sommer derude

/Michael