Danske Modelbyggere Forum

• April 02, 2020, 21:18:55 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Messerschmitt Bf109 G-6, diorama  (Læst 3013 gange)

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Sv: Messerschmitt Bf109 G-6, diorama
« Svar #15 Dato: September 14, 2019, 16:46:05 pm »

Som det ses på nogle af de forgående billeder er jordoverfladen lidt blank de steder hvor der ikke er græs. Jeg giver derfor overfladen en blanding af Vallejo Pigments "Light Siena" og Pigment Binder.

Her er blandingen stadig våd.

Og her efter nogle timers tørring.

Der er også blevet påført nogle oliepletter.
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #16 Dato: September 14, 2019, 17:09:08 pm »

Jeg ville også have nogle spor efter flyet i overfladen.
De blev lavet med en "modelerpen" af træ og en linial. Sporet efter halehjulet er ikke helt centreret, så personellet må jo have skubbet flyet skævt ind. ;)

Logget

klaus post

• Modelbygger
« Svar #17 Dato: September 15, 2019, 10:47:50 am »

Hej Martin det ser godt ud hvis du vil have lidt tips og tricks kan du skrive PLASMO på you tube han laver et diorama noget lignede dit vh Klaus
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #18 Dato: September 15, 2019, 12:15:23 pm »

Hej Martin det ser godt ud hvis du vil have lidt tips og tricks kan du skrive PLASMO på you tube han laver et diorama noget lignede dit vh Klaus

Ja han er en "skrapsak"! :) Lidt af en "kunstner" hvor jeg nok mere er en "ufaglært håndværker". ;)

Går ud fra at det er den med en Focke-Wulf 190 du tænker på.  ;)
Kan se at det ikke er helt de samme sæt vi bruger, men "stemningen" er noget af den samme.
(Noget man åbentbart skal passe meget på i den amerikanske musikbrance, hvis man ikke skal have en sag på halsen!  8) ) Nå det var lidt af et sidespor.
Det er altid sjovt at se når man nu tror at man selv har fået en fantastisk ide, at der så findes tonsvis af lignende eksempler på nettet.  ;D
Kan se at han har et Tiger II-diorama som minder meget om et jeg lavede for flere år siden (godt nok i 1:35).
Hvis man ikke er 100 % scratch-bygger er det nok svært at opfinde "den dybe tallerken" inden for vores hobby.  ;D

Altid godt med de YouTube-videoer. Der er mange gode tricks og ofte nye metoder til flotte resultater med små virkemidler.

/Martin

« Senest Redigeret: September 15, 2019, 12:17:13 pm af Martin_S_T »
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #19 Dato: September 15, 2019, 14:18:25 pm »

For at få lidt mere "liv" ville jeg lave en presenning til det lille brændstofdepot.

Til det første forsøg brugte jeg Milliput Standard "Yellow-Grey", som jeg kørte igennem en pastamaskine for at få en tyndt og ensartet stykke. Det var ikke den store succes. Når materialet kom under et par mm begyndte det at sprække. Jeg forsøgte herefter, (efter en tur på nettet) at tilsætte babypudder. Det hjalp lidt, men stadig var det i mine øjne noget for tykt.

Jeg ville have en delvist oprullet presenning, så jeg skar en firkant ud og rullede den lidt op på skrå. Herefter formede jeg den over jordvolden.

Det var et ikke tilfredsstillende resultat. Jeg syntes at det mest af alt lignede noget marcipan på en kage!  ::)

En gang slibning og maling hjalp heller ikke det store.

Efter at have klaget min nød på Facebook, fik jeg bl.a. anbefalet at bruge "Green Stuff" som er et epoxymateriale. Så jeg gik på nettet igen og fandt en leverandør, da det ikke var noget den lokale pusher havde på lager.

Lige dele af det gule og blå materiale æltes sammen til det bliver grønt (green stoff) ;)

Når det har ligger i ca. en halv time er det noget nemmere at arbejde med, da det ikke længere klæber så meget. Det blev dyppet i vand og formet til en falde, hvorefter det fik nogle ture igennem pastamaskinen.

Har heller ikke her billeder af selve processen, da jeg havde nok med at holde tungen lige i munden.  ;D 

Hvis man er interesseret så kan jeg igen henvise til Andys Hobby Headquarters hvor der ligger en video med tips til arbejde med green stoff. https://www.youtube.com/watch?v=WckO9qShoRA

Nå men tilbage til mit projekt.

Igen skar jeg et stykke ud og formede det på samme måde hen over jordvolden. Ikke perfekt, men dog et bedre resultat end i forsøget med Milliput!

Af det overskydende materiale lavede jeg en flade mere og kastede den hen over de olie/bezintønder som jeg tidligere havde placeret på græsset.

Jeg synes selv af det sidste blev et bedre resultat. Dog skal der fjernes nogle mærker som blev lavet med den træpind som blev brugt til at forme presenningerne med.

Her har jeg påført Vallejo surface primer "German Dark Yellow".

Til sidst et lag 71.259 "Grey Violet RLM75"

« Senest Redigeret: September 15, 2019, 14:24:36 pm af Martin_S_T »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
« Svar #20 Dato: September 15, 2019, 17:52:31 pm »

Hej Martin.

Det ser rigtig godt ud - bedre og bedre faktisk!  :)

De græstotter med blomster foroven, som du anvender på side et, kan du huske hvilket firma de er fra? Og skulle du have et nummer på netop dem, ville det være spitze. ;)

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
Vought "Kingfisher" 1:48-Dio.
DH Dragon Rapide 1:48
Hawker Typhoon 1:48
Igang:
Lockheed P-38 Lightning 1:48
RSO/Dansk Vestkyst 1944 1:35-Dio.
Britisk inspektion af tysk mini-ubåd 1:35-Dio.
Kommende:
Citroen "Hold-up" i Paris 1944 1:35-Dio.
Renault UE + Bren Carrier "Last stand at Dunkirk 1940" 1:35-Dio.
Airspeed Horsa 1:35. "Pegasus bridge". Måske dio.
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35-Dio.
"Glacier Girl" - nødlandet i Grønland 1:48-Dio.
T-33 "Over Bay of Pigs" 1:48.
+ meget mere!

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #21 Dato: September 15, 2019, 20:49:14 pm »

De græstotter med blomster foroven, som du anvender på side et, kan du huske hvilket firma de er fra? Og skulle du have et nummer på netop dem, ville det være spitze. ;)

Mvh
Steen

Hvis det er dem med de lysegrønne blomster, så har jeg selvfølgelig smidt papstykket væk, men efter et kig på den lokales hjemmeside, så er jeg ret sikker på at det drejer sig om: NOCH 07024 "Grasbüschel XL Feldpflanzen grün veredelt"

http://odensehobby.dk/produkt/07024-graestotter-eng/#
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
« Svar #22 Dato: September 16, 2019, 06:15:12 am »

Hej Martin

Tak for svaret. :) Jeg havde netop en ide om, at det kunne være et NOCH-produkt, men man kan jo aldrig vide. Jeg tror at jeg skal have fat i en eller to stk. af dem, da jeg tænker at de fint vil kunne passe sammen med mit marehalm på “Vestkysten”.

Jeg må lige ind forbi Kim i Kochsgade. ;)

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
Vought "Kingfisher" 1:48-Dio.
DH Dragon Rapide 1:48
Hawker Typhoon 1:48
Igang:
Lockheed P-38 Lightning 1:48
RSO/Dansk Vestkyst 1944 1:35-Dio.
Britisk inspektion af tysk mini-ubåd 1:35-Dio.
Kommende:
Citroen "Hold-up" i Paris 1944 1:35-Dio.
Renault UE + Bren Carrier "Last stand at Dunkirk 1940" 1:35-Dio.
Airspeed Horsa 1:35. "Pegasus bridge". Måske dio.
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35-Dio.
"Glacier Girl" - nødlandet i Grønland 1:48-Dio.
T-33 "Over Bay of Pigs" 1:48.
+ meget mere!

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #23 Dato: September 16, 2019, 19:10:08 pm »

At babypudder skal være godt til at rulle puttymasse ud med, er nyt for mig. Har tidligere fået at vide af erfaren modelbygger at talkum skulle være sagen. Men det er vel også lidt af det samme materiale?

Green Stuff kan du også få fra Games Workshop (20 grams pakning) og Ammo of MIG (10 gram).
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #24 Dato: September 16, 2019, 20:12:25 pm »

At babypudder skal være godt til at rulle puttymasse ud med, er nyt for mig. Har tidligere fået at vide af erfaren modelbygger at talkum skulle være sagen. Men det er vel også lidt af det samme materiale?

Ja der er vist ikke den store forskel. Det virker i hvert fald. (Dog ikke godt nok til mit projekt) ;)

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #25 Dato: September 16, 2019, 21:45:59 pm »

Vil have lidt flere småting med.

Et af dem er at fastgøre presenningen med pløkke og reb.

Pløkke lavede jeg af et par stykker ståltråd og rebene af kobbertråd fra en ledning som jeg har slagtet.

En slange til tankning skal der også med. Kom godt nok til at ligne noget af en lakridsrulle. ;)

Den er fremstille af rund plast fra Evergreen, som jeg rullede på på et stykke gaffetape og herefter gav et par klatter lim. (Tamiya extra thin cement).

(Er også så småt begyndt at lime figurerne fast.)

Fandt dette billede på Pinterest. Det ligner gummimåtter som en lagt ud som beskyttelse på vingerne. (Nok en mangelvare i slutningen af krigen.)

Jeg brugte også her green stoff. Ikke et super resultat, men nu bliver der placeret en figur ovenpå så det går nok. ;)

Har også haft basen en tur i den vitrine som jeg har købt til projektet. ( Marster Tools Display Case 316 x 276 x 136 mm)

Den passede! ;)
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #26 Dato: September 17, 2019, 22:48:44 pm »

Det lakker så småt mod enden. (Tænk hvis det for en gang skyld skulle lykkes mig at færdigmelde et projek på dette forum!)  ;D

Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #27 Dato: September 18, 2019, 00:58:22 am »

Med hensyn til GreenStuff, så har man, i hvert fald tidligere, kunne købe det i Warhammerbutikker i DK.

Babypudder/talkum har jeg aldrig prøvet at tilsætte, men til gengæld kan man med stor succes blande en lille smule vaseline eller den der vaseline agtige creme man bruger til baby-numser, med GreenStuff. Det tager klisteret ud af puttyen og NEJ, det gør ikke puttyen fedtet bagefter.
Logget
Sturmer

klaus post

• Modelbygger
« Svar #28 Dato: September 18, 2019, 16:08:22 pm »

Jeg har set en på you tube som har talkum i vandet som han dypper det i flere gange mens han former det man kan også købe en rolling pin en rund akryl stang til at rulle det ud med
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #29 Dato: September 18, 2019, 16:38:12 pm »

Jeg brugte også kun babypudder i forbindelse med Millliput. Til green stuff anvente jeg vand,

/Martin
Logget