Meget tyder på, at betontårnet (Maus V1) var forsynet med en bund, så der ikke var nedgang til undervognen. Der kan selvfølgelig have været luger i bunden, men da der bare er et hul i toppen uden nogen form for luger eller dæksel, er der vel ikke gjort så meget ud af det. Det var der jo bare for vægtens skyld. Hilary Doyle angiver på sin tegning, at der var hul ned, men så ville nogle af de personer man ser stå i tårnet, være faldet ned i undervognen, for de står lige hvor han angiver at hullet er.
Man kan på mange billeder se, at det personel der står i det åbne tårn, står lidt højere end dem der står på dækket udenfor. Det betyder at bunden i tårnet nok ligger 20-30 cm højere end dækket. Jeg formoder, at det ellers bare var en tom skal. Der var jo intet der skulle fungere eller bruges til observation bortset fra det ene “vindue” fremefter og 3 bagud. De ser også ud til bare at være huller uden nogen form for luger eller andet.
Trykflasker både foran og bagved er set på både den gule og den camouflerede udgave.
På billeder af den efter den blev camoufleret, ser det ud som om tårnhullet blev forsynet med en presenning tilpasset hele overdelen. Med den løsning slipper du uden om interiøret.
Laver du den udgave, så husk stjernerne på tårnet og hammer og segl på undervognen.
Ref. Thomas Jentz: Panzerkampfwagen Maus, Panzer Tracts 6-3: Schwere Panzerkampfwagen Maus and E 100 samt Waffen Revue nr. 16-20.
Hilsen Bjørn