Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 12:29:21 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: A-4E/F Skyhawk (Hasegawa 1/72)  (Læst 2959 gange)

Thomas M G

• Modelbygger
A-4E/F Skyhawk (Hasegawa 1/72)
« Dato: Marts 21, 2019, 15:59:33 pm »

Hej

Jeg springer også lige på og tager et tilbagefald til fly i 1/72 - der hvor det hele startede.

Det bliver nok lige ud af boksen, og som I kan se på billedet, så har jeg for lang tid siden lavet en tilsvarende Skyhawk. Mit mål kan derfor være at se, om jeg ikke kan lave den lidt bedre... Jeg overvejer også at lave den i en flyvende udgave, men det må tiden vise.

Jeg ved ikke helt hvornår jeg kommer i gang, og nemmere bliver det ikke, da Tamiyas nye Sheridan er landet sammen med Skyhawken.

God byggelyst derude.

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- A-4E/F Skyhawk (Hasegawa 1/72)
- Warrior MCV (Academy 1/35)
- Lansen J32 (Heller 1/72)
- F-104 Starfighter (Hasegawa 1/72)
- SU-24M Fencer (Zvezda 1/72)

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
Sv: A-4E/F Skyhawk (Hasegawa 1/72)
« Svar #1 Dato: Marts 21, 2019, 17:18:42 pm »

Nøj hvor den minder mig om Monograms gamle 1/48 udgivelse som jeg byggede i sidste århundrede ;)
Logget
Per Madsen

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: Marts 22, 2019, 20:26:54 pm »

Velkommen til kampagnen, Thomas.

Det bliver sjovt at se din nye Skyhawk ved siden af den gamle. :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #3 Dato: April 15, 2019, 20:14:46 pm »

@Per: Det glæder mig at den vækker minder:-)

@Jens: Ja, jeg er også spændt - jeg har ikke bygget særligt meget fly på det sidste, så der er ingen garanti for fremskridt.

Jeg skal lige have lukket en M551 Sheridan ned inden for de kommende par uger, og så skal jeg i gang!

Et spørgsmål til alle jer kloge og dygtige modelbyggere: Når jeg laver kampvogne, så bruge jeg typisk spraydåser fra Tamiya. Jeg har forgæves ledt efter den rigtige grå farve til A-4 på spray, men det er ikke rigtig lykkes mig. Er der nogen, der ved, om det er muligt. Alternativet er pensel, eller at jeg endelig træder ind i de voksnes rækker med en airbrush.

Det er spændende at følge jeres byg.

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Maj 10, 2021, 20:37:53 pm »

Så skete det - hermed mit ydmyge bidrag til Skyhawk-kampagnen 2019! Der kom lige en række byg i vejen for min Skyhawk – primært panser, men også et par fly – så et er ikke fordi, at jeg har ligget på den lade side. Efter lidt frem og tilbage så fik jeg dog hul på bylden af dette noget bedagede og simple sæt fra Hasegawa. Jeg valgte at bygge den samme version som sidst (ca. for 15 år siden), og dermed bragte jeg mig også for alvor i en situation, hvor jeg kunne se mine evt. fremskridt eller mangel på samme!

Lidt om bygget og billeder nedenfor:
- Pasformen var ikke god! Det kan godt ses flere steder, og det er her, at jeg som den middelmådige modelbygger, jeg er, savner mulighed for pigment og mudder, som jeg kender det fra panser😊
- Det absolut største skift for mig som modelbygger har været anvendelsen af airbrush samt en del yderligere værktøj. Jeg forsøgte mig med variationer i farven med brug af sort og hvid. Desværre var Tamiya’s Light Grey alt for mørk (tog ikke et billede af det). Gode råd var dyre, men jeg valgte at tage chancen med en Light Gull Grey fra Hataka Rød serie. Jeg var presset over Light Gull Grey, og jeg overvejede at finde den brune sæbe frem og starte forfra eller blot droppe det hele. Gode kræfter i vores facebook gruppe meddelte dog, at farven var inden for tolerancen – tak😊
- Mask passer til Hobby Boss sættet, så det var ikke helt i vinkel til Hasegawas.
- Anti-glare og næsen er malet med pensel, og det koster på udtrykket anno 2021!
- Weathering er lavet ved brug af Tamiya Panel Liner Black og Grey.

Billeder:

Omkring bevæbning valgte jeg at sætte et par Walleye bomber på (en optisk guidet bombe med et kamera i næsen, hvor piloten kan markere målet, hvorefter bomben selv styrer mod målet ved hjælp af kameraet). Walleyes blev brugt i begrænset omfang under Vietnam-krigen, men generelt havde de en god effektivitet mod visse større, men ikke befæstede mål. Sandsynligheden for, at netop denne maskine har brugt Walleyes er nok nær nul, men jeg har valgt at se bort fra den historiske akkuratesse! Bemærk, at jeg valgte at kæle lidt for detaljen ved at file næsen ned og så montere overskydende forlygteglas fra en Stryker i 1/35 for at synliggøre optikken.

Det store spørgsmål er så – er jeg blevet en bedre modelbygger? Tja måske. På nogle områder er jeg blevet mere grundig og stiller større krav til mig selv. Jeg har også fået bedre redskaber og væsentlig mere viden. Mine evner inden for airbrushing er stadig begrænsede, og jeg tager fortsat chancer, da min utålmodighed (lysten til at blive færdig) kan overskygge for de helt rigtige valg.

I kan sammenligne lidt nedenfor - forhåbentligt kan I godt se, hvad der er den nye og gamle!

Nå, men nu er jeg kommet i mål, og den lille Skyhawk har fået en fin plads på hylden, hvor den fortjener at være😊

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Maj 11, 2021, 21:34:08 pm »

Hej Thomas

Tillykke med resultatet. Det er tydeligt at se forskel på de to, og at du har rykket dig. Når du henviser til den ringe pasform, og at du savner ting at camouflere småfejl med, synes jeg altså, det hører med, at du har bygget en model med hævede panellinjer. Alene dét er en udfordring i bestræbelsen på et godt resultat, da man meget nemt kan ødelægge/fjerne dem, når man tilpasser (især sliber) delene. Med det i betragtning synes jeg virkelig, det er godt gået.

Vh
Jacob
Logget

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #6 Dato: Maj 12, 2021, 08:11:14 am »

Hej Jacob

Tak for de pæne ord - det glæder mig :)

Ja, jeg skulle nok have taget et nyere sæt fra Airfix eller HobbyBoss, men til gengæld var sættet fra Hasegawa meget hurtigt samlet.

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:

SteenB

• Bygger som en pro
  • Gammel og så alligevel “ny” modelbygger
« Svar #7 Dato: Maj 12, 2021, 13:54:18 pm »

Hej Thomas

Jeg vil klart tilslutte mig Jacobs “skudsmål” af din nyeste Skyhawk; den er “ikk’ så ringe endda”!! ;)

Og jeg synes bestemt du er sluppet rigtigt fint fra airbrushingen. Jeg husker selv - med en vis portion rædsel - hvor dårligt jeg klarede mine første modeller med airbrush. :o Men det er med det, som det er med så meget andet; øvelse giver efterhånden en mere sikker hånd. Så bare klø på! 8)

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #8 Dato: Maj 12, 2021, 14:32:19 pm »

Tak Steen :)

Ja, heller ikke airbrushing er en eksakt videnskab, og det ser altid så pokkers let ud på Youtube. Jeg arbejder mest med Tamiya og Mr. Hobby, der er nemme nok, mens Hataka (Rød) godt kan drille mig, men rent farvemæssig er de pæne.

Nå, men det næste fly får i hvert fald sænkede panellinjer, men spørgsmål er om det ikke lige skulle blive til en kampvogn inden da :)

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter: