Nå men det var så den der figurmaling.

Der er nok mange "religioner" inden for dette felt.
Meget afhænger naturligvis af målestokken. Fra 1:16 op op efter i størrelse kan man få plads til mange detaljer og nuancer. Det kniber nok mere i 1:32, 1:35, 1:48 og helt "galt" bliver det da i 1:72/76.
Skal der laves øjne eller ej?
På dette område findes der nogle som er de rene kunstnere og andre (også kunstnere) som ved hjælp af små virkemidler som en god gang wash kan få figurernes "personlighed" til at træde frem. Når jeg har forsøgt mig med øjne i 1:35, så syntes jeg ofte at jeg er endt med et "Manga-resultat".

.. er nok bare mine evner der ikke rækker.

En anden ting som selvfølgelig også spiller ind, er kvaliteten af de enkelte figurer. Den er nok på kraftig vej op, ikke mindst i kraft af 3D-printerens komme. Jo bedre og jo mere detaljerede ansigter, jo mindre maling skal der til, .... syntes jeg.
Jeg ser en del på YouTupe, som med maling påfører skyggeeffekter, lidt som på et oliemaleri. Det er jeg ikke lige til, men det stammer muligvis også fra en tid hvor figurerne var ret "flade". Jeg kan godt lide at det er, som i den virkelige verden, lyset som der giver figuren liv, og at den derved ændre sig afhængig af vinklen lyset falder i, men som sagt stiller det krav til figurens kvalitet. Dem som jeg agter at bruge til dette projekt (fra ICM) ser ganske fornuftige ud. De virker større end dem jeg brugte til mit seneste projekt, men det kan skyldes at de er mere detaljerede. Har målt dem og omregnet fra 1:48 til 1:1 så er de ca. 1,80 m med hovedbeklædning.
Tilbage til det igangværende:
Denne gang har jeg valgt ikke at montere hovederne på figurerne inden ansigterne er malet.
I første omgang har jeg med airbrush påført Vallejo Primer.

... og derefter også med airbrush Vallejo 70.955 "Flat Flesh" som jeg fortyndnede med airbrush thinner (på øjemål).

Nu er det så min plan at jeg i bedste "Middelalderstil" vil sætte hovederne på pinde, så de bliver nemere at håndterer.
Herefter (eller nok før) vil jeg prøve at give dem en gang lak for at holde på malingen, da det er min erfaring at de underliggende lag ofte bliver opblødt, når der påføres nye lag. (Det er muligt at der sker det samme med den vandbaserede lak)

Kunsten er vist også ikke at påføre for tykke lag af gangen og tværre penslen for meget rund.
Mere følger ......
/Martin