Danske Modelbyggere Forum

• Juni 02, 2023, 07:57:22 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: En nybegynders tema-overvejelser  (Læst 4328 gange)

Nielz

• Nyt medlem
  • *
En nybegynders tema-overvejelser
« Dato: August 26, 2018, 20:01:05 pm »

Som flere andre her på forum samlede jeg plastikmodeller som barn/ung. Udførelsen af samling og dekorering var ikke noget at råbe hurra for, dels p.g.a. primitivt værktøj, dels p.g.a. manglende viden, dengang flød informationerne jo ikke så let som de gør i dag. Og så alligevel er det ikke så let at komme i gang igen.

Jeg tænker at starte et tema, hvor jeg på en eller anden måde har en relation til originalen, og dybest set er det nok fordi modellerne vil virke som samtalestykker, der hvor de står. Tænker på modeller af disse:

- Den første flyvemaskine, jeg fløj i.

- Den første svæveflyver, jeg fløj.

- Mine forældres yndlingsbil.

- Min første bil.

- Min drømmebil.

- Mine yndlingsracerbiler fra race-simulatoren.

- Plus flere transportmidler, der betyder noget for mig.

Udrustet med en liste med disse forbilleder tog jeg så til områdets mest vel-assorterede butik for plastiksamlesæt og finder kun ét relevant samlesæt - der skulle bestilles! Kigger derefter på nettet og forstår, at mange samlesæt er gået ud af produktion.

Dette er ikke nogen kritik af nogen som helst, for jeg kan godt forstå, at ingen butik har råd til at ligge inde med alverdens plastiksamlesæt på lager, indtil en som mig kigger ind og gerne vil købe ét bestemt til en fornuftig pris.

Det, jeg ligesom kan regne ud er, at man løbende må holde øje med, hvad der kommer på markedet, og så købe inden sættet går ud af produktion - eller hvordan?

Så der er for og imod at starte, hvor det afgørende spørgsmål nok er, om jeg skal opgive mit "personlig-relation-tema".

Det ville være godt med noget inspiration til at vælge tema, og andre nybegyndere kunne måske også have glæde af en tråd med "Mit tema" eller lignende, hvor I fortæller om jeres tema(er) og hvorfor I valgte netop det, og også gerne lidt om tema-udfordringerne. Så kan nybegynderen få inspiration og forhåbentlig bedre muligheder for at vælge sit eget tema.
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
Sv: En nybegynders tema-overvejelser
« Svar #1 Dato: August 26, 2018, 21:43:43 pm »

Det er da ikke nogen dårlig ide Nielz

Tema var for mig noget der efterhånden voksede frem selvom jeg dog havde en ide om at ville bygge danske militærfly indtil min værnepligtstid i Flyvevåbnet 1982.
Det synes jeg er en måde at holde styr på hvad  der skal købes ind - selvom det ikke altid er til at styre fordi der er så mange spændende ting.
En del af det at bygge modeller er da også at kunne fortælle dem der ser dem hvad det er for noget og hvorfor de er bygget.

Mine temaer (der ligger en del mere under overfladen men det her er det væsentlige):
- Dansk militærflyvning indtil 1982, skala 1/72
- Grønlandsfly og DDL/SAS, skala 1/144 og 1/72
- Danske militærkøretøjer indtil ca. 1982, skala 1/76 og 1/72
for alle tre gælder at de også omfatter fly jeg har fløjet med og køretøjer jeg har bevæget mig rundt i.
- Fransk militærflyvning - marine og flyvevåben herunder Normandie-Niemen regimentet, skala 1/72
- Danske kampflyvere under 2. verdenskrig inklusive Vinterkrigen i Finland, skala 1/72

Derudover en hel masse ukurant, men stadig mest skala 1/72, som er anderledes eller spændende og for at øve samling og bemaling - blive en bedre modelbygger.
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #2 Dato: December 27, 2018, 12:06:37 pm »

Hej Nielz

Udemærkede tanker du har, vedr. evt. temaer for dit modelbyggeri. Men som du også er inde på, så kan det af og til være meget svært (læs UMULIGT) at skaffe en model af netop den bil/det fly som du har en eller anden form for tilknytning til. Jeg har selv oplevet det samme, da jeg gerne har villet bygge min første bil (Datsun 100A) som jeg kørte motorløb i, og min første motorcykel (Kawasaki 1000 Z1), men der findes tilsyneladende ikke modeller af disse.

Jeg har derfor, da jeg gen-startede min karriere som modelbygger efter mere end 30 år som passiv, valgt at sige at jeg bygger de modeller, som jeg synes er spændende. Og det kan skyldes både at de er ikoniske, har haft en speciel rolle (f.eks. under WW 2), eller at jeg "bare" har forelsket mig i dem.

Og ja; det betyder måske nok at min stadigt voksende modelsamling er uden en rød tråd. Men igen; der ER en rød tråd - nemlig min interesse, og endelig er det jo ikke et museum, jeg er ved at opbygge; der skal ikke nødvendigvis vises alle versioner af f.eks. en bestemt kampvogn.

Så mit råd til dig er; lad dig styre af dine interesser og din nysgerrighed og ikke af at du måske føler at du "skal" bygge den eller den model. Og desuden kan det sagtens være at din modelinteresse udvikler sig i en helt uforudsigelig retning, når du først kommer igang for alvor.

Og husk; vigtigst af alt - det skal være sjovt at arbejde med modelbygning!

Mvh og velkommen tilbage "i folden".
Steen
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #3 Dato: December 27, 2018, 14:09:06 pm »

Mit råd er at det absolut er en spændende ide at bygge noget du relaterer dig til, men lad være med at begrænse dig til kun det.
Logget
Per Madsen