Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2023, 08:55:02 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Aros Open 9-10 september 2023 - info og tilmelding her: https://arosopen.dk

Forfatter Emne: Dragon 6394 Panzer III Ausf J  (Læst 5321 gange)

Søren Timm

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
  • Galten
Dragon 6394 Panzer III Ausf J
« Dato: November 25, 2018, 15:21:23 pm »

Pz.Kpfw. III Ausf.J (2 in 1)
Skala: 1/35
Producent: Dragon
Kit. no: 6394
Udgivet: 2007

Indledende tanker:

Følgende beskrivelse, er udelukkende et forsøg på at beskrive hvordan jeg i skrivende stund griber et byggesæt an, samt i særdeleshed den efterfølgende bemaling og weatheringsproces.
Om man så synes der er ting heri man vil afprøve eller ej, det er selvfølgelig helt op til en selv.
Der er altså ikke tale om nogen form for facitliste.
Selv er jeg under konstant udvikling og ændre tilgang næsten fra sæt til sæt. Derfor vil følgende beretning med sikkerhed ikke være den samme hvis jeg skrev den om det næste byggesæt i stakken.
Fremgangsmåden er på nuværende tidspunkt et resultat af mange års erfaring indenfor modelbygningskunsten (har bygget siden jeg var en ret lille dreng, dog med den obligatoriske pause da studie, byture og piger var mere interessante).
Erfaring er selvfølgelig godt, men man skal i ligeså høj grad gribe chancen og benytte sig af alle de metoder og materialer, som er udviklet og fremlagt på diverse medier indenfor de seneste 10-15 år. Tilgængeligheden af tips og tricks, samt materiale er eksploderet, hvilket efter min mening udelukkende er en fornøjelse. Mange ting er virkelig nemt at tilgå. Desuden er jeg af den overbevisning at det ikke nyttet at gemme et sæt til man føler man har opnået en vis færdighed. Så får man nok aldrig bygget den. Spring ud i det og bliv bedre undervejs og byg for din egen tilfredsstillelse og ikke andres!
Hvis man godt kan lide bemalings/weathringsfasen så er det en god ide at vælge et godt byggesæt fra starten af, måske med et lavt antal dele så man ikke går død undervejs i selve byggeprocessen. Hvis man derimod kan lide et mere kompleks byggesæt så er der tonsvis af skønne sæt, samt endnu flere aftermarket produkter der kan tilføjes. Det er kun et spørgsmål om hvor detaljeret og præcis man ønsker sin model og selvfølgelig om man kan lide den udvidet byggeoplevelse.
Jeg er af den overbevisning at man skal bygge og male som man selv ønsker det og søge inspiration hvor man kan. Så er det underordnet om man ønsker 100% nøjagtighed eller what if. Man må gerne finde inspiration i andres modeller og stræbe efter tilsvarende resultater, men man skal ikke lade sig gå på hvis det ikke lykkes i første forsøg.
Så skal man også huske at der findes uendelige mange hobbies eller afarter/grene indenfor vores hobby. Det være sig autenticitet indenfor maling, enheder, historie, typer osv. osv. listen er uendelig, men det er ikke alle der har samme hobby inden for hobbyen husk det!
Som den skarpe læser måske studsede over, så skrev jeg ovenfor modelbygningskunsten. Dette var med fuldt overlæg, idet jeg er af den overbevisning at modelbygning og maling ligger tættere på en kunstform end på at skabe en 1:1 kopier af den virkelige verden. I ordet kopi ligger betydningen allerede. Man kan ikke genskabe virkeligheden i skalaform, det vil altid være en kopi. Så kan man i mine øjne ligeså godt få kopien til at se indbydende og interessant ud.
Med disse ord lad os derfor kaste os ud i det og bygge samt male en model. Valget blev Dragons Pz.Kpfw. III Ausf.J (2 in 1) sæt nr. 6394.

Logget
venlig hilsen

Søren Timm Christensen

Færdiggjorte projekter 2021:
F-104G Starfighter, 1:48 Hasegawa (Eduard, NATOfighter). BAF
F-15 Eagle, 1:48 Hasegawa
F-18B, 1:48 Hasegawa
BF-109 G-6., 1:48 Eduard

http://www.aros-aamk.dk/

Søren Timm

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
  • Galten
Sv: Dragon 6394 Panzer III Ausf J
« Svar #1 Dato: November 25, 2018, 15:30:40 pm »

Byggeprocessen:
Ingen kvaler Dragon levere. Dragon sæt er måske ikke de billigste man kan få fingrene i, men til gengæld så er der mange stumper med i sættene, så din spares box hurtigt vil begynde at flyde over.

Jeg er godt klar over at Dragon ofte er blevet udskældt for rodet og ofte overkomplicerede byggevejledninger med flere fejl. Men Ok, der er fejl her og der, men hvis man er modelbygger som går op i 100% nøjagtighed, så fanger man jo nok disse fejl alligevel og får dem rettet til undervejs. Hvis ikke så ligner det i mine øjne stadigvæk det det skal også selvom den lille del der eller der måske ikke sad på netop denne type.
Hvis man godt kan lide at bygge en model og male den bagefter, så gør det måske ikke altid helt så meget om en Ausf. et eller andet, fra år/måned det eller det, nu også havde møtrikken siddende der eller der og at den dims blev/ eller blev ikke monteret før august 1944 og på hvilket frontafsnit osv. osv.
Dragon har i løbet af det sidste årtier leveret utrolige mange fine sæt. De gamle sæt fra Dragon kunne godt have problemer med pasformen og nogle til tider bløde detaljer. Dette er ikke længere tilfældet. Hvis man er nybegynder ud i modelbyggekunsten kan man med fordel starte med et Tamiya sæt, som jo bare passer sammen, men som ikke altid har samme valgmuligheder for at lave forskellige udgaver som i Dragons sæt.

her er navnet på vejhjul rettet til (vist noget med nogle rettigheder)
Sættet jeg her bruger som eksempel er næsten bygget ud af æsken. Eneste ændring er udskiftning af sættets magic tracks med winterketten fra Friul samt delvis toolclamps fra Aber og lidt kobbertråd til lygter.

Jeg vil ikke beskrive selv byggeprocessen ret meget. Med kampvognsmodeller samler jeg så meget som muligt. Holder vejhjul og bælter samt tårn adskilt men ellers limer jeg alt på modellen. Man kan gøre et par ting for at få modellen til at se mere ”rigtig” ud under byggeprocessen. Den vigtigste er selvfølgelig at rense delene for støbegrater. Herefter er det vigtigt at afprøve pasform inden der limes. Det kan være der igen skal slibes lidt inden lim påføres for at det hele passer også så man ikke skal i gang med alt for meget spartelmasse med efterfølgende slibning. Man kan vælge at udskifte del med photoetch eller resin men det er ikke et must, særligt ikke med de nyere sæt.
Enkelte sæt kan med fordel friskes op med nye svejsninger eller med zimmerit på de tyske kampvogne fra 2. Verdenskrig. Desuden vil udstyr og andet løsøre, samt en figur eller to give liv til en model.
I det her tilfælde har jeg ikke benyttet mig af disse dele.

klar til maling. eneste dele der holdes adskildt er vejhjul og tårn samt bælter
« Senest Redigeret: November 25, 2018, 15:32:30 pm af Søren Timm »
Logget
venlig hilsen

Søren Timm Christensen

Søren Timm

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
  • Galten
« Svar #2 Dato: November 25, 2018, 16:01:18 pm »

Maleprocessen:
Jeg holder modellen adskilt i tårn (hvis modellen har et sådanne), undervogn og vejhjul/ bælter. Jeg forsøger at holde antallet af usammensatte dele på et absolut minimum idet jeg ofte synes limning efter maling resultere i ulykker.
Modellen klargøres til maling enten ved et bad i lunken vand og lidt opvaskesæbe eller den afsprittes med husholdningssprit. (det er altså ikke altid jeg selv husker at gøre dette og synes egentligt sjældent det er endt i katastrofe). 
Det er dog vigtigt at få lagt en grundmaling på modellen, særligt hvis man efterfølgende arbejder med akryl (som Vallejo, AK eller Ammo by Mig) men også hvis der er brugt aftermarked dele som resin eller etch. Førnævnte firmaer producere selv akrylgrunder, men oftest så benytter jeg mig af en grå eller sort spraydåse fra jem og fix eller lignende steder. Her skal man huske at holde god afstand når den påføres og små tynde lag. Ellers risikerer man at der hurtigt opstår løbere eller appelsinhud (ujævn overflade).

Efter grunderen har fået god tid til at hærde kan man begynde at give modellen de rigtige farver. Jeg plejer at give den nogle dage, men der gå ofte længere tid afhængig af hvor meget ”pres” der er på arbejdsbordet både udenfor og indenfor modelbygningen.
Her er det, som med så meget andet mange forskellige ”skoler” indenfor bemaling og jeg skal ikke være smagsdommer for det ene eller andet synspunkt men bare berette om min egen tilgang. Det står alle frit for at være enig eller uenig.
Ligesom jeg aldrig er gået ekstremt til værks i forhold til typer, årgange og om den kampvogn fra den eller den fabrik på det eller det tidspunkt nu også havde den eller den tingest siddende der eller der, ligeledes har jeg det med farverne.
Nogle bygger modeller for at opnå en så tæt på 100% nøjagtig kopi af originalen som muligt. Jeg bygger fordi jeg har det sjovt med det og så må det også gerne se godt ud i mine egne øjne. Her er det at visse skalaeffekter komme i spil, effekter som måske vil være overdreven hvis det var på et ægte køretøj, men som bare får en model til at træde frem fra en ellers kedelig brun/grøn klump plastik.
Den her aktuelle Pz III skal udføres i den såkaldte white wash. Så første skridt på vejen er at give kampvognen dens oprindelige panzergrå farve.
Første lag af grå påføres over hele modellen. De efterfølgende tre til fire lag grå bliver lysnet mere og mere. Den helt lyse lægges kun på de mest markante kanter og højest punkter for eksempel tårnet. Den såkaldte moduleringsteknik. Altså noget med at tage naturlige lysforhold med ind i betragtning i selve bemalingen.

Man kan med fordel bruge en post-it eller et stykke papir for at lave lidt skarpe kanter på markante knæk på vognen. Denne teknik skal simulere lysfald på vognen.
Efter modellen har fået sin grundfarve og ved hjælpe af modulationen (lysning af farven) har vi sådan set allerede igangsat den efterfælgende weathering.
Inden den egentlige weathering igangsættes maler jeg udstyr som spade, jacklift, gummi på vejhjul og hvad der ellers hænger af udstyr på vognen med pensel.

Når alt er malet på denne måde, påføres et lag klar blank lak. I dette tilfælde brugte jeg en gloss lak fra AK.  Dette gøres for at beskytte den lidt sarte akrylmaling til efterfølgende weatheringprocesser og for at klargøre til decals.
Decals påføres gerne med hjælp fra en blødgører afhængig af hvilke detaljer mærket skal gå henover, enten micro set el. sol eller tilsvarende fra Daco.
Mærkerne forsegles herefter med et let spray igen af gloss lak.
Da denne vogn skal være med whitewash, påføres, efter noget hærdning af malingen, et lag hårlak. Man kan også købe såkaldt chipping medium men den billigste hårlak fra Coop fungere lige så godt.
Der kan nu påføres et lag hvid maling. Det skal være akryl eller laquer. Det er vigtigt ikke at lave et helt dækkende lag men variere påføringen. Det vil sige at man allerede her begynder at tænke på hvilke områder der vil være mere slidte end andre.

Den hvide maling fjernes som chipping med en pensel gjort fugtig med vand. Hårlakken genaktiveres og malingen ryger af.

Denne proces kan gentages for at opbygge flere lag hvorved man skaber mere dybde i white washen. Når man er tilfreds, forsegles det hele igen med et let overspray med gloss lak for at klargøre til de efterfølgende weatheringsprocesser.
Logget
venlig hilsen

Søren Timm Christensen

Søren Timm

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
  • Galten
« Svar #3 Dato: November 25, 2018, 16:16:24 pm »

Weatheringprocessen:
Det er her det for alvor begynder at blive sjovt. Dette er selvfølgelig for egen regning, idet andre jo kan have større fornøjelse af at bygge. Ok indrømmer at det ikke altid er weatheringsprocessen jeg ser frem til, idet det ofte kræver god tid og kan svine byggebordet betragteligt til.  Spørgsmål omkring hvor meget eller lidt man skal klaske på i form af mudder, støv, skrammer og lignende er jo selvfølgelig også, som så meget andet i modelbyggekredse et spørgsmål om smag og behag. Derfor vil jeg bare beskrive hvad jeg plejer at gøre. Altså ikke her tage stilling til om det er realistisk med så mange skrammer på en tysk kampvogn, da de ofte kun fik få uger ved fronten inden nedkæmpning, eller den kørte i stykker med tekniske problemer, men igen tænke på hvad der vil få modellen til at springe en beskuer i øjnene.
Det er blandt andet med weatheringsprocessen at modellens historie kan fortælles. Det er nemlig, i min mening, det en model skal gøre. Ved hjælp af denne historie bliver den interessant at beskue og sætte muligvis tankerne i gang. Det er bare lidt som om at mudder, støv og skrammer gør dette bedre end en nymalet kampvogn direkte fra fabrikken. Dermed ikke sagt det er forkert hvis det er den historie man vil fortælle. Igen ikke et udtryk for smagsdommeri  i forhold til hvordan man skal udfører eller udfolde sine modelbyggetekniske- og modelkunstneriske egenskaber da det står enhver frit for.
Når det gælder weathering af byggesæt så er jeg efterhånden næsten udelukkende begyndt at bruge oliemaling. Altså den slags som kunstmalere benytter sig af. Særligt mærket Winsor & Newton er gode og en tube holder de fleste modelbyggeres levetid ud. Der laves også oliemaling til modelbyggere Abt.502 og Ammo by Mig’s nye Oilbrushes.
Oliemaling af denne slags kan bruges på mange måder. Filter, washes, pinwashes, fading og alt muligt andet.

Jeg begynder som regel med en pinwash som lægges rundt om alle detaljer på vognen. Dette skaber skygge og en begyndende opbygning af skidt og snavs på modellen. når det er tørret lidt op brugen en pensel fugtet med fortynder til at gøre overgangene knap så skarpe og washen kan fjernes hvor den ikke skal være.

Man kan så forstærke skygge/lys virkemidlerne på de forskellige dele af vognen ved at lægge mørk og lys oliefarve på udvalgte steder.
Oliemaling er også fortrinligt til at simulere støv, skidt samt spildt olie osv. Igen et spørgsmål om smag og behag på hvor meget man vil tilføre. Det gode ved oliemalingen er at det giver en god tid til at arbejde med det, samt at fjerne det igen hvis man ikke er tilfreds. Prøv dig frem.
jeg valgte at give endnu et lag hårlak og lidt hvid efter pinwash da jeg synes der manglede noget dybde i whitewashen

Når man således har leget sig lidt frem, ender man jo unægtelig et sted hvor man bør stoppe. I tilfældet med min pz. III synes jeg der manglede noget mudder/frossen jord og evt. lidt sne. Derfor lavede jeg en blanding af pigment, gips og akrylresin. Dette blev påført undervognen. For at få det til at variere i farven blev der lagt lidt wash på i forskellige mængder og tilført lidt tørt pigment som blev fastholdt med en fixer.

Selve bælterne som i dette tilfælde var fruil af hvidmetal blev dyppet i en bruneringsvæske (ushi) og igen påført en let pinwash samt lidt af den føromtalte mudderblanding. Hvid pigment blev brugt for at simulere vådt sne.

Det hele afsluttet med et let lag lak af den type man nu kan lide. Et sted imellem satin og matt synes jeg passer bedst idet en fuld matt overflade ofte kan gøre de weatheringsdetaljer man nu har brugt lidt tid på til at se flade ud.

ja det var så det  :)

God fornøjelse med en skøn hobby.
« Senest Redigeret: November 28, 2018, 10:36:33 am af Søren Timm »
Logget
venlig hilsen

Søren Timm Christensen

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #4 Dato: November 25, 2018, 22:28:39 pm »

Tillykke med den.
Den er sgu blevet fed. Fed vinter camo effekt du har fået lavet der 👍.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #5 Dato: November 26, 2018, 12:14:43 pm »

Super indlæg - meget lærerigt og inspirerende - tak for det. Jeg er glad for at konstatere, at jeg følger dig 90 % af vejen.

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- F-2A Mitsubishi (Hasegawa 1/72)
- F-100 Super Sabre (Italeri 1/72)
- FB-111A Aardwark (Hasegawa 1/72)
- Yak-28P Brewer (A-model 1/72)
- SU-17 Fitter (Modelsvit 1/72)

klaus post

• Modelbygger
« Svar #6 Dato: November 26, 2018, 14:43:02 pm »

Super fortælling om byggeprocessen og et fantastisk resultat vh Klaus
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #7 Dato: November 29, 2018, 22:01:30 pm »

Hej Søren.
Jeg har gemt dit indlæg så der var tid til at læse det et par gange og komme ind i din udførlige beskrivelse som du skriver spændende og indlevende. Tommel op.

Super lækker vogn med de fedeste bælter til en pz III. De gør bare et eller andet ved udtrykket.

Du beskriver rigtig godt din process og det er meget inspirerende at læse, du behøver dog efter min mening ikke at forklare så mange gange at smag og behag er individuelt  ;)

Flere fede artikler tak :-D

Hilsen Lars.
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Søren Timm

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
  • Galten
« Svar #8 Dato: November 29, 2018, 22:30:24 pm »

Tak for de pæne ord.
Enig i at flere lidt længere byggetråde/artikler vil gavne.
Det er selvfølgelig smag og behag  ;) :D ;D
Logget
venlig hilsen

Søren Timm Christensen

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
« Svar #9 Dato: November 30, 2018, 16:14:39 pm »

Hej Søren rigtig,

Mange tak for en detaljeret gennemgang og tillykke med det (som sædvanlige) flotte resultat.

Byggeprocessen i 1/72 og 1/35 er nok ikke helt det samme så når jeg går i gang med min 1/35 Panther D vil jeg støtte mig til din beskrivelse.

/ Søren 72
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Musashi  - Fujimi 1:700
 Me 109 G6 - Hasagawa 1:72
 Me 109 F4 - A-Z Models 1:72
 Ferdinand  - Dragon 1:72
 Tiger 1 - Zvezda 1:72

Søren Timm

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
  • Galten
« Svar #10 Dato: December 08, 2018, 17:21:45 pm »

Der var en som spurgte om ikke der skulle noget bagpå. Så derfor er denne trækonstruktion blevet påført
Logget
venlig hilsen

Søren Timm Christensen

Ole Østergaard

• Modelbygger
« Svar #11 Dato: December 16, 2018, 11:21:57 am »

Superfed pz. III og fint doseret mængde info og billeder til inspiration.
Tillykke med et flot resultat
Logget

Søren Timm

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
  • Galten
« Svar #12 Dato: Januar 05, 2019, 15:37:47 pm »

Så er den endelig helt afsluttet. En figur og lidt udstyr bagpå.
Logget
venlig hilsen

Søren Timm Christensen

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #13 Dato: Januar 05, 2019, 15:47:54 pm »

Ja som alt du rør ved er denne også super godt lavet fed vinter camo flot figur
Total flot model du har fået lavet.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #14 Dato: Januar 05, 2019, 16:33:52 pm »

Flot Søren. Det er en fed model.
Jeg er ret vild med den frosteffekt du har lavet nederst på hans jakke.
Logget
Per Madsen