Maleprocessen:
Jeg holder modellen adskilt i tårn (hvis modellen har et sådanne), undervogn og vejhjul/ bælter. Jeg forsøger at holde antallet af usammensatte dele på et absolut minimum idet jeg ofte synes limning efter maling resultere i ulykker.
Modellen klargøres til maling enten ved et bad i lunken vand og lidt opvaskesæbe eller den afsprittes med husholdningssprit. (det er altså ikke altid jeg selv husker at gøre dette og synes egentligt sjældent det er endt i katastrofe).
Det er dog vigtigt at få lagt en grundmaling på modellen, særligt hvis man efterfølgende arbejder med akryl (som Vallejo, AK eller Ammo by Mig) men også hvis der er brugt aftermarked dele som resin eller etch. Førnævnte firmaer producere selv akrylgrunder, men oftest så benytter jeg mig af en grå eller sort spraydåse fra jem og fix eller lignende steder. Her skal man huske at holde god afstand når den påføres og små tynde lag. Ellers risikerer man at der hurtigt opstår løbere eller appelsinhud (ujævn overflade).

Efter grunderen har fået god tid til at hærde kan man begynde at give modellen de rigtige farver. Jeg plejer at give den nogle dage, men der gå ofte længere tid afhængig af hvor meget ”pres” der er på arbejdsbordet både udenfor og indenfor modelbygningen.
Her er det, som med så meget andet mange forskellige ”skoler” indenfor bemaling og jeg skal ikke være smagsdommer for det ene eller andet synspunkt men bare berette om min egen tilgang. Det står alle frit for at være enig eller uenig.
Ligesom jeg aldrig er gået ekstremt til værks i forhold til typer, årgange og om den kampvogn fra den eller den fabrik på det eller det tidspunkt nu også havde den eller den tingest siddende der eller der, ligeledes har jeg det med farverne.
Nogle bygger modeller for at opnå en så tæt på 100% nøjagtig kopi af originalen som muligt. Jeg bygger fordi jeg har det sjovt med det og så må det også gerne se godt ud i mine egne øjne. Her er det at visse skalaeffekter komme i spil, effekter som måske vil være overdreven hvis det var på et ægte køretøj, men som bare får en model til at træde frem fra en ellers kedelig brun/grøn klump plastik.
Den her aktuelle Pz III skal udføres i den såkaldte white wash. Så første skridt på vejen er at give kampvognen dens oprindelige panzergrå farve.
Første lag af grå påføres over hele modellen. De efterfølgende tre til fire lag grå bliver lysnet mere og mere. Den helt lyse lægges kun på de mest markante kanter og højest punkter for eksempel tårnet. Den såkaldte moduleringsteknik. Altså noget med at tage naturlige lysforhold med ind i betragtning i selve bemalingen.

Man kan med fordel bruge en post-it eller et stykke papir for at lave lidt skarpe kanter på markante knæk på vognen. Denne teknik skal simulere lysfald på vognen.
Efter modellen har fået sin grundfarve og ved hjælpe af modulationen (lysning af farven) har vi sådan set allerede igangsat den efterfælgende weathering.
Inden den egentlige weathering igangsættes maler jeg udstyr som spade, jacklift, gummi på vejhjul og hvad der ellers hænger af udstyr på vognen med pensel.


Når alt er malet på denne måde, påføres et lag klar blank lak. I dette tilfælde brugte jeg en gloss lak fra AK. Dette gøres for at beskytte den lidt sarte akrylmaling til efterfølgende weatheringprocesser og for at klargøre til decals.
Decals påføres gerne med hjælp fra en blødgører afhængig af hvilke detaljer mærket skal gå henover, enten micro set el. sol eller tilsvarende fra Daco.
Mærkerne forsegles herefter med et let spray igen af gloss lak.
Da denne vogn skal være med whitewash, påføres, efter noget hærdning af malingen, et lag hårlak. Man kan også købe såkaldt chipping medium men den billigste hårlak fra Coop fungere lige så godt.
Der kan nu påføres et lag hvid maling. Det skal være akryl eller laquer. Det er vigtigt ikke at lave et helt dækkende lag men variere påføringen. Det vil sige at man allerede her begynder at tænke på hvilke områder der vil være mere slidte end andre.

Den hvide maling fjernes som chipping med en pensel gjort fugtig med vand. Hårlakken genaktiveres og malingen ryger af.

Denne proces kan gentages for at opbygge flere lag hvorved man skaber mere dybde i white washen. Når man er tilfreds, forsegles det hele igen med et let overspray med gloss lak for at klargøre til de efterfølgende weatheringsprocesser.