Danske Modelbyggere Forum

• Juni 30, 2022, 20:50:07 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Tamiya Sherman M4A3  (Læst 2931 gange)

Sherman

• Lettere øvet
  • **
Tamiya Sherman M4A3
« Dato: September 27, 2018, 23:02:24 pm »

Mit allerførste byggesæt var en Matchbox Sherman, som min far lavede for mig. Jeg var en lille knægt, måske 8 år.

Dette Tamiya sæt købte jeg december 1987, da jeg var værnepligtig. Kiosken på kasernen havde ophørsudsalg, og sættet kaldte på mig, selvom jeg ikke var særligt interesseret i modelbygning på det tidspunkt.

Men nu 31 år senere har jeg taget modet til mig, og vil jeg gerne forsøge mig med noget andet end et fly byggesæt. Det er måske også på tiden, ville nogen sige.

Jeg har heller aldrig bygget et Tamiya sæt før. Nu har jeg været lidt i gang, og jeg begynder at forstå, hvorfor folk taler generelt positivt om Tamiya. Det passer bare sammen. Kræver næsten ingen tilpasning. Lækkert!

Mvh

wanderingjoe

• Gæst
Sv: Tamiya Sherman M4A3
« Svar #1 Dato: September 28, 2018, 09:35:35 am »

Hej Sherman,

Det er en klassiker du har gang i! Den bliver til en fin model af en sen M4A3.
Der er dog et par fejl i instruktionerne. Jeg ved ikke hvor langt du ar nået, men her er rettelserne:
1) Del "B5" skal ikke sættes på. Det er et håndsving kun brugt på M4 og M4A1.
2) Del "C9" og "C10" skal heller ikke bruges. De er "Appliqué" plader brugt på tidligere Shermans med "Dry Stowage". De dækkede over der hvor man havde ammunition i hulrummet over bælterne. Med de fleste sene Shermans, flyttede man amunitionen under gulvet, og så var der ikke brug for pladerne på siden.

Glæder mig til at se det færdige resultat.

mvh
John
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #2 Dato: September 28, 2018, 10:18:07 am »

Hej Sherman.

Du har helt ret; Tamiya er bare noget for sig selv!!! Og selv om det ikke er et helt nyt sæt, så kan det fint "tage kampen op" med flere af de nyere sæt!  :)

(Apropos Shermans.
John: Jeg tænker at du må være den helt rette til at fortælle om der finder konverterings-sæt, så man kan ændre en Sherman til en DD-Sherman?  ;) Jeg ved at der findes nogle (RASENDE DYRE) komplette resin sæt af en hel DD-Sherman, men jeg tænker at der da også må være nogen der har lavet et par "småting", så man kan bygge en DD-model? :) )

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Sherman

• Lettere øvet
  • **
« Svar #3 Dato: September 28, 2018, 19:37:03 pm »

Hej John.

Tak for de gode tips.

Jeg havde godt læst lidt om “dry stowage” og “wet stowage” men var ikke klar over, at det havde også med de ekstra panserplader at gøre. Jeg troede de var bl.a. som ekstra beskyttelse for chaufføren.

Så du mener at serien M4A3 kun havde “wet storage”, og ikke at begge typer af storage fandtes i M4A3 serien, som beskrivelsen siger? Hvad så med den cupola? Skulle jeg vælge den gamle eller den nye type, når jeg vil lave en kampvogn fra sidst i 1944?

Og hvad for farven havde undersiden af lågerne, olive drab eller lysegrå?

Håndsvinget har jeg allerede limet på, men ikke “brættet” B25 henover det. Så jeg kan godt demontere det igen, tror jeg.

Mvh

wanderingjoe

• Gæst
« Svar #4 Dato: September 28, 2018, 21:41:53 pm »

Hej Sherman,

Vi tager lige spørgsmålene en af gangen.
1)
Så du mener at serien M4A3 kun havde “wet storage”, og ikke at begge typer af storage fandtes i M4A3 serien, som beskrivelsen siger?

Det enkelte svar er nej. Overganger fra wet stowage til dry stowage skete i forbindelse med at chaufføren og "co-driver" fik større luger og front pansringen blev ændret fra 56° til 43°. De tidlige M4A3s havde små luger og front panser på 56° og dry stowage, ligesom alle andre tidlige Shermans. Den model du har kan kun blive en sen M4A3. Se følgende site for alt at vide om Shermans!
http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/index.html

2)
Hvad så med den cupola? Skulle jeg vælge den gamle eller den nye type, når jeg vil lave en kampvogn fra sidst i 1944?

Du kan bruge begge typer cupolaer. Den tidlig type blev brugt også sent i krigen.

3)
Og hvad for farven havde undersiden af lågerne, olive drab eller lysegrå?

OD! Aldrig hvid eller lyse farver, undtagen nogle gange i parader.

4)
Håndsvinget har jeg allerede limet på, men ikke “brættet” B25 henover det. Så jeg kan godt demontere det igen, tror jeg.

Hvis ikke du kan tage den af, dæk det bare med brættet og hav noget sløring eller pressening hængende.

Håber det hjælper!

mvh
John
« Senest Redigeret: September 28, 2018, 21:52:45 pm af Berwick »
Logget

wanderingjoe

• Gæst
« Svar #5 Dato: September 28, 2018, 21:46:07 pm »

(Apropos Shermans.
John: Jeg tænker at du må være den helt rette til at fortælle om der finder konverterings-sæt, så man kan ændre en Sherman til en DD-Sherman?  ;) Jeg ved at der findes nogle (RASENDE DYRE) komplette resin sæt af en hel DD-Sherman, men jeg tænker at der da også må være nogen der har lavet et par "småting", så man kan bygge en DD-model? :) )

Hej Steen,

Desværre er der kun resin sæt, enten som hele sæt eller konverteringer.

mvh
John
Logget

wanderingjoe

• Gæst
« Svar #6 Dato: September 28, 2018, 21:51:37 pm »

Én ting til!

En underlig ting som Tamiya har lavet med deres Sherman sæt er, at der ikke er noget der dækker over bælterne. Dvs, at man kan se igennem lugerne lige ned til bælterne. Der er dog et fix for problemet:
https://www.archertransfers.com/ASSETS/ShermanFix.pdf

mvh
John
Logget

Sherman

• Lettere øvet
  • **
« Svar #7 Dato: September 30, 2018, 00:52:18 am »

Puha, der er MEGET info på den site sherman_minutia. Forvirrende meget.

Så fandt jeg f.eks. et billede af en M4A4 med et håndsving bagpå. Den var godt nok fransk ,så .... alors .... måske skal jeg se bort fra det .... du ved  8) franskmand.

wanderingjoe

• Gæst
« Svar #8 Dato: September 30, 2018, 10:54:20 am »

Så fandt jeg f.eks. et billede af en M4A4 med et håndsving bagpå. Den var godt nok fransk ,så .... alors .... måske skal jeg se bort fra det .... du ved  8) franskmand.

Det er hvad man kalder en M4A4(t). Det er en M4A4 med en motor fran en M4. Franskmændene fik en del M4A4 men havde ikke reservedel nok til motorerne. Der var tilgængæld masser af ødelagte M4 og M4A1 som de kunne tage motorer fra.

John
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #9 Dato: Oktober 22, 2018, 17:34:45 pm »

Og så har du lavet en lille slåfejl, John: frontpanseret blev ændret fra 56 grader til 47 do. som skrevet står på det franske site ;)

Resicast fra Belgien lavede for flere år siden en (ganske rigtig DYR) DD Sherman helt sæt i resin. Den er dog ikke længere på hans program.

Fint tip fra Archer. Formations fra USA lavede tidligere lignende dækkeplader for området over bælterne i resin. På undersiden af dækpladerne havde de detaljeret en 'drainplug' - var det for smøreolie eller benzin? 
« Senest Redigeret: Oktober 22, 2018, 17:38:42 pm af runcare »
Logget

wanderingjoe

• Gæst
« Svar #10 Dato: November 18, 2018, 09:34:10 am »

Tak Niels!

Det er s'føli 47 grader. Jeg ved ikke hvad der gik af mig :D

John
Logget